کد خبر 1306523
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰
ایکس ری

ایکس‌ری کانتینری یکی از محصولات پرکاربرد در حوزه گمرکی است که حالا داخلی سازی شده است.

به گزارش مشرق، امروز دو دستگاه ایکس ری کانتینری که از آن برای اسکن و کنترل کالاهای ورودی و خروجی در مرزهای کشور استفاده می‌شود به بهره برداری رسید. این دو دستگاه به همت وزارت دفاع و بخش خصوصی دانش بنیان داخلی سازی شده و در مرزهای اینچه برون گلستان و بندر شهید رجایی استفاده می‌شود.

علاوه بر محدودیت‌هایی که برای خرید این نوع دستگاه‌ها در کشور وجود دارد قیمت آن‌ها نیز حدود ۵ میلیون یورو برای هر دستگاه است با این حال با داخلی سازی این دستگاه با استفاده از توان متخصصان داخلی تاکنون برای ساخت ۱۵ دستگاه اقدام شده و امروز نیز قرارداد ساخت هفت دستگاه دیگر تولید داخل با بخش خصوصی امضا شد.

رئیس کل گمرک می‌گوید با داخلی سازی این تجهیزات حدود ۳ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی صورت می‌گیرد.

وزیر اقتصاد نیز از دو برابر شدن تعداد ایکس ری کانتینری در مرزها تا یکی دو سال آینده خبر داد.

به گفته وزیر اقتصاد پیشرفت‌ها در این حوزه مدیون دانشمندانی از جمله شهید فخری زاده است.

سامانه‌های هوشمند دیگر مانند پهپادهایی که برای کنترل بار از آن‌ها استفاده خواهد شد، با هدف هوشمندسازی و کاهش نقایص بازرسی فیزیکی و جلوگیری از فرار مالیاتی از دستاوردهای جدید دیگر در حوزه گمرکی است که علاوه بر جلوگیری از برخی مفاسد و کاهش قاچاق کالا و ارز در افزایش سرعت ترخیص کالا نیز نقش موثری دارد.

البته این سامانه‌ها در صورتی می‌تواند به بهترین شکل ثمربخش باشد که در قالب سامانه جامع تجارت به اطلاعات سایر دستگاه‌های اجرایی مثل نیروی انتظامی و بانک‌ها هم متصل باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس