اقدام غیر قانونی سازمان لیگ در جلوگیری از آغاز دیدار پرسپولیس - نفت مسجدسیلمان + سند

سازمان لیگ فوتبال در حالی از آغاز دیدار تیم‌های پرسپولیس و نفت مسجدسلیمان جلوگیری کرد که طبق آیین‌نامه چنین اقدامی قانونی نیست.

به گزارش مشرق، روز گذشته (دوشنبه) دیدار تیم‌های فوتبال پرسپولیس و نفت مسجدسلیمان از هفته هفتم لیگ برتر فوتبال ایران با ۳۱ دقیقه تأخیر و از ساعت ۱۸:۳۱ دقیقه در ورزشگاه آزادی آغاز شد. دلیل تاخیر در انجام این بازی مسئله تبلیغات محیطی دور زمین بود. عدم عقد قرارداد و واریز پول از سوی باشگاه پرسپولیس به حساب شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، برای انجام بازی در ورزشگاه آزادی منجر به این شد که این شرکت ابتدا اجازه ورود به تبلیغات به ورزشگاه و سپس روشن شدن تابلوهای تبلیغاتی را ندهد.

سازمان لیگ نیز تهدید کرده بود در صورتی که تابلوهای تبلیغاتی‌ دور زمین روشن نشوند، جلوی شروع بازی را خواهد گرفت. همین اتفاق رخ داد و سازمان لیگ تا زمانی که تابلوهای دور زمین نمایش داده نشدند، اجازه آغاز بازی را نداد. این موضوع البته با ورود وزیر ورزش موقتاً ختم به خیر شد تا بازی با نیم ساعت تاخیر آغاز شود.

جدا از چالش‌های تبلیغات محیطی که این فصل به اوج خودش رسیده و سازمان لیگ سازوکار مشخصی در این باره ندارد، به نظر می‌رسد اقدام این سازمان برای جلوگیری از برگزاری بازی غیرقانونی بوده است. در آیین‌نامه برگزاری مسابقات لیگ برتر، دلیل یا دلایل لازم برای آغاز نشدن یک مسابقه پیش‌بینی شده است. در ماده ۱۲ این آیین‌نامه آمده است: «اگر بنا به دلایل قهری از قبیل مناسب نبودن زمین یا شرایط آب و هوایی یا از کار افتادن نورافکن‌ها یا مناسب نبودن چمن یا عدم امنیت مسابقه مسئولان و تماشاگران و عوامل اجرایی یا شرایط پیش بینی نشده و غیر مترقبه مسئول برگزاری مسابقه نتواند بازی را شروع کنند می‌بایست با هماهنگی داور تصمیم‌های زیر را برای ادامه یا لغو بازی اتخاذ نمایند».

بیشتر بخوانید:

ماجرای عجیب تأخیر در آغاز دیدار پرسپولیس - نفت مسجدسلیمان

این در حالی است که روشن نشدن یا عدم نمایش تبلیغات محیطی دلیلی موجه برای عدم برگزاری یک مسابقه فوتبال نیست. در ماده ۱۳ نیز صراحتا همان موارد ماده ۱۲ برای توقف یا به تعویق افتادن یک مسابقه لحاظ شده است. (تصویر زیر)

تیم فوتبال پرسپولیس , سازمان لیگ فوتبال ایران ,

تیم فوتبال پرسپولیس , سازمان لیگ فوتبال ایران ,

روز گذشته صادق درودگر، عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ برای توجیه اقدام سازمان لیگ به ماده ۲۲ آیین‌نامه استناد و اعلام کرده «تیم‌های میزبان، باید ورزشگاه را به‌صورت پاک (بدون تبلیغات) تحوبل دهند». این در حالی است که طبق بند ۲ ماده ۲۲ «باشگاه‌ها موظف می‌باشند، ورزشگاه را بصورت پاک و عاری از هر گونه تبلیغات از ۲۴ ساعت قبل از مسابقه در اختیار برگزار کنندگان قرار دهند و در صورت وجود هر گونه تبلیغات در حد فاصل بین چمن و جایگاه تماشاگران (طبقه اول و دوم) با باشگاه خاطی برابر مقررات برخورد انضباطی خواهد شد و باشگاه مذکور موظف به پرداخت تا دو برابر خسارت وارده می‌باشد». بنابراین این موضوع باید طبق مقرارت انضباطی برخورد شود و نمی‌تواند دلیلی منطقی و قانونی برای لغو یا تعویق یک مسابقه باشد. (تصویر زیر)

تیم فوتبال پرسپولیس , سازمان لیگ فوتبال ایران ,

در روزهایی که حیدر بهاروند به عنوان سکان‌دار اصلی این کِشتی، در قبال همه اتفاقات و فجایعی که در حال رخ دادن است، روزه سکوت گرفته، صادق درودگر به عنوان سخنگوی غیر رسمی، بازار داغی برای مصاحبه -البته با اظهارات حاشیه‌ساز - پیدا کرده است. با این وجود می‌توان گفت سازمان لیگ بعد از اقدام عجیب در اجازه بازی ندادن به دو مهاجم خارجی استقلال،‌ یک بار دیگر دچار اشتباه محاسباتی شده است.

این روزها اهالی میدان شیخ بهایی به دلیل مشکلات اولیه‌ در برگزاری مسابقات و البته فضای غیر شفافی که در مباحث مالی و قانونی وجود دارد، به شدت در تیررس انتقادات قرار دارند. شاید سازمان لیگ با اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه در مواجه با تلاش‌ باشگاه‌ها برای احقاق حق‌شان به دنبال قدرت‌نمایی و حفظ موقعیت استراتژیک خود در فوتبال ایران است. تصمیمات بعضاً غیرقانونی که رنگ و بوی لجبازی بچه‌گانه با باشگاه‌ها و اجرای صحیح قانون را می‌دهد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس