کد خبر 1310010
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۰
چگونه فونت گوشی اندرویدی را تغییر دهیم؟

یکی از مهم‌ترین مزایایی دستگاه‌های اندرویدی، قابلیت سفارشی سازی و تغییر شکل ظاهری آن‌ها است.

به گزارش مشرق، روش تغییر فونت می‌تواند بسته به دستگاهی که در اختیار دارید متفاوت باشد؛ اما به صورت پیش فرض می‌توان با مراجعه به منوی تنظیمات و رجوع به بخش Display، قابلیت تغییر فونت و همچنین تغییر ابعاد آن را پیدا کرد.

این روزها کاربران می‌توانند به لطف برنامه‌ها و ابزارهای گوناگون، ظاهر گوشی یا تبلت‌های اندرویدی را مطابق با سلیقه خود تغییر دهند؛ تا از کار با آن‌ها لذت بیشتری ببرند. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های این قابلیت، توانایی تغییر فونت است که قصد داریم در این مطلب به معرفی بهترین برنامه‌ها و ابزارهای موجود برای این کار بپردازیم:قابلیت تغییر فونت به صورت پیش فرض در بخشی از دستگاه‌ها وجود دارد

گوگل هنوز قابلیت تغییر فونت را به صورت پیش فرض به سیستم عامل اندروید اضافه نکرده است و هم اکنون نمی‌توان در نسخه پایه از اندروید (استوک) به این قابلیت دسترسی پیدا کرد. با این وجود، در حال حاضر بخشی از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، این قابلیت را به رابط کاربری دستگاه‌های خود اضافه کرده اند تا کاربران بتوانند به سادگی و با مراجعه به منوی تنظیمات دستگاه خود، فونت آن را تغییر دهند. در حال حاضر این قابلیت را می‌توان در محصولات تولید شده توسط شرکت‌های سامسونگ، HTC و ال جی یافت.

بیشتر بخوانید

آموزش ساخت ویدیو کلیپ با عکس‌های گوشی در اندروید

روش تغییر فونت می‌تواند بسته به دستگاهی که در اختیار دارید متفاوت باشد؛ اما به صورت پیش فرض می‌توان با مراجعه به منوی تنظیمات و رجوع به بخش Display، قابلیت تغییر فونت و همچنین تغییر ابعاد آن را پیدا کرد.

می‌توان در دستگاه‌های سامسونگ با مراجعه به مسیر Settings، سپس Display و در انتها Font size and style، قابلیت تغییر فونت را در اختیار گرفت. تنها کافی است که در این صفحه فونت موردنظر خود را انتخاب کنید. تغییرات به صورت آنی صورت می‌گیرد و نیازی به راه اندازی دوباره دستگاه نیست. توجه داشته باشید که فونتی که در این بخش انتخاب می‌کنید در همه بخش‌های رابط کاربری دستگاه شما، از نوار وضعیت گرفته تا منوی برنامه‌ها و حتی در برنامه‌های پیام رسان نیز نمایش داده می‌شود.

تغییر فونت دستگاه‌های اندرویدی با استفاده از برنامه‌ها و Launcher‌ها

اگر در حال حاضر قادر نیستید با استفاده از منوی تنظیمات دستگاه خود، فونت آن را تغییر دهید باید از Launcher‌های سفارشی که این روزها به وفور یافت می‌شوند استفاده کنید. این برنامه‌ها سبب جایگزینی صفحه Home دستگاه‌ها شده و معمولاً بر روی دیگر المان‌های رابط کاربری نیز تاثیراتی را می‌گذارند. به این ترتیب استفاده از برنامه‌های تعویض فونت، به طور معمول با تغییر در ظاهر دیگر بخش‌ها نیز همراه خواهد شد.

در هر صورت باید گفت که در حال حاضر برنامه‌ها و Launcher‌هایی وجود دارند که می‌توانند قابلیت تغییر فونت دستگاه‌های اندرویدی را فراهم کنند. در زیر می‌توانید با بهترین این برنامه‌ها آشنا شوید و نحوه کار با آن‌ها را فرا بگیرید:

چگونه فونت گوشی اندروید را تغییر دهیم؟

برنامه Apex Launcher

بدون شک Apex Launcher یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های Launcher برای سیستم عامل اندروید است. پس از دانلود و نصب این برنامه بر روی دستگاه خود، مراحل زیر را به ترتیب طی کنید تا امکان تعویض فونت بخش‌های مختلف فراهم شود. توجه داشته باشید که Apex Launcher به صورت سیستمی عمل نمی‌کند و تنها قادر است فونت موجود در بخش‌های مختلف خود را تغییر دهد. از سوی دیگر Apex Launcher یک برنامه غیررایگان محسوب می‌شود که در بعضی از شرایط هزینه استفاده از آن نیز قابل توجه است.برای تغییر فونت صفحه Home دستگاه خود مراحل زیر را طی کنید:

-وارد بخش تنظیمات برنامه Apex Launcher شوید.

-گزینه مشخص شده با عنوان Home Screen را لمس کنید.

-در گام بعد گزینه Layout and Style را انتخاب نمایید.

-در پایان گزینه مشخص شده با عنوان Label Font را انتخاب کرده و فونتی که قصد دارید از آن در صفحه Home گوشی خود استفاده کنید را انتخاب نمایید.

برای تغییر فونت منوی برنامه‌های دستگاه خود مراحل زیر را طی کنید:

-وارد بخش تنظیمات برنامه Apex Launcher شوید.

-گزینه مشخص شده با عنوان App Drawer را لمس کنید.

-در گام بعد گزینه Drawer Layout & Icons را انتخاب نمایید.

-در پایان با پیمایش به پایین صفحه گزینه مشخص شده با عنوان Label Font را انتخاب کرده و فونتی که قصد دارید از آن در منوی برنامه‌های گوشی خود استفاده کنید را انتخاب نمایید.

همچنین می‌توانید برای تغییر فونت پوشه‌های گوشی خود مسیر زیر را دنبال کنید:

-وارد بخش تنظیمات برنامه Apex Launcher شوید.

-گزینه مشخص شده با عنوان Folder را لمس کنید.

-در پایان با پیمایش به پایین صفحه گزینه مشخص شده با عنوان Label Font را انتخاب کرده و فونتی که قصد دارید از آن برای پوشه‌های گوشی خود استفاده کنید را انتخاب نمایید.

برنامه GO Launcher

GO Launcher یک برنامه حرفه‌ای برای کاربرانی است که قصد دارند دستگاه اندرویدی خود را سفارشی سازی کنند و تغییرات انبوهی را در ظاهر آن ایجاد نمایند. یکی از قابلیت‌های مهم این برنامه، تغییر فونت دستگاه است که پس از نصب آن، می‌توانید از طریق زیر به آن دسترسی پیدا کنید.

- فایل‌های TTF یا OTF از فونت‌های مورد علاقه و مدنظر خود را درون گوشی کپی کنید.

- پس از لمس طولانی مدت صفحه Home گوشی خود گزینه مشخص شده با عنوان GO Settings را انتخاب نمایید.

- سپس مسیر Font و بعد از آن Select Font را طی کنید.

- در پایان فونت موردنظر خود را انتخاب کنید یا پس از لمس گزینه Scan، فایل فونت‌های ذخیره شده بر روی دستگاه را به این برنامه معرفی نمایید.

تغییرات صورت گرفته توسط این برنامه در ابعاد کل دستگاه نیست و تنها سبب می‌شود محیط این Launcher به این فونت جدید مجهز شود. با وجود این، بازهم این محیط شامل منوها و برنامه‌هایی که هر روز با آن‌ها سر و کار دارید می‌شود.برنامه Action Launcher: Pixel Edition

برنامه قدرتمند و شناخته شده دیگری که در حوزه سفارشی سازی سیستم عامل اندروید دارای قابلیت‌ها و توانایی‌های بسیاری است، Action Launcher: Pixel Edition نام دارد. متاسفانه در حال حاضر نمی‌توان در این برنامه انبوهی از فونت‌های مختلف را در اختیار داشت و در آن تنها امکان دسترسی به فونت‌های سیستمی و همچنین چند فونت محدود دیگر وجود دارد. با این وجود بازهم استفاده از این برنامه، جذابیت‌های خاص خود را دارد.

برای تغییر فونت دستگاه خود با استفاده از این برنامه باید پس از نصب آن، مراحل زیر را طی کنید:

- به منوی تنظیمات برنامه Action Launcher مراجعه کنید.

- به بخش Appearance و سپس Font بروید.

- در پایان، فونت موردنظر خود را انتخاب کنید.

برنامه Smart Launcher ۵

Smart Launcher ۵ برنامه دیگری است که به کاربران اجازه می‌دهد دستگاه‌های اندرویدی خود را به فونت‌های جدیدی مجهز کنند. برخلاف برنامه قبل، این Launcher فونت‌های متنوع و گوناگونی را در خود جای داده است که خبری خوب برای علاقه‌مندان به سفارشی سازی ظاهر دستگاه‌های هوشمند محسوب می‌شود. متاسفانه تغییرات صورت گرفته توسط این برنامه هم به صورت سیستمی نیست و تنها بخش‌هایی که این Launcher شامل آن‌ها می‌شود را پوشش می‌دهد.

برای تغییر فونت با استفاده از برنامه Smart Launcher ۵، ابتدا آن را از طریق این لینک بر روی دستگاه خود نصب کرده و سپس مسیر زیر را دنبال کنید:

- به منوی تنظیمات برنامه Smart Launcher ۵ مراجعه کنید.

- به بخش Global appearance و سپس Font بروید.

- در پایان، فونت موردنظر خود را انتخاب کنید.

چگونه فونت گوشی اندروید را تغییر دهیم؟

برنامه iFont

iFont به صورت ویژه یک Launcher نیست؛ اما برنامه‌ای است که می‌تواند برای تغییر فونت دستگاه‌های مجهز به سیستم عامل اندروید مورد استفاده قرار بگیرد. یکی از ویژگی‌های عالی این برنامه پشتیبانی از انبوهی از گوشی‌های اندرویدی روت (Root) شده است. به این ترتیب اگر در حال حاضر کاربر یکی از محصولات روت شده از شرکت‌های سامسونگ، شیائومی، Meizu، هواوی، سونی، HTC و موتورولا هستید می‌توانید از این برنامه برای سفارشی سازی فونت‌های گوشی خود استفاده کنید.

کاربران می‌توانند در گوشی‌های روت نشده، از طریق تب آنلاین این برنامه، به جستجوی فونت‌های قابل استفاده توسط دستگاه خود بپردازند. برای استفاده از فونت‌های موجود در این برنامه، پس از دانلود و نصب آن از طریق این لینک، مراحل زیر را دنبال کنید:

- ابتدا گزینه مربوط به نصب برنامه از طریق «منابع ناشناخته» یا (Unknown Sources) را فعال کنید. این قابلیت معمولاً از طریق منوی تنظیمات دستگاه و در بخش امنیت (Security) قابل دسترسی است.

- برنامه iFont را بازکرده و به یکی از تب‌های RECOM یا FIND مراجعه کنید تا بتوانید فونت‌های در دسترس برای دستگاه خود را مشاهده نمایید.

- فونت موردنظر خود را انتخاب و آن را لمس کنید.

- سپس بر روی دکمه Download کلیک کنید.

- سپس گزینه مشخص شده با عنوان Set را انتخاب کنید تا فونت بر روی دستگاه شما نصب شود.

- به منوی تنظیمات گوشی خود بروید و در بخش Display و سپس Font Size and Style به جستجوی فونت جدیدی که آن را در مراحل قبل دانلود و نصب کرده اید بپردازید.

- آن را لمس کنید تا دستگاه از آن به عنوان یک فونت سیستمی استفاده کند. فونت دستگاه به صورت آنی تغییر می‌کند و نیازی به راه اندازی دوباره آن نیست.

برنامه iFont همچنین به کاربران اجازه می‌دهد که فونت‌های دلخواه و مورد علاقه خود را بر روی دستگاه نصب کنند. برای این کار فونت‌های TrueType و با پسوند TTF را از سیستم PC خود در مسیر sdcard/ifont/custom کپی کنید. سپس این فونت‌ها در تب Custom از برنامه iFont ظاهر می‌شوند. توجه داشته باشید برای اینکه بتوانید این فونت‌ها را بر روی دستگاه خود نصب و از آن‌ها استفاده کنید حتما باید دستگاه خود را روت کنید.

به نظر می‌رسد تنها محدودیت موجود در برنامه iFont، در هنگام استفاده از گوشی‌های جدید سامسونگ وجود دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در گوشی‌های دارای رابط کاربری One UI، عملکرد این برنامه با اختلالاتی همراه است و حداقل در گوشی‌های جدید سامسونگ، امکان استفاده از این برنامه وجود ندارد.

به عنوان یک جایگزین برای برنامه iFont، می‌توان در گوشی‌های جدید سامسونگ از برنامه Wings Samsung Fonts استفاده کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس