کی‌یف: بایدن درباره عضویت اوکراین در ناتو اطمینان داد

دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که آمریکا به کی‌یف درباره عضویت این کشور در ائتلاف ناتو اطمینان داده و رئیس‌جمهور اوکراین نیز آماده گفت‌وگوی مستقیم با همتای روس خود است.

به گزارش مشرق؛ «آندری یرماک» رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین گفت «جو بایدن» رئیس‌جمهور اوکراین در تماس تلفنی با «ولودیمر زلنسکی» همتای اوکراینی خود درباره عضویت کی‌یف در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اطمینان داده است.

یرماک پس از گفت‌وگوی روز پنجشنبه رؤسای جمهور دو کشور گفت، بایدن به زلنسکی اطمینان داده که خواسته‌ی کی‌یف برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو در دستان خودش است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی در مصاحبه‌ای تلویزیونی توضیح داد: «بایدن صراحتا گفت هر گونه مذاکره، هر تصمیمی که به اوکراین مربوط می‌شود، بدون اوکراین نمی‌تواند اتخاذ شود».

این مقام اوکراینی اظهار داشت:‌ «بایدن به وضوح گفت که تصمیم در مورد الحاق اوکراین به ناتو، فقط تصمیم مردم اوکراین است، زیرا اوکراین یک کشور مستقل و دارای حاکمیت خود است. البته که این به اوکراین و اعضای ناتو بستگی دارد».

از سوی دیگر، «آندره سیبیگا» معاون رئیس دفتر زلنسکی نیز گفت که او در تماس تلفنی با بایدن، از آمادگی خود برای گفت‌وگوی مستقیم با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه خبر داده است.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، سیبیگا در این‌باره توضیح داد: «اوکراین طرف‌دار راه حل دیپلماتیک برای مناقشه دنباس است. موضوع بازنگری در قالب روند صلح مینسک نیز در جریان مذاکرات زلنسکی با بایدن مطرح شد».

این در حالی است که رئیس‌جمهور روسیه چند روز پیش عضویت اوکراین در ناتو و استقرار نیروهای این ائتلاف در این کشور را تهدیدی برای امنیت ملی مسکو دانسته و گفته بود نگرانی‌های روسیه در این‌باره باید شنیده شود. (جزئیات بیشتر)

کشورهای غربی به رهبری آمریکا هستند که چند هفته است با اظهار نظرهای غیرمستقیم از طریق گزارش‌های منابع بی‌نام در رسانه‌ها، روسیه را به طراحی حمله علیه اوکراین متهم کرده‌اند. اوکراین اوایل سال جاری محموله بزرگی از مهمات و موشک‌های «جاولین» آمریکایی را دریافت کرد و نظامیان این کشور می‌گویند خمپاره و پهپادهای تهاجمی ترکیه‌ای را نیز در اختیار دارند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس