آیا زمان تزریق واکسن‌کرونا بر واکنش ایمنی‌بدن تاثیر دارد؟

محققان به میزان آنتی‌بادی بالاتری در کارکنان مراقبت‌های بهداشتی که بعدازظهر واکسن خود را دریافت کردند، پی بردند از اینرو معتقدند که پاسخ به واکسن ممکن است تحت تأثیر ریتم شبانه‌روزی بدن باشد.

به گزارش مشرق به نقل از هلث دی نیوز، دکتر «الیزابت کلرمن»، نویسنده ارشد این مطالعه از بیمارستان عمومی ماساچوست، گفت: «مطالعه مشاهده‌ای ما اثبات این مفهوم را ارائه می‌دهد که زمان از روز بر پاسخ ایمنی به واکسیناسیون کووید تأثیر می‌گذارد، یافته‌هایی که ممکن است بر بهینه‌سازی اثربخشی واکسن تأثیر داشته باشد».

بیشتر بخوانید

چند توصیه به واکسن گریزها

کلرمن تاکید کرد که واکسینه شدن، صرف نظر از زمان روز، حیاتی‌ترین گام در پیشگیری از ابتلاء به کووید ۱۹ است.

محققان میزان آنتی بادی را در بین تقریباً ۲۸۰۰ کارمند مراقبت‌های بهداشتی در بریتانیا که نمونه خون آنها در زمان واکسیناسیون به عنوان بخشی از برنامه پیشگیری از عفونت در بریتانیا جمع آوری شده بود، ارزیابی کرد.

محققان مدلی را برای بررسی تأثیر میزان آنتی بادی بر اساس زمان از روز واکسیناسیون، نوع واکسن، سن، جنسیت و تعداد روزهای پس از واکسیناسیون ایجاد کردند.

آنها دریافتند که واکنش‌های آنتی بادی به طور کلی برای همه افرادی که در اواخر روز واکسینه شده بودند بالاتر بود. سایر گروه‌هایی که پاسخ آنتی بادی بالاتری داشتند، زنان و افراد جوان بودند.

کلرمن در ادامه افزود: «ما باید یافته‌های خود را تکرار کنیم و درک بهتری از فیزیولوژی زمینه‌ای کروناویروس و پاسخ بدن به واکسیناسیون‌ها ایجاد کنیم. این تحقیق اولین قدم برای نشان دادن اهمیت پاسخ روزانه به واکسن کووید ۱۹ است.»

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس