کد خبر 1310843
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
ماجرای پیامک تبلیغاتی پزشکی تضمینی به وزیر بهداشت

طبق مقررات صریح، هرگونه محتوا در خدمات پیامکی انبوه و ارزش افزوده پیامکی باید با رعایت قوانین کشور و طبق ارزش های ایرانی ـ اسلامی باشد.

به گزارش مشرق، پیام‌های تبلیغاتی بدون موافقت فرد دریافت‌کننده امری صحیح نیست و در صورت تمایل باید از ارسال پیامک‌های جدید خودداری شود. گاهی بعضی از پیامک‌ها نیز حاوی پیام‌های کلاهبرداری است.

مزاحمت پیامک‌های تبلیغاتی، باوجود منع قانونی

ماجرای چندین ساله پیامک های مزاحم

یکی از گلایه های مشترکان تلفن همراه در طول سال ها، دریافت پیامک‌های تبلیغاتی از سرشماره‌های ارسال پیامک انبوه بود که در تعداد زیاد و به طور مکرر، زمینه آزار مردم می شدند.

مشکل وقتی پررنگ تر شد که پیامک ها حتی بیش از ۱۰ عدد و در ساعت های استراحت مشترکان موبایل هم به دست شان می رسید.

این رویه آزاردهنده، تلفن شخصی مردم را به ابزاری برای کسب درآمد اپراتورها و شرکت های ارسال کننده پیامک و شرکت های فروشنده کالا و خدمات تبدیل کرد که با اعتراض گسترده مردم رو به رو شد.

علاوه بر این، به محلی برای ارسال انواع محتوای مناسب و غیرمناسب، مرتبط و غیرمرتبط برای افراد فارغ از سن، جنسیت، شغل و تحصیلات تبدیل شد.

پیام حاوی محتوای کلاهبرداری از سرشماره رسمی پیامک انبوه ارسال می شود؟

یکی از موضوعاتی که باعث گلایه سردبیر این سوژه شده و روی آن تاکید کرده، این است که بعضی از پیامک‌ها حاوی پیام‌های کلاهبرداری است.

یک مقام مسوول در دادگستری این موضوع را تاکید می کند. آن طور که عباس نجفی، معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان گفته: بخشی از جرایم فضای مجازی در بستر پیامک‌های تبلیغاتی انبوه صورت می‌گیرد. برخی با استفاده از موضوعات خلاف واقع و دروغین، افراد را اغفال کرده و آنها را به خرید محصولات و کالاهای ممنوعه ترغیب می کنند. این کارها با سوئ استفاده از خلأ عدم نظارت بر محتوای این پیامک‌ها انجام می شود و باید در این خصوص سازوکار مشخصی پیش بینی شود.

پیامک های انبوه باید تابع چه مقرراتی باشند؟

شاید به دلیل کاستی و نواقص موجود، به نظر نرسد ولی موضوع پیامک های انبوه در کشور قانونمند است.

مصوبه شورای عالی فضای مجازی با موضوع سیاست های ساماندهی خدمات پیامکی ارزش افزوده و پیامک انبوه در شبکه های ارتباطی قانون در این زمینه را وضع کرده است و مربوط به ۷ سال پیش یعنی سال ۹۳ می شود.

طبق این مقررات، تاکید شده که ارسال محتوای نامناسب از طریق این پیامک ها ممنوع است. مقررات می گوید: هرگونه محتوا در خدمات پیامکی انبوه و ارزش افزوده پیامکی باید با رعایت قوانین و مقررات کشور و عدم مغایرت با ارزش های ایرانی ـ اسلامی باشد. به منظور پایش محتوا٬ کار گروهی با مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضویت نمایندگان دادستانی کل کشور٬ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات٬ وزارت اطلاعات٬ وزارت کشور٬ وزارت دادگستری٬ وزارت بهداشت٬ درمان و آموزش پزشکی٬ سازمان تبلیغات اسلامی٬ نیروی انتظامی و مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شده و گزارش عملکرد آن هر شش ماه به دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی ارائه می شود. 

همچنین تاکید شده که پایش و ممیزی محتوایی که در خدمات ارزش افزوده پیامکی استفاده می شود٬ به صورت قبل از انتشار و محتوایی که در خدمات پیامک انبوه استفاده می شود به صورت پس از انتشار خواهد بود. ارائه کنندگان خدمات موضوع این مصوبه٬ مکلفند همکاری لازم را جهت فراهم کردن امکان نظارت بر خط دبیرخانه کارگروه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهارچوب تعیین شده برای بررسی محتوا٬ تعداد ارسال شده و گروه مخاطبان خدمات به عمل آورند.

در این مصوبه شورای عالی فضای مجازی همچنین از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواست که ارائه کنندگان خدمات ارتباطی امکان فعال سازی یا غیرفعال کردن دریافت پیامک های انبوه را برای کاربران فراهم کنند.

مزاحمت پیامک‌های تبلیغاتی، باوجود منع قانونی

برای قطع پیامک های تبلیغاتی چه راه حلی اتخاذ شد؟

پس از قانون مند شدن موضوع، برای رفع این مشکل، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی به عنوان نهاد ناظر و قانونگذار حوزه ارتباطی کشور، به اپراتورهای تلفن همراه دستور داد امکان انصراف مشترکان از دریافت پیامک های تبلیغی را فراهم کنند و به این ترتیب سامانه ۸۰۰ در همه اپراتورها برای لغو دریافت پیامک های ناخواسته راه اندازی شد. 

اگر در این باره تجربه ندارید، دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

مشترکان برای استفاده از این امکان باید کد ستاره ۸۰۰ مربع را در شماره گیر موبایل خود شماره گیری کنند. پس از شماره گیری کد وارد صفحه زیر می شوید. سپس با انتخاب کلید ۹ به صفحه دوم می روید. 

مزاحمت پیامک‌های تبلیغاتی، باوجود منع قانونی

مزاحمت پیامک‌های تبلیغاتی، باوجود منع قانونی

در صفحه دوم با انتخاب گزینه شماره ۳، قطع تبلیغات را انتخاب کنید.

اگر پیامک تبلیغی را غیر فعال کردید اما قطع نشد، چه؟

پیمان قره‌داغی، مدیرکل دفتر حمایت از حقوق مصرف‌کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این باره، می گوید: اگر با ستاره ۸۰۰ مربع دریافت پیامک‌های تبلیغاتی قطع شده باشد، مشترک دیگر نباید از سرشماره‌ها پیامکی دریافت کند و اگر پیامک ارسال شود تخلف است.

وی ادامه داد: تخلفات مربوط به سرشماره‌ها قابل گزارش به سامانه ۱۹۵ رگولاتوری است و مردم می‌توانند در سایت ۱۹۵.ir شکایت خود را ثبت کنند.

اگر شما هم موافق این سوژه هستید و هنوز پیامک تبلیغاتی مزاحم دریافت می کنید، می توانید به جمع امضاکنندگان این کمپین بپیوندید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شیرازm IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 0
    من شخصاچندین باشماره 800غیرفعال کردم پیامکهای تبلیغاتی اماچندبرابرشده پیامکهاشون. اون ازهزینهای گزافی ک اپراتورها میگیرن وارزش افزوده ک بعهده شرکتهاست بپردازن ک سود ملیاردی میکنن نه مردم عادی ک برای یشارژ1000تومنی بایذ300 تومنی ارزش افزوده بدن. پس درامدملیاردی شرکتهای مخابراتی کجامیره؟؟ ازاونابایدکم. بشه ارزش افزوده اینم ازاجازه دادن به مزاحمتهای تبلیغاتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس