کد خبر 1306942
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
اومیکرون، زنگ خطری برای بازارهای مالی جهان

انتشار سریع سویه اومیکرون ویروس کرونا در کشورهای جهان و نگرانی از طولانی شدن دوره همه گیری این گونه تازه، زنگ خطر تازه را برای بازارهای مالی بین المللی دوباره به صدا درآورده است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری رویترز؛ با انتشار اطلاعات تازه در باره اومیکرون، ارزش سهام بازارهای عمده اروپا در آغاز امروز، نزدیک به ۱.۵ درصد افت کرد و بهای معاملات آتی نفت خام نیز نزدیک به سه درصد کاهش یافت.  
بازارهای بین المللی سهام نیز در روز جمعه و در پی شناسایی این گونه در جنوب قاره آفریقا، نزدیک به ۲ هزار میلیارد دلار زیان کردند.  

بر اساس بررسی های تازه، این گونه که گفته می شد از قاره آفریقا آغاز شده، برای نخستین بار در ۱۹ نوامبر (۲۰ آبان ماه) یعنی ۱۱ روز پیش در هلند مشاهده و ردگیری شده است.

با وجود هشدار استفان بنسل مدیرعامل شرکت داروسازی مدرنا در باره احتمال تاثیر کمتر واکسن های کنونی کووید ۱۹ بر این گونه نسبت به دلتا، اما دانشگاه آکسفورد که در ساخت واکسن آسترازنکا، مشارکت داشته، اعلام کرده که شواهدی دال بر تاثیرنداشتن واکسن های کنونی بر این سویه و ناتوانی واکسن های کنونی برای جلوگیری از بیماری شدید ناشی از اومیکرون وجود ندارد و حتی در این صورت، این نهاد آماده عرضه سریع نسخه به روز شده واکسن کروناست که پیش از این با همکاری آسترازنکا ساخته است.

امر کوک مدیر آژانس دارویی اروپا نیز در سخنان تعدیل کننده به پارلمان اروپا گفته که حتی در صورت گسترش بیشتر گونه تازه، واکسن های کنونی همچنان نقش حفاظت کننده خواهند داشت.

تارنمای بلومبرگ نوشت: "جروم پاول" رئیس بانک مرکزی آمریکا  در اولین اظهارنظرش در مورد کشف سویه جدید کرونا و نگرانی‌های جهانی نسبت به تاثیر گونه اومیکرون کرونا بر اوضاع اقتصادی این کشور، هشدار داد و گفت که این سویه جدید، افزون بر به همراه داشتن خطرات اقتصادی و شک و تردیدهایی در مورد مسئله تورم،  خطراتی برای طرح بانک مرکزی آمریکا برای ایجاد ثبات قیمت‌ها و اشتغال‌زایی حداکثری دارد.

وی افزود: افزایش اخیر شمار مبتلایان به کرونا و کشف گونه جدید این ویروس خطراتی را برای فرآیند اشتغال‌زایی و فعالیتهای اقتصادی به دنبال دارد و شک و تردیدها را در مورد چالش تورم افزایش می دهد و نگرانی های گسترده در مورد گونه جدید کرونا تمایل افراد را برای فعالیت ها داخل جامعه کم می کند که پیشرفت ها در بازار کار را کاهش و اختلالات در زنجیره توزیع و تامین کالاها را افزایش می دهد.

جروم پاول که اخیرا از سوی جو بایدن برای دومین دور به عنوان رئیس فدرال رزرو منصوب شد، قرار است امروز در یک جلسه کنگره حاضر شود تا در مورد بسته محرک اقتصادی مربوط به همه گیری کرونا به سوالاتی پاسخ دهد.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا نیز روز گذشته با بیان اینکه سویه جدید ویروس کرونا به نام "اومیکرون" باعث نگرانی است، مدعی شد که این سویه دلیلی برای وحشت نیست.

 زمان جهانی بهداشت جمعه شب (۵ آذر) حرف یونانی اومیکرون را به سویه جدید کرونا که در آفریقای جنوبی شناسایی‌شده، اختصاص داد و این سویه را نگران‌کننده خواند. کارشناسان بهداشت عمیقاً نگران سرایت اومیکرون هستند چرا که دارای مجموعه‌ای غیرعادی از جهش‌ها است و مشخصاتی متفاوت از سایر سویه‌های نگران‌کننده دارد.

در پی انتشار این خبر، کشورها تدابیری برای رفت‌وآمد به کشورهای جنوب آفریقا اتخاذ کرده‌اند. آمریکا ورود مسافران از هشت کشور آفریقایی را به دلیل هراس از شیوع سویه اومیکرون ممنوع کرده است. اگرچه این کشور هنوز هیچ موردی از ابتلا به این سویه گزارش نکرده است اما آنتونی فائوچی مشاور ارشد پزشکی کاخ سفید روز شنبه اعلام کرد احتمالا سویه جدید اومیکرون ویروس کرونا وارد آمریکا شده باشد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    روز از نو روزی از نو .... اومیکرون وارد می شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس