کد خبر 1310703
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
.

مقام اماراتی در گفت‌وگو با یک رسانه آمریکایی به سه دلیل برای تغییر سیاست‌های این کشور در قبال ایران، قطر و ترکیه اشاره کرده است.

به گزارش مشرق، یک مقام اماراتی امروز چهارشنبه به ۳ دلیل برای تمایل کشورش جهت حرکت به سمت تنش‌زدایی در روابط با ایران، ترکیه و قطر اشاره کرده است.

پایگاه آکسیوس به نقل از یک منبع اماراتی که اشاره‌ای به نام او نشده به ۳ دلیل اصلی برای تلاش امارات جهت تغییر در سیاست‌هایش در منطقه اشاره کرده است. طبق گفته او این دلایل عبارتند از:

  •     «دخالت امارات متحده عربی در درگیری‌های یمن و لیبی باعث وارد شدن صدمه‌های مالی، دیپلماتیک و حیثیتی به این کشور شد؛
  •     اقتصاد امارات متحمل ضربه سختی از شیوع بیماری همه‌گیر جهانی کووید-۱۹ شد؛
  •     عدم اطمینان درباره نقش آمریکا در منطقه باعث ایجاد این احساس در امارات شده که کسی به داد این کشور نخواهد رسید. این احساس، به خصوص بعد از امتناع دونالد ترامپ از پاسخ دادن به حملات انجام‌شده به تأسیسات نفتی عربستان سعودی و کشتی‌ها در نزدیکی بندرهای اماراتی تقویت شد.»

منبع اماراتی گفته انتظار نمی‌رود آشتی کامل با ایران، ترکیه و قطر اتفاق بیفتد اما امارات سیاست تعامل با تمامی طرف‌ها در منطقه را ادامه خواهد داد تا سیاست‌هایش حالت کارکردی‌تر و غیرتقابل‌جویانه‌تری پیدا کند.

«شیخ طحنون بن زاید»، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی روز دوشنبه با «علی شمخانی»، مشاور امنیت ملی ایران و سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

مشاور امنیت ملی امارات نیز در دیدار با رئیسی گفت: «ما فرزندان این منطقه هستیم و یک سرنوشت داریم لذا توسعه روابط ۲ کشور در دستور کار ما قرار دارد.»

وی تاکید کرد: :آماده توسعه همکاری ها هستیم و امیدواریم با سفر آیت الله رئیسی به امارات فصل تازه ای از روابط دو کشور اغاز شود.»

در این دیدار مشاور امنیت ملی امارات دعوت رسمی رئیس امارات را برای سفر آیت الله رئیسی به این کشور به اطلاع رئیس جمهور رساند.

او در دیدار با علی شمخانی هم گفت: «ایران به عنوان کشوری بزرگ و قدرتمند در منطقه دارای موقعیت منحصر بفرد ژئو پولیتیکی  وشاهراه ارتباط شرق و غرب جهان است. توسعه روابط گرم و برادرانه بین ابوظبی و تهران در ردیف اولویت‌های امارات متحده عربی است.»

شیخ طحنون بن زاید ظرفیت‌های اقتصادی قابل مبادله بین دو کشور در حوزه‌های ترانزیتی،انرژی،حمل و نقل،بهداشت و درمان و سرمایه گذاری را بسیار گسترده عنوان کرد و افزود: «لازم است با تشکیل کارگروه‌های تخصصی ضمن احصاء دقیق زمینه‌های همکاری مشترک در حوزه های مختلف اقتصادی، موانع پیش رو شناسایی و رفع شود.»

توافقنامه همکاری اقتصادی سه‌جانبه میان ترکیه، امارات و ایران پیش از این سفر طی ماه گذشته حاصل شده بود. بر اساس توافق حاصل شده میان تهران و ابوظبی، کالاها از امارات متحده عربی از طریق خاک ایران به ترکیه منتقل شده و از آنجا نیز به اروپا حمل خواهد شد.

برآورد می‌شود که این مسیر جدید حمل و نقل کالا به اروپا را یک هفته کاهش خواهد داد. برای حمل کالا از مسیر کنونی که از طریق کانال سوئز بوده، دست کم ۲۰ روز زمان نیاز است.

امارات یکی از اعضای ائتلافی به رهبری عربستان سعودی است که از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. بیش از ۷۵ درصد جمعیت یمن در حال حاضر نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، میلیون‌ها نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    46 2
    شیخ نشین های عربی باید اشتباهات گذشته خود‌ون رو جبران کنند ، ما در این منطقه با هم همسایه هستیم و خواهیم بود آمریکا و دیگر کشورهای استعماری میهمان نا خوانده منطقه ما بوده و دیر یا زود رفتنی هستند همچنان که پرتقالی ها یا انگلیسی ها از منطقه رفتند آمریکا هم خواهد رفت .
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      2 0
      به جز سه کشور ترکیه، ایران و قطر با سوریه نیز!!!!!!!!!!!!!!!!
  • مصطفی IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    2 0
    ارتباط با این کشورها مشکلات اقتصادی حل نمیکنه
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 0
    چطوره غربی ها علیرغم اینکه خودشون حکومت های انتخابی دارند و با رای مردم باصطلاح حاکم میشوند . از دول خلیج فارس که حکومت های پادشاهی و امیری بدون هیچگونه انتخاب تعیین حکومت گران . حمایت کردند و با مراودات اقتصادی خاص خود موجب رشد اقتصادی و طبعا تاثیرات اجتماعی نسبتا راضی کننده مردم خود باشد شده . اما سایر کشورهای عربی حتی نسبتا ثروتمند . بقول یکی از شرکت کنندگان در برنامه تلویزیونی در درجه بعدی بعد از کوچکترین کشورهای حوزه خلیج فارس قرار میگیرند که اتفاقا اغلب آنها که گفته نمیشه از ابتدا با حمایت انگلیس و بعد آمریکا . روابط مخفی و بتازگی برخی از آنها آشکار با اسرائیل داشتند و از سیاست های آن حمایت میکردند . و طبعا بیشترین نقش و تاثیر بظاهر دوست مردم فلسطین تا کنون که آواز آن دارند . در اتفاقات چند دهه اخیر فلسطین با حمایت از فتح که با معاهدات با اسرائیل امروزه شاهد تنگ تر شدن سرزمین بنام فلسطین و غصب باقیمانده بنفع اسرایئل هستیم و جز اعتراض کلامی . کاری دیگری انجام نمیشه .. منظور این حمایت استکباری همچنان ادامه دارد و با تغییر اوضاع . بشکلی مظروف خود را با ظرف تطابق میدهد که آسیب نبیند و به رشد و سیاست خود ادامه میدهند . سیاست این دول بعد از انقلاب مرور شود . همیشه در حال تغییر است و اغلب ثباتی نداشتند . جز یکی نهایت دوتا . الان هم چطور ببهانه هفت روز کمتر در دو کشور تاثیرگذار و اتفاقا از نظر آنها .ذیکی انقلابی شیعه و ترکیه صدر اخوانی ها . وارد تعامل اقتصادی جدید شده و شاید حتی مصری ها بخاطر عبور از کانال سوئز متضرر شوند و مناسبات نزدیک با امارات و عربستان و بحرین که در قضیه قطر شاهد آن بودیم. . و گفته میشه اسرائیل بابت نزدیکی امارات به سوریه و ترکیه و ایران ناراحت هست . و افراد مختلف موضع منفی گرفتند . اما تاثیری بر روابط دو کشور نخواهد داشت . خلاصه مجموعه این عومل و رفتارها . مقداری اگر چه طبیعی و دید درست بحساب بیاد . اما هنوز نمیشود اعتماد نمود . هر چند دلمون میخواست که این کشورها صادقانه با سایر کشورها از جمله ایران که خواستار روابط نزدیک و نیک با تمامی همسایگان بوده و هست . اما با سابقه و مرور اصل و وصل و اتفاقات و تاثیرات . زمان قضاوت خواهد کرد که واقعا چگونه است و میشود اعتماد کرد و دارای روابط بر پایه حسن همجواری که خواسته و نیت ما هست . باشیم . یا ....
  • IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    3 1
    اماراتو عربستان هرگز قابل اعتماد نیستند. وباایران ازراه دوستی درنخاهند امد. حتما از طرف شیطان بزرگ پیام پنهانی اورده
  • IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    2 0
    شیخ شما باید بیاید پابوس
  • عبداله IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    1 2
    ایران باید خواهان عضویت دو کشور دیگر در شورای همکاری خلیج شود: عراق و ایران و السلام
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      2 0
      خلیج فارس!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    1 0
    اين گردش امارات به سمت ايران بعد از دوستي همه جانبه با اسراييل خبيث مشكوكه.چه بسا اين منافقين مسير ورود جاسوس هاي صهيونيست به كشورمان جهت ضربه زدن باشند.اين رو هيچ وقت فراموش نكنيد:الاعراب اشد كفرا و نفاقا
  • سرباز وطن IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    2 0
    ایران کشور شجاع پرور وغیرت مداری است .اگرنژادپرستان فتنه وتبعیض نکنند ایران امپراطور جهان میماند.
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    2 0
    به جز سه کشور ترکیه، ایران و قطر با سوریه نیز!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    2 0
    اینها برنامه های اسرائیل اجرا می کنند
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      0 0
      شیخ نشین های عربی و حتی مصر و اردن تا حدود زیادی تحت کنترل و سیطره یهود و اسرائیل هستند کاملا" طبیعی که هر کاری هم بکنند با کسب اجازه از اسرائیل خواهد بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس