پوتین: خط‌مشی رویارویی ناتو در روابط با روسیه کاملاً آشکار است

رئیس جمهوری روسیه در دیدار با نخست وزیر یونان، با اشاره به اقدامات خصمانه ناتو در برخورد با مسکو، ادعای قصد "حمله روسیه به اوکراین" را تحریک آمیز نامید.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «تاس»، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) آشکارا در روابط با روسیه خط مشی رویارویی را در پیش گرفته و تمایلات مقامات بروکسل کاملاً غیردوستانه است و بطور عمدی روسیه دشمن این ائتلاف معرفی می‌شود.

پوتین روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی در پایان دیدار خود با "کیریاکوس میتسوتاکیس"، نخست وزیر یونان در بندر سوچی گفت: «متأسفانه ما شاهد هستیم که پیمان آتلانتیک شمالی بوضوح خط مشی رویارویی را در روابط با روسیه در پیش گرفته و نمونه بارز آن اخراج دیپلمات‌های روسی از بروکسل است که در نهایت به این منجر شد که ما نیز ساختارهای سیاسی ناتو در مسکو را تعطیل کردیم. این وضعیت گویای تمایلات غیردوستانه ناتو است. مقامات بروکسل روسیه را دشمن خود معرفی می‌کنند، در حالی که کشور ما هیچ تمایلی برای رویارویی با هیچکس ندارد.»  

رئیس جمهوری روسیه هشدار داد: «ما نمی‌توانیم نگران دورنمای پیوستن اوکراین به ناتو نباشیم، برای اینکه پس از پذیرش عضویت اوکراین در پیمان آتلانتیک شمالی، این امکان وجود دارد که تسلیحات نظامی که امنیت فدراسیون روسیه را تهدید کنند، در خاک این کشور مستقر شوند. ضمن اینکه این ادعا که روسیه درصدد حمله به اوکراین است، یک مسئله تحریک آمیز است و ما کشوری صلح دوست هستیم. روسیه مانند هر کشور دیگری حق دارد تا از امنیت خود دفاع کند و ما همچنان امیدواریم که رهبران ناتو نگرانی‌های ما در خصوص ادامه گسترش ناتو به سمت شرق را بشنوند.»  

نخست وزیر یونان نیز در دیدار با ولادیمیر پوتین تأکید کرد که روسیه بخشی از معماری امنیتی اروپاست و به همین دلیل بسیاری از کشورهای اروپایی علاقه‌مندند که مسکو نیز در مذاکرات مربوطه مشارکت داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که وخامت اوضاع کنونی پیرامون اوکراین به درگیری نظامی جدی منجر نشود و افزود: در این خصوص باید توافقات مینسک درباره حل و فصل مناقشه دونباس رعایت شود و طرف یونانی علاقه مند است که این بحران هر چه زودتر حل شود، نه آنکه تشدید گردد.

رئیس جمهوری روسیه نیز در پایان، مذاکرات خود با نخست وزیر یونان را پرمحتوا، سازنده و نتیجه بخش نامید و یادآور شد که طرح‌های مشترک همکاری‌های دوجانبه تا سال ۲۰۲۴ پاسخ دهنده منافع متقابل هر دو کشور بوده و روابط مسکو و آتن را مستحکم‌تر خواهد کرد.

پوتین: تحریم‌های آمریکا صرفاً با هدف بازدارندگی روسیه اعمال می‌شوند

ولادیمیر پوتین همچنین روز چهارشنبه در دیدار با دانشمندان جوان روسیه، با اشاره به اینکه موضوع تحریم‌ها را در دیدار امروز خود با نخست وزیر یونان و همچنین مذاکرات روز سه‌شنبه با "جو بایدن" رئیس جمهوری آمریکا بررسی کرده، گفت که اظهارات شنیده شده از سوی مقامات واشنگتن درباره محدودیت‌ها و تحریم‌ها به بهانه تأمین امنیت ایالات متحده، تنها یک دلیل می‌تواند داشته باشد و آن تلاش برای بازدارندگی پیشرفت روسیه است.

رئیس جمهوری روسیه تحریم‌های جدید دولت آمریکا علیه موسسه فیزیک و فناوری مسکو را بی‌معنا و بی‌ پایه و اساس نامید و یادآور شد: «این موسسه علمی چه تهدیدی می‌تواند برای امنیت ایالات متحده داشته باشد؟ هیچ. چنین ادعایی دروغی بیش نیست که هدف دیگری را دنبال می‌کند و آن جلوگیری از پیشرفت و توسعه روسیه است. این اقدام آمریکا، یادآور وضعیت اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی است.»

لازم به یادآوری است، ولادیمیر پوتین در جریان مذاکرات آنلاین خود با جو بایدن نیز  تأکید کرده بود که تحریم‌ها نه تنها هیچ تأثیری بر روسیه ندارند، بلکه تأثیر مثبتی هم برای خود آمریکا در پی نخواهند داشت. 

به گفته وی، تحریم‌ها پدیده جدیدی برای این کشور نبوده و مدت نسبتاً طولانی است که اعمال می‌شوند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس