کد خبر 1308043
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶
بورس نمایه

بورس درحالی روزهای رکودی خود را پشت سر می‌گذارد که روند خروج پول سهامداران حقیقی از بازار سرمایه شدت گرفته و ورود پول به صندوق‌های با درآمد ثابت نیز رشد قابل توجهی پیدا کرده است.

به گزارش مشرق، بورس اوراق بهادار در وضعیت سراشیبی نزول قرار گرفته است. کاهش ارزش کل معاملات و کاهش معاملات خرد می‌تواند تائید کننده این مساله باشد. از طرف دیگر، رکود موجود در بورس به دلیل عدم وجود نقدینگی بوده است. خروج پول از بازار سرمایه در حال ثبت رکوردهای تازه‌ای است.

در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، رکورد ۵ روز پیاپی خروج نقدینگی حقیقی ثبت شد، تا معاملات بازار سهام در تمامی روزهای هفته با خروج سهامداران همراه باشد.

بیشتر بخوانید:

سهامداران نگاه بلندمدت به بورس داشته باشند

تحلیل وضعیت کنونی بازار سهام نشان می‌دهد که بورس بازان با دورنمایی که می‌بینند، بیشتر تمایل دارند فروشنده باشند. بورس در حالی این هفته وسط کانال ۱.۳ میلیون واحدی را از دست داد که متاثر از رفت و برگشت دلار و نگرانی‌های خاص سرمایه‌گذاران از دورنمای بنگاه‌ها و چشم انداز اقتصاد ایران بوده است. به نظر می‌رسد، سمت تقاضا همچنان در شرایط شک و تردید به سر می‌برد. با بی اعتمادی شکل گرفته در بازار، سرمایه گذاران تمایلی به ورود دوباره پول به بازار سهام ندارند.

البته در هفته دوم آذر ماه ۱۴۰۰ سهم اوراق از ارزش معاملات بازار و همچنین میانگین روزانه ارزش معاملات اوراق کاهش یافته است. این موضوع نشان می‌دهد که دولت نیز در اهداف خود در زمینه تامین مالی از بورس دچار مشکل شده است.

شاخص کل بورس همچنان می‌ریزد

شاخص کل بورس در هفته گذشته سراسر قرمزپوش بود و بازدهی منفی داشت. در اولین روز هفته شاخص کل بیش از ۲۷ هزار واحد افت کرد. در سه روز بعدی دامنه نوسانات شاخص کوتاه بود. روز یکشنبه رشد هزار و ۳۱۴ واحدی داشت؛ اما روز دوشنبه بیش از ۴ هزار واحد افت کرد. روز سه ‌شنبه نیز ریزش ۶ هزار و ۸۴۵ واحدی را پشت سر گذاشت.

افزایش خروج پول از بازار سرمایه

شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته اخیر بیش از ۱۷ هزار واحد سقوط کرد و تا سطح یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحد پائین آمد تا رکورد سه روز نزولی پی در پی را ثبت کند. 

افزایش خروج پول از بازار سرمایه

شاخص کل نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل ۵۴ هزار و ۳۴ واحد پائین‌تر ایستاد تا برای سومین هفته متوالی بازدهی هفتگی بورس منفی شود. بازدهی هفته  شاخص بورس در هفته دوم آذرماه منفی ۳.۹ درصد بوده است.

بررسی روند شاخص کل هموزن

در هفته گذشته شاخص کل هم‌وزن افت شدیدتری را نسبه به هفته پیش از آن تجربه کرد و در ۴ روز از هفته کاهش یافت. شاخص کل هموزن در هفته دوم آذر تنها در روز یک شنبه با رشد ۳۰۴ واحدی مواجه شد و در باقی روزهای هفته با افت روبرو بود.

افزایش خروج پول از بازار سرمایه

شاخص کل هموزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۱۳ هزار و ۴۱۶ واحد پائین ‌تر ایستاد و به رقم ۳۳۲ هزار و ۲۹۹ واحد رسید و بازدهی منفی ۳.۸۸ درصدی را ثبت کرد.

افزایش خروج پول از بازار سرمایه

کاهش میانگین هفتگی ارزش معاملات و معاملات خرد

در هفته گذشته در روز دوشنبه به علت رشد ارزش معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات بازار سهام تفاوت زیادی به روزهای دیگر داشت. روز دوشنبه معاملات کل بازار ارزشی معادل ۷۰ هزار و ۸۵۶ میلیارد تومان داشت که بالاترین رقم هفته بود. میانگین ارزش معاملات کل هفته ۲۲ هزار و ۲۰۶ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۲۱ هزار و ۷۶ میلیاردی هفته پیشین، رشد ۵ درصدی داشته است.

افزایش خروج پول از بازار سرمایه

در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس ۳ هزار و ۳۰۷ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۴ هزار و ۲۱۹ میلیاردی هفته پیشین، افت ۲۱ درصدی داشته است.

رشد صف‌های فروش و کاهش صف‌های خرید

میانگین ارزش صف ‌های فروش در هفته دوم اذرماه ۱۷۳ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین ۳۸ میلیارد تومان بیشتر بود و رشد ۲۸ درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته ۲۷۴ میلیارد تومان بود که در روز ‌شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز ‌یکشنبه برمی‌گردد که ۱۱۳ میلیارد تومان بود.

میانگین ارزش صف‌ های خرید در هفته دوم آذرماه ۱۲۲ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته ۱۳۳ میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید ۵۲ درصد کاهش یافته است. بالاترین رقم هفته ۱۸۲ میلیارد تومان بود که در روز یکشنبه ثبت شد و پایین ‌ترین رقم به روز شنبه برمی‌گردد که ۵۴ میلیارد تومان بود.

رکود جدید در خروج پول حقیقی ها از بورس

تا پایان معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته رکورد ۵ روز متوالی خروج پول حقیقی ثبت شد. در مجموع کل هفته هزار و ۶۶۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۳۳۳ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین رشد ۷۷۷ درصدی داشته است.

افزایش خروج پول از بازار سرمایه

در هفته گذشته، بورس در شرایطی به استقبال معاملات روز شنبه رفت که روز چهارشنبه پیش از آن، سومین روز ورود پول حقیقی را پشت سر گذاشته بود. روز شنبه ۵۲۹ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بورس خارج شد و روز یکشنبه این رقم به ۲۸۳ میلیارد تومان رسید. کاهش خروج پول حقیقی روز دوشنبه ادامه پیدا کرد و ۱۰۱ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد.

اما در ۲ روز پایانی هفته نرخ خروج سرمایه افزایش یافت. روز سه‌ شنبه ۳۳۸ میلیارد تومان و روز چهارشنبه ۴۱۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. در مجموع کل هفته هزار و ۶۶۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۳۳۳ میلیارد تومان بود.

ورود نقدینگی حقیقی به صندوق ‌های با درآمد ثابت

در هفته اخیر شاهد ورود پول حقیقی به صندوق ‌های با درآمد ثابت در تمامی روزهای هفته بودیم. روز شنبه ۴۹ میلیارد تومان پول حقیقی به این صندوق‌ ها وارد شد و روز یکشنبه این رقم به ۱۴۹ میلیارد تومان بالغ شد که بیشترین رقم هفته بود.

روز دوشنبه ۳ میلیارد تومان و روز سه‌ شنبه ۵ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی روانه صندوق‌های درآمد ثابت شد. در آخرین روز معاملاتی هفته ۴۹ میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد.

در مجموع این هفته ۲۵۵ میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس وارد شده است. به عبارت دیگر، به طور میانگین روزانه ۵۱ میلیارد تومان پول حقیقی به این صندوق‌ها وارد شده است که نسبت به هفته گذشته بیش از ۵ برابر یعنی ۴۶۶ درصد رشد داشته است. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • احمد IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    دولت قبل که خیلی مردم را در بورس اذیت کرد اما این دولت هم علی رغم شعارهایی که قبل انتخابات می دادند هنوز هیچ کاری نکرده لذا طبیعی است که روند خروج پول از بازار سرمایه ادامه داشته باشد. وزیر اقتصاد هم اصلاً برنامه ای برای اقتصاد و بورس ندارد!! قطعاً بورس مکان مناسبی برای سرمایه گذاری نیست.
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    فقط تاسف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس