تولید کیت تشخیص اُمیکرون توسط یک شرکت دانش بنیان

فناوران ایرانی در یک شرکت دانش بنیان، موفق به تولید کیت تشخیص اُمیکرون، سویه جدید کرونا شدند.

به گزارش مشرق، دکتر حمزه چوبین، متخصص ویروس شناسی و فناور یک شرکت دانش بنیان با اشاره به توانایی ایران در تولید کیت تشخیص اُمیکرون افزود: در شیوه سویه‌های قبلی همچون، انگلیسی، هندی و دلتا موفق شدیم برای نخستین بار در ایران کیت تشخیصی افتراق سویه‌ها را طراحی کنیم و به تولید انبوه برسانیم.

وی ادامه داد: در تشخیص کرونا، کیت‌های (پی سی آر) استفاده می‌شد که با طراحی نسل جدید کیت‌ها توانستیم امکان تشخیص نوع سویه را فراهم کنیم.

بیشتر بخوانید

پای اُمیکرون به کشور باز شده است؟

آقای چوبین افزود: پیش از این برای تعیین نوع سویه باید آزمایش‌ها با هزینه و صرف زمان بالا انجام می‌شد که حالا این کیت‌ها با همکاری انستیتو پاستور تولید و در کشور توزیع شده است.

وی در خصوص تعیین اُمیکرون گفت: سویه جدید اُمیکرون با غفلتی که در آفریقای جنوبی برای واکسیناسیون انجام شد فرصت جهش پیدا کرد که در کیت‌های جدید در کمترین زمان افتراق نوع این ویروس با سویه‌های قبلی مشخص خواهد شد و شرایط قرنطینه زود هنگام و کنترل شیوع سریع را فراهم می‌کند.

این فعال فناور ادامه داد: کاهش هزینه و زمان در تشخیص نوع سویه از مزایای این نوع کیت نسل جدید است که صفر تا صد در ایران بومی شده است و هم اکنون درخواست برای صادرات آن از طرف کشورهای مختلف وجود دارد.

گفتنی است؛ این گونه جهش‌یافته ویروس که برای نخستین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شده «اُمیکرون» نام گرفت و به دلیل جهش‌های متعددی که در این ویروس ایجاد شده، جزو «سویه‌های نگران‌کننده» طبقه‌بندی شده است.

لینک دانلود

این سویه دارای ۵۰ جهش است که بیش از ۳۰ جهش روی پروتئین اسپایک رخ داده است یعنی دو برابر بیش از سویه دلتا که در هند شناسایی شد.

هنوز مشخص نیست که این سویه از ویروس کرونا تا چه حد اثربخشی واکسن‌ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد و در این زمینه نیاز به اطلاعات و مطالعات بیشتری است.

پوشش واکسیناسیون کرونا در آفریقای جنوبی در زمان شناسایی این ویروس، کمتر از ۲۸ درصد بوده است که می‌توان بخشی از علت جهش را مرتبط با درصد پایین واکسیناسیون در این سرزمین دانست، همچنین ممکن است این بیماری در بدن فرد مبتلا به اچ آی وی رشد کرده باشد.

با وجود جهش‌های مکرر ویروس اُمیکرون، روش‌های پیشگیری از ابتلا به این سویه نیز همانند قبل، شامل شست و شوی مداوم دست‌ها، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و واکسیناسیون است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس