کد خبر 1309297
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
قرارداد سه جانبه سوآپ گاز گامی مثبت برای تعامل کشورهای همسایه است/ تهاتر نفت کشور را به سمت مصرف‌گرایی سوق می‌دهد

یک تحلیلگر انرژی گفت: با توجه به تنش‌هایی که دشمنان در منطقه ایجاد می‌کنند، قرارداد سه جانبه سوآپ گازی گامی مثبت جهت تعامل میان کشورهای همسایه محسوب می‌شود.

به گزارش مشرق، رضا پدیدار با اشاره به قرارداد سه جانبه سوآپ گازی ترکمنستان ایران و جمهوری آذربایجان، اظهار داشت: حجم انتقال گاز  ترکمنستان  از طریق خاک ایران به آذربایجان زیاد چشم گیر نیست لذا تنها بخشی از نیازهای گازی استان‌های شمالی کشور را تامین می‌کند.

وی ادامه داد: از منظر دیپلماسی انرژی این گونه تعاملات بسیار مثبت است و هر چه توافقات دو جانبه و چند جانبه بیشتری میان کشورهای همسایه اتفاق بیفتد به نفع تعاملات منطقه‌ای است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران افزود: با توجه به تنش‌هایی که دشمنان در منطقه ایجاد می‌کنند این قرارداد گامی مثبت جهت تعامل میان کشورهای همسایه محسوب می‌شود.

تحلیلگر انرژی با بیان اینکه باید به سمت انعقاد قرادادهای قوی‌تر در زمینه صادرات گاز برویم، تصریح کرد: باید راهبرد اساسی خود را فراموش نکنیم که دیپلماسی انرژی ما باید در خدمت سیاست‌های کلان انرژی باشد و هدفگذاری‌هایی که بیش از ۲۰ سال گذشته به دنبال آن بودیم مبنی بر این که ایران به عنوان بزرگ‌ترین قطب ذخایر گازی دنیا باید صادرات به کشورهای روسیه، هند و همچنین کشورهای اروپایی داشته باشد، حرکت کنیم.

تهاتر نفت کشور را به سمت مصرف گرایی سوق می‌دهد

وی با اشاره به تهاتر نفت و تاثیر آن بر صادرات نفت، گفت: تهاتر به نفع منافع کشور نیست البته ممکن است در یک شرایط اضطراری استفاده شود، اما نباید به عنوان یک رویکرد در بلند مدت تلقی شود.

پدیدار بیان کرد: وقتی تهاتری اتفاق می‌افتد در واقع کالایی را دریافت می‌کنیم و پولی از صادرات نفت به کشور برنمی گردد تا برای گسترش پروژه‌های نفتی استفاده شود.

تحلیلگر انرژی در پایان با بیان این که تهاتر نفت کشور را به سمت مصرف گرایی سوق می‌دهد تاکید کرد: ما باید به سمت فروش نقدی نفت برویم.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس