اردنی ها خواستار لغو توافق کشورشان با رژیم صهیونیستی شدند

صدها نفر از مردم اردن روز جمعه در خیابان‌های امان پایتخت این کشور حضور یافتند و با اعتراض به امضای توافق با رژیم صهیونیستی، خواستار فسخ این توافق با رژیم اشغالگر شده اند.

به گزارش مشرق از رسانه‌های اردنی، تظاهرات مردم امان؛  از مقابل مسجد «الحسینی» آغاز شد.  این تظاهرات در اعتراض به امضای توافق «آب در مقابل برق» با رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی روابط با این رژیم برگزار شده است.

شبکه خبری المیادین نیز در گزارشی از امان اعلام کرد که معترضان اردنی تأکید کردند که جنبش خود را تا لغو توافق با رژیم صهیونیستی ادامه خواهند داد.

معترضان همچنین مخالفت صریح و کامل خود را با هرگونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کردند.

امان و تل آویو دوم آذرماه سال جاری، قراردادی را امضا کردند که بر اساس آن، این کشور عربی انرژی خورشیدی را برای رژیم صهیونیستی تامین می‌کند و این رژیم هم در مقابل آب شیرین برای اردن انتقال می‌دهد.

این توافقنامه روز دوشنبه ۲۲ نوامبر و در حاشیه اکسپو دبی و با حضور جان کری نماینده ویژه رییس جمهوری آمریکا در امور تغییرات اقلیمی به امضا رسید.

طبق بیانیه صادره دو طرف، قرار است یک مجموعه تولید انرژی خورشیدی در اردن با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات برق سبز به فلسطین اشغالی صادر کند و در مقابل رژیم صهیونیستی تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین برای اردن بفرستد.

وزارت منابع آبی اردن جزئیات توافقنامه‌ای را که با امارات و اسرائیل برای همکاری در زمینه آب و انرژی امضا کرده است، فاش کرد و گفت که این پروژه بدون دستیابی اردن به ۲۰۰ میلیون متر مکعب سالانه آب اجرا نمی‌شود.

سخنگوی این وزارتخانه تأکید کرد که ایده این پروژه ناشی از نیازهای فزاینده اردن در آینده به منابع دائمی آب است که به دلیل رشد جمعیت در حال افزایش است.

وی با اشاره به اینکه کسری آب سال به سال بدتر می‌شود و تنها در بخش آب شرب در سال آینده به ۴۵ میلیون مترمکعب خواهد رسید، خاطرنشان کرد: اردن براساس معاهده صلح سالانه ۳۵ میلیون مترمکعب آب دریافت می‌کند و ۱۰ میلیون متر مکعب هم خارج از معاهده سال ۲۰۱۰ دریافت می‌کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس