وزیر نیرو: شرمنده مردم اصفهان هستیم

وزیر نیرو با اشاره به ظرفیت جدید نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: ۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید انرژی‌های تجدید پذیر به توان تولید برق کشور افزوده خواهد شد.

به گزارش مشرق، «علی اکبر محرابیان»  احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه انرژی‌های تجدید پذیر را یکی از برنامه‌های خود در هنگام معرفی به عنوان وزیر نیروی دولت سیزدهم برشمرده بود.

وی افزوده بود: گرچه این برنامه بلندپروازانه به نظر می‌رسد اما تلاش بر عملیاتی شدن آن خواهد بود.

چندی پیش هم «محمود کمانی»  رییس سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره‌وری برق ایران در جمع خبرنگاران بر اجرایی شدن این برنامه تاکید کرد و از اعلام فراخوان پذیرش سرمایه‌گذاری در این زمینه خبر داد.

اکنون در تازه‌ترین اظهار نظر وزیر نیرو اعلام کرد: ۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید انرژی‌های تجدید پذیر به توان تولید برق کشور افزوده خواهد شد.

«علی اکبر محرابیان»  افزود: با توجه به کسری تولید برق نسبت به تقاضای آن، ضرورت داشت که برای تامین بخشی از این کسری‌ها برنامه‌ریزی کنیم و بر این اساس برنامه‌ای که برای چهار سال آینده پیش بینی کردیم، افزایش ۳۰ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور است؛ به گونه‌ای که ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را در سطح کشور به بهره‌برداری برسانیم.

وی افزود: برای تابستان سال آینده برنامه‌ریزی کرده بودیم تا ۵ هزار مگاوات برق به ظرفیت تولید کشور بیفزاییم اما با تلاش‌های انجام گرفته توانستیم که یک هزار مگاوات را هم به این برنامه اضافه کنیم. این ۶ هزار مگاوات شامل ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی، ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و یک هزارمگاوات هم ارتقای توان تولید یا به‌روز کردن نیروگاه‌های موجود است.

وزیر نیرو ادامه داد: تا به این لحظه در مجموع چهار واحد با ظرفیت ۸۰۰ مگاوات به بهره‌برداری رسیده و به شبکه سنکرون شده است. در طول ماه‌های آینده نیز یکی پس از دیگری این واحدها به بهره‌برداری می‌رسند؛ البته امیدواریم در تامین منابع آن‌ها بر اساس پیش‌بینی‌ها شاهد کمک دولت و مجلس باشیم تا این منابع به موقع تزریق شوند.

محرابیان گفت: با بسیج منابع داخلی کشور شامل اعتبارات بودجه‌ای و سرمایه های سرمایه گذاران، بانک‌ها، صندوق توسعه ملی و روش‌های مختلفی که برای تامین مالی وجود دارد می‌توانیم برنامه‌ها را اجرایی کنیم.

وی با اشاره به تولید ۹۰۰ مگاوات برق در نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور، افزود: این ظرفیت محصول سال‌ها سرمایه گذاری است اما برای تابستان سال آینده پیش بینی کردیم که ۵۰۰ مگاوات دیگر را به ظرفیت نیروگاه‌ها تجدیدپذیر کشور اضافه کنیم.

عضو کابینه سیزدهم ادامه داد: نیروگاه های تجدیدپذیری که برای تابستان پیش‌بینی کردیم، انواع مختلفی دارد و شامل نیروگاه های خورشیدی، بادی، زیست توده و نخستین نیروگاه زمین گرمایی است که این نیروگاه زمین گرمایی در منطقه مشگین شهر به بهره برداری می‌رسد.

وزیر نیرو بیان کرد: امیدواریم این نیروگاه زمین گرمایی که عملیات اجرایی آن از چندین سال پیش شروع شده اما به بهره‌برداری نرسیده بود، طی سه ماه آینده به بهره‌برداری برسانیم.

از مجموع کل انرژی های تجدیدپذیر کشور نیروگاه‌های خورشیدی با تولید ۴۵۵.۵ مگاوات برق و سهم ۵۰.۳۸ درصدی مقام نخست را به خود اختصاص داده‌اند.

نیروگاه‌های بادی نیز در مهرماه امسال با تولید ۳۱۰.۲ مگاوات برق و سهم ۳۴.۳۱ درصدی از مجموع انرژی‌های تجدیدپذیر در مقام دوم قرار گرفتند.

این درحالی است که در هفته های اخیر رییس ساتبا از شناسایی یکصد هزار مگاوات ظرفیت در زمینه انرژی خورشیدی و ۴۰ هزار مگاوات در زمینه انرژی بادی در کشور خبر داده است که هنوز مورد استفاده واقع نشده است.

سهم نیروگاه‌های برق آبی کوچک از مجموع سهم انرژی‌های تجدیدپذیر با تولید ۱۰۴.۷ مگاوات برق ۱۱.۵۸ درصد در مهرماه امسال بود.

نیروگاه‌های توربین انبساطی نیز مهرماه امسال با تولید ۱۹.۲ مگاوات برق سهمی ۲.۱۲ درصدی از مجموع انرژی‌های تجدیدپذیر را داشتند.

سهم نیروگاه‌های زیست توده در مهرماه امسال با تولید ۱۰.۵۶ مگاوات برق ۱.۱۷ درصد مجموع کل انرژی‌های تجدیدپذیر بود.

کمترین تولید برق و سهم از مجموع انرژی‌های تجدیدپذیر متعلق به نیروگاه‌های بازیافت تلفات حرارتی با تولید ۴ مگاوات برق و ۰.۴۴ درصد سهم بوده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس