کد خبر 1308365
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
واکنش شبکه العربیه عربستان به استعفای جورج قرداحی و پاسخ خبرنگار الجزیره + فیلم

مجری شبکه سعودی العربیه بعد از اینکه جورج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان استعفا داد، به گونه‌ای متفاومت این خبر را پوشش داد که باعث جنجال رسانه‌ای شد.

به گزارش مشرق، «جورج قرداحی»، وزیر اطلاع رسانی دولت لبنان دیروز جمعه بعد از نزدیک به سه ماه تنش بین کشورش با کشورهای عربستان سعودی، کویت، بحرین و امارات بر سر اظهاراتش درباره جنگ یمن و نقش ریاض در این جنگ استعفا داد.

«محمد الطمیحی»، مجری شبکه سعودی العربیه بعد از رسانه‌ای شدن این خبر، در خبری غیر معمول این استعفا را این گونه اعلام کرد: «خبری فوری به دستمان رسیده ولی خیلی مهم نیست. جروج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان استعفا کرد!»

بیشتر بخوانید:

عربستان به دنبال کنترل صحنه سیاسی لبنان است

قرداحی دیروز متن استعفای خود را به «نجیب میقاتی»، نخست وزیر لبنان و بعد از آن به «میشل عون»، رئیس جمهور این کشور تحویل داد که تاریخ استعفا یک ماه قبل بوده است.

میقاتی ضمن موافقت با این استعفا، آن را برای حل بحران پیش آمده و عادی سازی روابط بین محور سعودی و لبنان «ضروری» دانست.

واکنش‌ها به این نوع پوشش خبری

کاربران سعودی و سه کشور نزدیک به ریاض از این نوع پوشش استقبال کرده و تلاش کردند از آن به عنوان دستاورد یاد کنند.

ولی «عبدالعزیز مجاهد» خبرنگار و مجری الجزیره قطر در توئیتی نوشت: «هیچ مسئله‌ای مانند مسئله [استعفای] قرداحی بیانگر میزان ضعف و تحقیر"سیاست خارجی عربی" نیست. بزرگترین پایتخت‌های عربی بر استعفای وزیر غیرمؤثر در دولتی غیرمؤثر، به دلیل اظهارات غیرمؤثر گرد آمده‌اند که قبل از تعیین او به این سمت به زبان آورده، ولی همه ابزارهای دیپلماسی برای این استعفا به کار گرفته شد و در نهایت به درخواست فرانسه استعفا کرد.»

جورج قرداحی , لبنان , عربستان سعودی ,

قرداحی دیروز بعد از استعفایش گفت: «ماکرون رئیس جمهوری فرانسه موضوع از سرگیری روابط عربستان با لبنان را با سعودی‌ها در میان خواهد گذاشت.»

او همچنین گفته است: «من به نیروهایی که از من حمایت کردند می‌گویم از حمایت آنها تشکر می‌کنم و ما یک هدف به نفع لبنان داریم. من استعفا دادم زیرا ابتکار جدیدی وجود دارد که ماکرون با عربستان مطرح خواهد کرد و این مستلزم استعفای من است. امیدوارم که طرح فرانسه برای لبنان مثمرثمر باشد.»

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه که دیروز راهی امارات شد و امروز با مقامات قطر دیدار کرد و  قرار است بعد از آن به عربستان سفر کند، در واکنش به این استعفا به روزنامه النهار العربی گفته که امیدوار است که در عرصه اقتصادی و سیاسی، کشورهای عربی خلیج فارس دوباره به کمک به لبنان پایبند باشند.

قرداحی سه ماه قبل از آنکه به عنوان وزیر کابینه دولت نجیب میقاتی انتخاب شود، از جنگ عربستان در یمن انتقاد کرده بود و آن را بیهوده دانسته و گفته بود که انصارالله یمن همانند حزب الله، از کیان و کشورشان دفاع می‌کنند. این اظهارات به بحران سیاسی بین عربستان سعودی و لبنان منجر شد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 0
    مردمی که در کشورشون تفرقه داشته باشن بایید این ذلت ها را هم بپذیرن.واقعا اوج ذلته که وزیر ی کشوری تحت فشار یک کشوری که خودش گاو شیرده غربی هاست مجبور به استعفا بشه. مردم قدرت وحدت را بدونن چون توی این دنیا یا باید ذلیل حقیر باشی یا عزیز و قوی
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      آره تفرقه نداشته باشن و رفاهی که ما ایرانی ها توی ایران داریم بیان داشته باشن وای چه قدر خوبین شماها
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 0
    یه کاریکاتوریست پیدا بشه عکس ماکرون رو بکشه با در دست داشتن یک سطل و گاوهایی مثل بن سلمان و آل زاید و ...... که به ترتیب ایستادن واسه دوشیدن شیر آنها توسط ماکرون پر از مکر و حیله
  • رضا IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 0
    جالب اينجاست كه دولت لبنان تحت هيچ شرائطى حاضر نيست از ايران كمك بخواد ، اصلاً بالاتر از اون اگه ايران اعلام كنه كه قصد داره چند ميليارد دلار پول نقد همچنين چندين كشتى نفت و ميعانات گازى و … را بلاعوض و حتى با عشق بلاگردون لبنانى ها كنه باز هم دوستان لبنانى نه تنها قبول نميكنند بلكه اصلاً بروى خودشون هم نخواهند آورد ! چنين دوستان با محبتى در منطقه داريم ما !
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      شما خیلی شکر. میخورین پول مردم رو به اینور و اون ور بفرستین
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    این استعفا نشان داد که اردوغان بیشتر از آنی که ما فکر می کنیم در خدمت محور مقاومت است وبیشتر می توان بر روی آن حساب باز کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس