کد خبر 1306352
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
فرودگاه‌های خطرناک جهان را بشناسید

کدام فرودگاه‌ها در فهرست خطرناک‌ترین فرودگاه‌های جهان هستند؟

به گزارش مشرق، مدتی پیش سازمان ایکائو فهرستی منتشر کرد تا بر اساس آن همه فرودگاه‌های رسمی کشورها که عمومی هستند، جهت رتبه‌بندی فرودگاه‌ها در آن شرکت کنند.

ین رقابت بین فرودگاه‌ها انجام شد که در ویژگی‌هایی مانند بهترین فرودگاه، بدترین فرودگاه، امن‌ترین فرودگاه‌ها، ناامن‌ترین فرودگاه‌ها، خطرناک‌ترین فرودگاه‌های جهان، منظم‌ترین فرودگاه‌ها و بی‌نظم‌ترین و غیر از آن با هم به رقابت پرداختند.

نام ۱۰ فرودگاه خطرناک نخست با امتیازاتی که کسب کردند، به ترتیب رتبه رده‌بندی اعلام شد. فهرست ۱۰ فرودگاه خطرناک‌ رده اول دنیا را بدانید که در صدر جدول هستند. دلایل مختلف باعث قرار گرفتن فرودگاه‌ها در این فهرست شده است.
 
 

فرودگاه‌های خطرناک جهان را بشناسید +عکس

رتبه نخست: قلعه عقاب‌ها

رتبه نخست در فهرست خطرناک‌ترین فرودگاه‌های جهان، به فرودگاه لوکلا نپال اختصاص داده می‌شود. شاید اغلب با دیدن تصاویر این فرودگاه بگویند که چرا خطرناک است؟ آن‌هم نخستین رتبه، زیرا نه کنار دریا است و نه در شکاف کوه. باند فرود هم اگرچه عالی نیست، اما به‌ هر حال قابل قبول است.

انتهای این فرودگاه به یک بریدگی ختم می‌شود که حدود ۳۰۰۰ متر ارتفاع دارد. بله درست حدس زدید، این فرودگاه دقیقاً روی قله یک کوه احداث شده است. همان‌گونه که گفته شد انتهای فرودگاه ۳۰۰۰ متر ارتفاع پرتگاه است و کوچک‌ترین محاسبه در زمان برخاست می‌تواند فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر را رقم بزند. این مسأله، فرودگاه لوکلا را به خطرناک‌ترین فرودگاه‌های جهان تبدیل کرده است.
 
 

فرودگاه‌های خطرناک جهان را بشناسید +عکس

رتبه دوم: فرودگاه بین‌المللی کوچک جوانچو ایی، اوراسکویین جزیره صبا

اگر خواستید بدانید این فرودگاه چقدر ترسناک است، از بالا نگاهی به آن بیاندازید. باند فرود بسیار کوتاه بوده که به دلیل کوتاه بودن محل احداث این گونه فرودگاه، خطرناک شده است. این فرودگاه دقیقا شبیه یک ناو هواپیمابر است، اما بدون کاتابولت دو سر باند به پرتگاهی صخره‌ای و بلند ختم می‌شود. نشست‌ و برخاست در این فرودگاه بسیار دشوار بوده و در شب‌ها تقریباً غیر ممکن است.

تنها گروهی از بهترین خلبان‌ها قادر به نشست‌ و برخاست در این باند هستند. این فرودگاه بسیار مرگبار است و اگر کوچک‌ترین اشتباهی انجام شود، تکه‌تکه شدن در اثر سقوط به پرتگاه حتمی خواهد بود.

از دیگر مشکلات این است که اگر خلبان‌ها حواسشان نباشد، ممکن است در سوی دیگر صخره فرود بیایند که سمت مقابل فرودگاه است. در کل فقط تعداد کمی خلبانان حرفه‌ای قادر به پرواز در این خطوط هستند.

فرودگاه‌های خطرناک جهان را بشناسید +عکس

رتبه سوم: فرودگاه آیرودروم، لاکشادوپ، هند

این فرودگاه در یک منطقه ساحلی واقع شده که بخشی از مشکل فرودگاه به خاطر باند فرود کوتاه آن است و بخش دیگر به خاطر این که جریان جزر و مد باعث پیشروی آب به سمت باند می‌شود.

وعده‌های مکرر دولت هند در مورد از خدمت خارج کردن این فرودگاه و ساخت فرودگاهی مدرن و نوساز زیاد به گوش می رسد، اما خبری از احداث نیست. این فرودگاه همچنان مسافران را علی‌رغم ریسک خطری جانی بالایی که دارد، همچنان جابجا می‌کند.
 

فرودگاه‌های خطرناک جهان را بشناسید +عکس

رتبه چهارم: فرودگاه بین‌المللی تونکونتین هندوراس

این فرودگاه به خاطر موقعیت راهبردی خود یکی از شلوغ‌ترین و خطرناک‌ترین فرودگاه‌های جهان است که روزانه پروازهای زیادی بر روی باند آن فرود می‌آیند یا برمی‌خیزند. این فرودگاه در یک منطقه بسیار ناهموار احداث شده، مسئولان فرودگاه هم در طول سالیان گذشته هرگز اقدامی جهت تصحیح و یکنواخت کردن آن نکرده‌اند.

دقیقاً در لبه زاویه فرود، یک کوهپایه قرارداد که خطر فرود آمدن را بالا می‌برد، به‌خصوص شب‌ها که اصلاً دید وجود ندارد. از آن گذشته باند فرود آسفالت بوده و شدیداً لایه سطحی فرسوده و مملو از چاله‌ای کوچکی است که اگر فکری برای آن نشود، با کمی عمیق شدن می‌تواند خطرات جدی برای ارابه‌های فرود ایجاد کنند.

فرودگاه‌های خطرناک جهان را بشناسید +عکس

رتبه پنجم: فرودگاه مک ماردو در قطب جنوب

این فرودگاه، تنها پایگاه دستیابی به قطب جنوب بوده که در عمق منطقه قطب جنوب احداث شده است. همه محققان ابتدا به آن‌جا منتقل می‌شوند و از آن‌جا به محل مأموریت خود می‌روند. این فرودگاه دارای یک باند یخ‌زده و بسیار صیقلی است.

به گفته کارشناسان، خلبانانی که در این مسیر پرواز می‌کنند، کاملاً با تجربه و آموزش‌دیده هستند و از نظر سطح مهارت در سطح خلبان جنگنده‌های ناونشین هستند. در این باند اندکی تکان‌های اضافه و انحراف بی‌جای هواپیما ممکن است باعث سُر خوردن هواپیما و خارج شدن کنترل آن از دست خلبان، به‌خصوص در هنگام فرود شود.
 
 

فرودگاه‌های خطرناک جهان را بشناسید +عکس

رتبه ششم: فرودگاه پاورو بوتان

شاید بتوان گفت در میان پایتخت‌های دنیا این فرودگاه خطرناک‌ترین فرودگاه‌ جهان است. کشورهای بوتان و نپال به صورت عادی کشورهای بسیار فقیری هستند. این دو کشور سرزمینی کوهستانی دارند که بدون زمین‌های حاصلخیز است.

از سوی دیگر، آب‌ و هوای خشن این منطقه نیز مزید بر علت شده تا دامداری چندان پر رونقی نداشته باشند، زیرا تنها حیوانات بسیار جان‌سخت در این منطقه دوام می‌آورند و دام آن‌ها اغلب از یاک و گاو کوهان‌دار تبتی تشکیل شده است که هر دو حیواناتی بسیار قوی و جان‌سخت هستند. از این حیوانات هم برای کشیدن گاری و حمل‌ و نقل استفاده می‌شود و هم از گوشت و شیر آن‌ها تغذیه می‌کنند.

در هر صورت، این فرودگاه از این نظر جزو خطرناک‌ترین فرودگاه‌های جهان است، زیرا باند فرود استاندارد نیست، بسیار کوتاه است و خطر خروج و انحراف از باند وجود دارد؛ اما بخش وحشتناک ماجرا هنوز مانده است، زیرا این فرودگاه در میان شکاف کوه احداث‌ شده است و در فصل زمستان، احتمال ریزش کوه وجود دارد. به طور کلی، این فرودگاه مناسب فرود هواپیماهای باریک پیکر است.
 
 

فرودگاه‌های خطرناک جهان را بشناسید +عکس

رتبه هفتم: فرودگاه کای تاک هنگ کنگ

موردی که این فرودگاه هنک کنگی را به خطرناک‌ترین فرودگاه‌های جهان تبدیل کرده، این بوده که در اواخر مسیر فرود است. متأسفانه ساختمان‌ها اصولی و متناسب با حریم فرودگاه ساخته نشده و در یک اقدام عجیب‌تر ساختمان‌هایی آپارتمانی و در طبقات متعدد دقیقاً در حوالی منطقه فرود هواپیما ساخته‌ شده‌اند. این مسأله، فرود در این فرودگاه را به کاری سخت تبدیل کرده است.

در نزدیک باند فرود، فاصله هواپیما با پشت‌ بام این خانه‌ها آن‌قدر نزدیک است که هر لحظه خطر برخورد وجود دارد.

فرودگاه‌های خطرناک جهان را بشناسید +عکس

رتبه هشتم: فرودگاه بین‌المللی منطقه جبل‌الطارق

این منطقه‌ نیمه خودمختار که در کنار اسپانیا واقع‌ شده، جزو انگلیس است. این منطقه همواره منشأ اختلاف و بحران در روابط دو کشور انگلیس و اسپانیا بوده است. این منطقه بی‌شک از زیباترین و گردشگر پذیرترین نقاط جهان است که هر سال صدها هزار مسافر از راه خطوط هوایی مختلف از این فرودگاه پرواز می‌کنند یا در آن فرود می‌آیند.

دلیل این‌که در فهرست ۱۰ فرودگاهی که به خطرناک‌ترین فرودگاه‌های جهان معروف‌اند، در رتبه هشتم قرار گرفته، به خاطر بزرگراه درون شهر است که دقیقاً از باند هواپیما رد می‌شود. در زمانی که چراغ قرمز است، خودروها باید توقف کنند تا هواپیما فرود بیاید. اگر در این جاده کمی بی‌احتیاطی کنید، هزینه آن له شدن زیر چرخ‌های غول‌پیکر یک هواپیمای مسافربری است.

فرودگاه‌های خطرناک جهان را بشناسید +عکس

رتبه نهم: پرنسس جولیانا سنت مارتین

فرودگاهی که در این فهرست رتبه نهم را دریافت کرد، پرنسس جولیانو در جزایر سنت مارتین بوده که جزو انگلیس و از مناطق گردشگری جهان است. شاید شما نیز تصاویر این منطقه را در اینترنت دیده باشید، اما تصور کرده‌اید که فتوشاپ است؛ هرگز چنین تصوری واقعیت ندارد و باید بگوییم اگر شما چنین تصوری داشته‌اید، کاملاً اشتباه کرده‌اید. این تصاویر کاملاً واقعی و طبیعی هستند.

متأسفانه در این منطقه به خاطر وجود یک منطقه گردشگری و تفریحگاه، حجم بسیار زیادی از مسافران می‌آیند که معمولاً کنار دریا در حال گذراندن اوقات خود هستند. ناگهان غول بزرگی با صدایی وحشتناک و باد بسیار گرم که حاصل گازهای خروجی موتور هواپیما است، پدیدار می‌شود. بارها کارشناسان درباره احتمال رقم خوردن حادثه‌ای در آن‌جا هشدار داده‌اند.

فرودگاه‌های خطرناک جهان را بشناسید +عکس

رتبه دهم: اسکیاتوس متعلق به یونان

این فرودگاه دقیقاً فاصله بسیار کمی با منطقه مسکونی دارد. فاصله هواپیما با رهگذران نیز بسیار اندک است و هر لحظه، امکان وقوع حادثه‌ای وحشتناک وجود دارد. رهگذران این منطقه، همیشه در معرض خطر هستند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    سلام، فکر کنم فرودگاه شهر زیبای بجنورد رو یادشون رفته
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    فرودگاه مهرآبادتهران که درشهرقرارگرفته وحوادث تلخی هم رقم زده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس