توصیه‌ دارویی که بیماران فشار خون بالا باید آویزه گوش کنند

طبق مطالعات جدید بیماران فشار خون بالا باید برخی نکات در خصوص مصرف داروها را رعایت کنند.

به گزارش مشرق به نقل از یونایتدپرس، فشار خون بالا در صورت درمان نشدن یا درمان ناقص، خطر حمله قلبی، سکته مغزی، ابتلا به بیماری کلیه و مشکلات بینایی را با آسیب رساندن به رگ‌های خونی افزایش می‌دهد.

تغییرات شیوه زندگی مانند کاهش وزن، محدود کردن مصرف نمک و یا دارو می‌تواند به بازگرداندن اعداد فشار خون به محدوده طبیعی کمک کند. اما به گفته محققان، افراد مبتلا به فشار خون حتما باید از پزشک خود سوال کنند که آیا داروهایی را که برای بیماری‌ها دیگر مصرف می‌کنند، ممکن است فشار خون آن‌ها را باز هم بالاتر ببرد یا خیر.

بیشتر بخوانید

دکتر «تیموتی اندرسون» محقق بالینی و استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون و نویسنده این مطالعه گفت: خطر افزایش فشار خون با مصرف داروهای دیگر ممکن است به سادگی نادیده گرفته شود؛ به ویژه برای بیمارانی که سال‌ها از داروهای دیگر هم استفاده می‌کنند.

وی افزود: امید است نتایج این مطالعه به تغییر این موضوع کمک کند؛ زیرا در بسیاری از موارد جایگزین‌های درمانی مؤثری برای داروهایی که ممکن است فشار خون را افزایش دهند یا استراتژی‌هایی برای به حداقل رساندن این خطر وجود دارد؛ مانند نظارت بر فشار خون بیمار هنگام شروع مصرف داروی جدید که ممکن است فشار خون را افزایش دهد.

محققان برای این مطالعه، داده‌های بررسی ملی سلامت و تغذیه را از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ میلادی مورد مطالعه قرار دادند. آن‌ها استفاده از داروهای شناخته شده برای افزایش فشار خون، از جمله داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی قوی (NSAIDs)، استروئیدها، داروهای هورمونی، داروهای ضد احتقان و قرص‌های کاهش وزن را در افراد مبتلا به فشار خون بالا مورد بررسی قرار دادند.

این مطالعه نشان داد ۱۸.۵ درصد از بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا، مصرف دارویی را گزارش کردند که فشار خون آن‌ها را افزایش می‌داد و اگر از داروهای کاهش دهنده فشار خون استفاده نمی‌کردند، احتمال ابتلا به فشار خون کنترل‌نشده بیشتری را داشتند.

همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، افرادی که از داروهای فشار خون استفاده می‌کردند، اگر برای سایر بیماری‌ها نیز داروهایی مصرف می‌کردند که فشار خون را افزایش می‌دهد، احتمالاً به دزهای بالاتری از داروهای فشار خون برای کنترل این وضعیت نیاز داشتند.

توصیه برای بیمارانی که فشار خون بالا دارند

اندرسون به بیماران پیشنهاد کرد از پزشک خود بپرسند که آیا هر یک از داروهایی که برای بیماری تجویز شده است بر افزایش فشار خون نیز موثرند یا خیر.

وی گفت: همیشه عاقلانه است که از پزشک خود در مورد تداخلات احتمالی بین داروهای جدید (از جمله داروهایی که بدون نسخه به فروش می‌رسند) و بیماری‌ها و درمان‌های موجود سوال کنید. این موضوع به ویژه در مورد بیمارانی که به چند پزشک مراجعه می‌کنند و ممکن است همیشه فهرست به روز داروها را همراه نداشته باشند، صادق است.

اندرسون گفت: گاهی اوقات جایگزین‌هایی در دسترس است. به عنوان مثال، استامینوفن فشار خون را افزایش نمی‌دهد، اما داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) این تاثیر را دارد. هر دوی این داروها می‌توانند درد را درمان کرده و تب را کاهش دهند.

دکتر «مایکل گویفمن» رییس بخش قلب و عروق در Long Island Jewish Forest Hills در شهر نیویورک که در این مطالعه شرکت نداشته است، می‌گوید: پزشکان و متخصصان مختلف لزوماً با یکدیگر صحبت نمی‌کنند و اغلب پرونده‌های سلامت الکترونیکی آن‌ها با یکدیگر در ارتباط نیست. در نتیجه، بیماران احتمال دارد با تجویزهای مختلف داروهای زیادی مصرف کنند که برخی از آن‌ها برای مسائل پزشکی خاص، معکوس عمل می‌کنند.

این در حالی است که راه‌هایی برای جلوگیری از این سناریوها وجود دارد. گویفمن توصیه کرد که بیماران همیشه به روزترین فهرست داروها را برای ویزیت هر پزشک همراه داشته باشند.

یافته‌های این مطالعه جدید به تازگی در مجله JAMA Internal Medicine منتشر شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس