نشریه انگلیسی: آمریکا برای توافق به ایران التماس می‌کند

یک روزنامه انگلیسی در یادداشتی نوشته است، آمریکا برای رسیدن به توافق با ایران در حال التماس است و در برابر فعالیت‌های ایران حرفی نمی‌زند.

به گزارش مشرق، یک روزنامه انگلیسی روز پنجشنبه در یادداشتی نوشته اشت، آمریکا برای مذاکره، به ایران التماس می‌کند.

روزنامه «ایندیپندنت عربی» در این یادداشت آورده است، ایران به‌شکل سازمان‌یافته‌ای در حال پیشبرد برنامه‌های خود نظیر غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی و محدود کردن نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و توسعه موشک‌های بالستیک و افزایش نفوذ منطقه‌ای است.

این روزنامه‌ می‌نویسد، اکنون که ایران به مذاکرات وین بازگشته است تلاش می‌کند با شروع مذاکرات کارت‌های بیشتری در سرتاسر منطقه کسب کند. در چنین شرایطی واشنگتن طوری رفتار می‌کند که گویی به ایران برای این مذاکرات غیرمستقیم التماس می‌ند و مدام بر راه‌حل دیپلماتیک اصرار دارد.

بیشتر بخوانید

ایران نقش مهمی در مقابله با هژمونی آمریکا دارد

در این یادداشت آمده است، دلیل این مسئله این است که مقامات کلیدی دولت «جو بایدن»، سیاست‌مداران سطح دو دولت «باراک اوباما» هستند و در گفت‌وگوهای «جان کری» وزیر امور خارجه وقت آمریکا با ایران، او را همراهی می‌کردند.

ایندیپندنت عربی می‌نویسد، این مقامات آمریکایی در برابر اقدامات ایران در منطقه که مغایر منافع آمریکا و متحدانش در منطقه است، لب بسته‌اند تا در مسیر رسیدن به توافق با تهران به مشکلی برنخورند.

این در حالی است که «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، در سفرهای منطقه‌ای اخیر خود و در دیدار با مقامات کشورهای منطقه در واشنگتن، بارها ادعاهای ضد ایرانی خود را مطرح کرده است.

در همین رابطه وزارت خارجه عربستان سعودی در توییتی درباره دیدار با مالی در اواخر مهر ماه سال جاری  نوشت: «دو طرف درباره نقض کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی مربوط به توافق هسته‌ای توسط ایران و حمایت این کشور از شبه‌نظامیان تروریستی که امنیت و ثبات را در خاورمیانه و جهان بی‌ثبات می‌کنند، گفت‌وگو کردند».

از سوی دیگر مقام‌های آمریکایی بارها در مناسبات مختلف با شانه خالی کردن از بار مسئولیت واشنگتن در قبال تعهداتی که باید برای بازگشت به برجام ایفا کند، توپ را به زمین ایران انداخته‌اند و مدام از گزینه‌های جایگزین برای روزی که مذاکرات وین شکست بخورد، صحبت به میان می‌آورند.

در این میان مقامات مختلف رژیم صهیونیستی نیز هم‌زمان با آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین، بر لفاظی‌ها و تهدیدات توخالی خود علیه جمهوری اسلامی ایران افزوده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ مدعی تخلف تهران از این توافق شده به صورت یکجانبه از آن خارج شد.

کشورهای اروپایی که پس از توافق برجام نیز کارشکنی‌های خود در قبال ایران را ادامه داده بودند، در ظاهر مدعی شدند با وجود خروج آمریکا از این توافق، در آن باقی خواهند ماند اما در عمل به کارزار «فشار حداکثری» دولت آمریکا پیوستند.

اکنون با تغییر دولت در آمریکا، واشنگتن مدعی شده که قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، به توافق برجام بازگردد. در حال حاضر، نمایندگان ایران و طرف‌های برجام و طرف آمریکایی، برای ادامه دادن به مذاکرات هسته‌ای به وین سفر کرده‌اند.

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی در مذاکرات با ۱+۴ به منظور رفع تحریم‌ها  پیش از شروع دور جدید مذاکرات در وین، در مصاحبه با روزنامه «ایندیپندنت» گفت: «رئیس جمهور بایدن باید به‌منظور خلاص کردن خود از آنچه ما به‌عنوان سردرگمی سیاسی و دنبال کردن سیاست‌های شکست‌خورده و غیر انسانی دولت ترامپ می‌بینیم، تحریم‌ها را لغو کند».

این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: «اروپایی‌ها باید عدم پیروی از تعهدات برجامی خود را از طریق گام‌هایی عملی برای رفع تحریم‌ها، جبران کنند».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    11 4
    غربگدایان ناعزیز قبل از اینکه بریزن اینجا سر مشرق یقه جر بدن توجه کنن که این خبرو نشریهٔ ایندیپندنت نوشته، نه مشرق!! دومأ به همتون تسلیت میگم که اربابتون به التماس افتاده، ان شاء الله که غم اولتون از این نوع باشه!!!!
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      3 6
      دلت به چی خوشه؟
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      2 1
      تو منتظر چی هستی؟ دورهٔ با یه دلاری قر دادن تموم شد!!
    • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      1 0
      مشخصا اون طرفی که با 40 تا دیپلمات رفته برای توافق داره برای توافق التماس میکنه. طرف 5 ماهه رئیس جمهور شده دوییده رفته واسه توافق. اونا دارن التماس میکنن شما چرا دوییدید رفتید تو بغلشون؟
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    6 0
    اتفاقی که در دوره جدید مذاکرات با تیم جدید افتاده این هست که ایران بر خلاف دولت قبل داره از برتری ها و امتیازات سیاسی نظامی و ژئوپولتیک منطقه ایش به نحو احسن به عنوان کارت برنده استفاده میکنه.
  • مقدس IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    5 0
    خاك بر سر تاجزاده و حجاريان و نازيبا كلام و مجيد انصارى وطن فروش ، اين هم اعتراف اربابان بى شرفتان .
  • DE ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 5
    چون بعدش قراره شخم بزنه
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      0 0
      چی چیه شخم بزنه افکار تو وامثال تورا شخم بزنه
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      1 0
      مزرعه های هویج رو
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      0 1
      ما یه زمین زراعی داریم دیروز کود حیوانی ریختیم توش، بگو جو خواب آلود بیاد با زبون شخمش بزنه!! خخخخخخخ
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    تا وقتی امریکا نیاد سر میز مذاکره مذاکرات بی فایدست ،کشورهای اروپایی نامردند.فقط امریکا حافظ منافع ایران است وقدرت رفع تحریمها رو دارد به شرطی که امریکا بیاد سر میز وایران امریکا رو درک کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس