پاسخ به چرایی معضل غذا دادن انسان به حیوانات در مستند «موذی»

حیواناتی که از سر ترحم به آنها غذا می‌دهیم روزی به ما و زیستمان صدمه‌ جدی می‌زنند. این موضوع مستندی با عنوان «موذی» است که این روزها در جشنواره فیلم حقیقت پخش می شود.

به گزارش مشرق، دومین مستند محیط زیستی حمید مهاجرانی «موذی» در بخش کوتاه مسابقه ملی پانزدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت در حال نمایش است در این مستند که با رویکرد طنز و فانتزی به موضوع روابط بین انسان و حیوانات شهری می‌پردازد؛ سوال خیلی از مردم را درباره درستی و نادرستی غذا دادن به حیوانات پاسخ می‌دهد.

این مستند به تهیه کنندگی سیدجمال عود سیمین در سال ۱۴۰۰ به مدت ۲۴ دقیقه ساخته شده است. در این فیلم با مردمی گفتگو شده که می‌گویند غذا دادن به حیوانات نشان از محبت انسان‌ها دارد. این افراد بر این عقیده هستند که انسان‌ها جای حی وانات را گرفته اند و فضای طبیعی آنها را از بین برده اند بنابراین حداقل کاری که می‌توان برای آنها انجام داد این است که به این حیوانات غذا داده شود.

بیشتر بخوانید:

ماجرای تصمیم مجلس برای مجازات نگهداری از حیوانات خانگی چیست؟

مستندساز در این فیلم سراغ سامان گلناری از فعالان حوزه حقوق حیوانات رفته که می‌گوید: غذایی که ما می‌خوریم برای خیلی از پرنده‌ها مناسب نیست چون آن غذا پخته شده است و خیلی از غذاهای پخته برای پرندگان ارزش غذایی ندارد. ممکن است برخی از افراد بگویند غذای مخصوصی برای پرنده‌ها می‌گذاریم در این حالت هم باید گفت گونه‌های مختلفی سراغ آن غذا می‌روند و واکنش‌های نامناسبی رخ می‌دهد برخی از پرنده‌ها در مقابل برخی از بیماری‌ها مقاوم هستند و برخی دیگر نه. زمانی که غذایی برای پرنده‌ها ریخته می‌شود این دو گونه با هم برخورد می‌کنند اما در طبیعت شانس برخورد این دو گونه‌ها کم است.

سامان می‌گوید: ما نباید مسبب پرورش حیوان شویم اگر یکی دو بار به آنها غذا بدهید مشکلی نیست اما نباید مسبب پرورش آنها شوید. در فرانسه اگر به پرنده‌ها غذا بدهید جریمه می‌شوید چون خواسته یا ناخواسته باعث پرورش حیوانات می‌شوید و در تکامل بعدی این حیوان، از حیوان هم زیست با انسان به حیوانی که فقط از انسان غذا می‌خواهد تبدیل می‌شود. مردم باید بتوانند مسئولیت حیوانی که به آن غذا می‌دهند را بپذیرند اما این طور نیست پس زمانی که نمی‌توانید مسئولیت مریضی یا نگهداری آن را به عهده بگیرید نباید در تکامل آن نقش داشته باشید.

در این زمینه بهزاد امیری مدیر اداره انتقال بیماری بین انسان و حیوان وزارت بهداشت نیز می‌گوید: خیلی از بیماری‌های ویروسی هنوز شناسایی نشده اند برخی از عوامل ویروسی می‌توانند جهش پیدا کنند و گونه جدیدی را که می‌تواند باعث انتقال بیماری شود ایجاد کنند.

وی ادامه می‌دهد: یک نوع بیماری هست که عامل باکتریال آن در مدفوع و ترشحات تنفسی پرندگان وجود دارد و در صورتی که این عامل بیماری زا در هوا منتشر شود به انسان منتقل خواهد شد.

در مستند موذی به این موضوع اشاره شده که ۳۰ نوع بیماری از طریق موش به انسان منتقل می‌شود و بنا به گفته امیری مسکن مهر یکی از استان‌ها را جایی ساختند که محل زندگی موش‌های صحرایی بوده است! در ادامه محمد حقانی عضو سابق شورای شهر نیز در این مستند می‌گوید: موش‌ها حیواناتی هستند که ما بخواهیم یا نه به آنها غذا می‌دهیم. مردم در نهرها زباله می‌ریزند پولش را هم می‌دهند و باعث پرورش موش‌ها می‌شوند. باید مردم آموزش داده شود زباله بلای جان خودمان می‌شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    5 0
    اگه این باعث میشه در روند تکامل پرندگان اختلال پیش بیاد پس محیط زیست ایزوله شهری هم باعث انحراف تکامل انسان هاست ...
    • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
      0 0
      خدایی چقدر فکر کردی تا این حرف رو زدی. خدا همه ما را شفا بده
  • سحر IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    2 0
    برای اینکه همه میخوان حیوانات از بین ببرن و انسان و رباط ها در زمین زندگی کنند که همین جور هم داره پیش میره یه چیز حقیقتی که اگ حیوانات غذا نداشته باشند منقرض می‌شوند
  • نورا خیلی IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    1 0
    خوب حیوانات رو اگر نابود کنید خودتون هم نابود میشود ‌‌..... چرا؟چون چرخه ی زندگی رو نابود می کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس