کد خبر 1306859
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۰
قورت دادن آدامس چه خطراتی در کودکان دارد؟

درون آدامس، یک نوع مواد لاستیکی وجود دارد که قابل هضم نیست و قورت دادن آن ممکن است سیستم گوارشی را دچار مشکل و آن را مسدود کند.

به گزارش مشرق، قورت دادن آدامس بیشتر در مورد کودکان است که اندام کوچک‌تری دارند.

در موارد نادر، تکه‌های بزرگ آدامس بلعیده شده با یبوست در کودکان، همراه و باعث انسداد گوارش در کودکان می‌شوند. آدامس، مانند خوراکی‌های دیگر، مانند ماکارونی، گوشت یا دانه‌های آجیل، هضم و خارج، با این تفاوت که کمی سخت‌تر جذب می‌شود.

بیشتر بخوانید

جویدن آدامس موجب چه اختلالی در بدن می‌شود؟

حتما شما نیز در زمان کودکی، آدامس‌های زیادی قورت داده‌اید و از والدین خود، هشدارهای مختلف درباره مضرات قورت دادن آدامس شنیده‌اید. یکی از این هشدارها به باقی ماندن ۷ ساله آدامس در معده اشاره دارد.

جویدن و قورت دادن آدامس

آدامس از مواد طبیعی و مصنوعی (ضمغ آدامس یا رِزین)، نگه‌دارنده‌ها، طعم‌دهنده‌ها و شیرین‌کننده‌ها تشکیل شده است. بدن می‌تواند شیرین‌کننده‌ها مانند قند را جذب کند و اگر از آدامس‌های قنددار استفاده کنید، می‌تواند کالری بسیار زیادی وارد بدن کند.

آدامس در معده از سوی اسید هیدروکلریک، هضم و نابود می‌شود، اما ماده پلاستیکی موجود در آدامس که نوعی پلیمر به نام بوتیل است، کاملاً مصنوعی ساخته می‌شود؛ دستگاه گوارش بدن انسان قادر به هضم آن نیست و از سوی روده‌ها از بدن دفع می‌شود.

با قورت دادن آدامس چه می‌شود؟

وقتی که آدامس را می‌جویم، زبان، مولکول‌های بزرگ آدامس را با آنزیم‌های خود می‌شکند و آن‌ها را تجزیه می‌کند، اما وقتی به علت تمرکز نداشتن، آدامس را قورت می‌دهید، معده نمی‌تواند لاستیک موجود در آدامس را هضم کند و پس از گذشت یک یا دو روز آدامس مانند هر ماده خوراکی دیگر، همان مسیر همیشگی را می‌رود و از راه مدفوع، از بدن دفع می‌شود.

قورت دادن آدامس در بخش‌های داخلی بدن، انسداد به‌وجود نمی‌آورد و باعث به هم چسبیدن اندام‌ داخلی شما نمی‌شود؛ اما اگر یک آدامس بسیار بزرگ یا چند آدامس کوچک را با هم قورت دهید، ممکن است دستگاه گوارش شما را مسدود کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    جذب بدن قویشت کلی مواد مضر را جذب می کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس