کد خبر 1311470
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰
نظامی گری آمریکا و اوج گرفتن تنش‎ها در شرق آسیا

ژاپن پیش از جنگ جهانی دوم کشوری قدرتمند بود و ارتشی قوی داشت اما اکنون موضوع متفاوت شده است.

به گزارش مشرق، ژاپن در جنگ جهانی دوم اگرچه فاصله زیادی از محل اصلی جنگ داشت، اما ورود کرد و ارتش آمریکا برای شکست این کشور از بمب اتمی استفاده کرد و دو شهر بزرگ هیروشیما و ناکازاکی را هدف قرار داد.

قرار گرفتن ژاپن در گروه متحدین، آمریکا را وادار کرد تا ژاپن را با بمب اتم نابود کند تا قدرت نوظهور در شرق آسیا نتواند معادلات جنگ را بر هم بزند.

بیشتر بخوانید:

اذعان واشنگتن به بقای نظامی در خاک عراق/ خروجی در کار نیست!

پس از پایان جنگ جهانی دوم و پیروزی متفقین در جنگ، کشورهای عضو گروه متفقین برای آینده جهان قوانینی را نوشتند چرا که خود را محق می‌دانستند.

یکی از آن قوانین، حضور نظامی کشورهای پیروز در جنگ جهانی دوم در کشورهای عضو گروه متحدین است.

این قانون از سوی آمریکا همچنان ادامه دارد و نیروهای نظامی این کشور با گذشت بیش از ۷۰ سال از جنگ، در کشورهایی، چون ژاپن، آلمان، ایتالیا پایگاه نظامی دارند.

قانون وضع شده برای حضور نظامی در کشورهای شکست خورده در جنگ جهانی دوم ختم نمی‌شود بلکه اجازه داشتن یک ارتش مستقل و قدرتمند را نیز ندارند.

در واقع کشورهای شکست خورده در جنگ پس از به اشغال در آمدن، حق تشکیل ارتش از آن‌ها سلب شد و متحدین به ویژه آمریکای‌ها در آن‌ها حضور نظامی دارند.

این حضور نظامی آمریکایی‌ها با مخالفت و انتقاد مردم کشورهای شکست خورده در جنگ همراه بوده است، اما تاکنون موفق به بیرون راندن آن‌ها نشده‎اند.

ژاپن از آن دست کشورهای شکست خورده در جنگ جهانی است که ارتش آمریکا در آن پایگاه نظامی با نیروهای پر تعداد دارد.

کشور «آفتاب تابان» بر اساس قانون متفقین نباید ارتش داشته باشد، اما با این وجود، ژاپنی‌ها سعی کرده‎اند به مرور و در طول سال‌های طولانی، دست به بازسازی و نوسازی ارتش و نیروهای مسلح خود بزنند.

ژاپن هنوز از داشتن یک ارتش به معنای واقعی کلمه فاصله دارد، اما در این زمینه اقداماتی انجام داده و توانسته است برای خود نیروی مسلحی را دست و پا کند.

نظامی گری ژاپن با توجه به سرسپردگی به آمریکا، در راستای اهداف واشنگتن خواهد بود.

منطقه شرق آسیا با توجه به حضور کشورهایی، چون کره شمالی و چین که دشمنی آمریکا با آن‌ها بر کسی پوشیده نیست، نیازمند وجود ارتش‌های قوی در خاک کشورهای همسو و همراه با آمریکاست حتی اگر آن کشورها متحدین دوران جنگ جهانی دوم باشند.

نظامی گری ژاپنی‌ها با اجازه آمریکا صورت می‌گیرد تا با افزایش توان نظامی این کشور، در صورت بروز جنگ در منطقه به خاطر تنش‌هایی که با چین و کره شمالی وجود دارد، ارتش ژاپن وارد میدان شود و از تلفات ارتش آمریکا بکاهد.

ژاپن به تازگی رزمایشی را برگزار کرد که در آن تجهیزات نظامی پیشرفته به کار گرفته شده بود.

ژاپن در جریان رزمایش اخیر خود به خبرنگاران خارجی اجازه تماشای مانور و مشاهده برخی گزارش‌های نظامی را داد؛ اقدامی نادر که تصور غالب درباره توان نظامی این کشور با وجود قانون اساسی صلح طلبانه تدوین شده پس از پایان جنگ جهانی دوم را تغییر داد.

«یورونیوز» در گزارشی در این زمینه نوشت که اختصاص بودجه سالانه ده‌ها میلیارد دلاری به تسلیحات نظامی باعث شده تا قدرت دفاعی این کشور همتراز فرانسه و انگلیس شود.

ژاپن پیوسته در پی خرید تجهیزات نظامی پیشرفته بوده و هیچ کاهشی در سرعت تقویت بنیه نظامی آن دیده نمی‌شود.

آمریکا و ژاپن با چراغ خاموش در حال تشکیل ارتشی قدرتمند در ژاپن هستند که مجهز به تسلیحات و تجهیزات پیشرفته است.

این اقدام در شرق آسیا بازی تسلیحاتی را گسترش می‌دهد.

در این میان هر گاه کره شمالی و چین اقدام به آزمایش تسلیحات ساخت خود کرده یا رزمایش برگزار کرده‎اند با واکنش‌های تند آمریکا روبرو شده‎اند.

در هر صورت آمریکا با نظامی گری‌های خود در سطح جهان صلح و ثبات را به هم ریخته و به خطر انداخته است که مهمترین عامل ایجاد ناامنی در دنیا، حضور نظامی آمریکا در اقصی نقاط جهان است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس