غربالگری سربازان در روز اعزام/ افراد مشکوک به کرونا جدا می‌شوند

وره ها بر اساس استانداردها و شاخصه های مختلف ساعات متفاوتی را شامل می شوند ولی حداقل ساعاتی که می تواند یک فرد را به اشتغال برساند.

به گزارش مشرق، هشتمین نشست تخصصی تجربانۀ اندیشکدۀ تعلیم و تربیت مرکز مطالعات ژرفا با مشارکت جبهۀ انقلاب اسلامی در فضای مجازی، دانشکده‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما، دانشکدۀ رفاه، خبرگزاری‌های صداوسیما، فارس، مهر، تسنیم، مهر، میزان، آنا، نورنیوز، مشرق، پایگاه خبری سدید، جهان نیوز و موسسۀ رسانه‌ای خبر فوری باحضور «جمعی از سربازان مهارت آموخته و کارآفرین»، امام جماعت مسجدالاقصی(مشیرالسلطنه) و با موضوع «مهارت آموزی سربازان کارآفرینی جوان ایرانی»، برگزار شد.

قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه سال ۱۳۹۶ با فرمان مقام معظم رهبری تشکیل شد

مهندس فیاض اولین مهمان این نشست بود که در ابتدای نشست عنوان کرد: سبقه بحث مهارت آموزی در ارتش به سال ۱۳۷۳ بر می گردد که یگان های نظامی ارتش عملاً با همکاری سازمان فنی و حرفه ای بحث مهارت آموزی را شروع کردند و دوستان را به گذراندن دوره ها در پادگان ها سوق می دادند به نحوی که دوره های مهارت آموزی را طی کرده و موفق می شدند که مدرک را دریافت کنند،  در اواخر سال ۱۳۹۶ با دستور مقام معظم رهبری و پیرو مأموریت ایشان قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه شکل گرفت، حضرت آقا فرمودند که برای کارکنان وظیفه مهارت آموزی را در پادگان ها آموزش داده و مدرک هم بدهید این شد که قرار گاه در سطح نیروهای مسلح تشکیل شد و به تبع آن در سازمان های نیروهای مسلح و قطعاً در ارتش قرار گاه های مهارت آموزی کارکنان وظیفه تشکیل شد.

تمامی مهارت های سازمان فنی و حرفه ای در این قرارگاه آموزش داده می شود

وی افزود: در حوزه های مختلفی مثل سازمان فنی و حرفه ای که شاخه های متفاوتی دارد جهاد کشاورزی، فناوری ارتباطات و مهارت های عمومی که شامل هلال احمر و جوانان می شود کار مهارت آموزی را دوستان شروع کردند و مدرک هم به آن ها تقدیم شد. بحث این است که ارائه آموزش ها صرفاً بر اساس علاقه مندی این کارکنان وظیفه صورت گرفته است چرا که ما پیگیر این هستیم که عملاً آموزش هایی که می بینند منجر به اشتغال شده و بعد از دوران خدمت آن ها امکان ایجاد اشتغال برای سربازان باشد طرح هایی مثل طرح تکاپو را استفاده کردیم بر اساس بوم، استان و توانمندی سازمان هایی مثل سازمان فنی و حرفه ای و سازمان جهاد کشاورزی استفاده کردیم و آموزش ها را ارائه دادیم. توانمندی خود ارتش هم در این میان به کمک ما آمد پادگان هایی که در سطح نیروهای مختلف و یگان های ستاد ارتش داشتیم بالغ بر ۷ هزار کارگاه محیط واقعی تجهیز شد از توانمندی استادکاران این کارگاه ها هم استفاده شد که حداقل هر کارگاه یک استاد کار را داشتند که با معرفی این استاد کاران به عنوان مربی و استادکار، کار آموزش پرسنل وظیفه پیگیری شد.

این قرارگاه‌ها، دوره‌های ۱۰۰ تا ۷۲۰ ساعته برای سربازان برگزار می‌کند

این کارشناس در ادامه گفت: دوره ها بر اساس استانداردها و شاخصه های مختلف ساعات متفاوتی را شامل می شوند ولی حداقل ساعاتی که می تواند یک فرد را به اشتغال برساند معمولاً زیر صد ساعت نیست عمدتاً دوره هایی که بیشتر از صد ساعت هستند را ما پیگیری می کنیم که برای بچه ها به اجرا رسانده و آن ها را به شرکت در دوره ها سوق دهیم، دوره هایی مثل برق خودرو داریم که کمی تخصصی تر است، این دوره حدوداً ۷۲۰ ساعت دوره آموزش دارد و کسی که بخواهد شرکت کند چند ماه در دوران خدمت وظیفه درگیر این دوره خواهد شد.

تلاش این است که این دوره‌ها در اوقات فراغت سربازان ارائه شوند

فیاض تصریح کرد:: دستور کار بر این است که از اوقات فراغت این افراد برای اجرای این آموزش ها استفاده کنیم ولی اگر تداخلی پیدا کند آن ساعت در ساعت اوقات فراغت جایگزین خواهد شد.

معمولاً کارکنان وظیفه دوره آموزشی را می گذرانند

وی تأکید کرد: معمولاً کارکنان وظیفه دوره آموزشی را می گذرانند در آنجا (ارتش جمهوری اسلامی ایران) مشغول یادگیری دوره آموزشی خواهند شد در دوره آموزشی دوستان مهارت های عمومی مثل هلال احمر و مهارت های زندگی را صد در صد دوره خواهند دید،  دوستانی که مهارت خاصی را قبل از خدمت دارند و در رشته و حرفه خاصی مهارت دارند با معرفی این افراد به سازمان فنی و حرفه ای از آن ها آزمون مهارت ادواری می گیرند به این صورت که آزمونی با ادعایی که از طرف این دوستان دارند برگزار می شوند و در صورتی که در این سنجش موفق شوند برای ایشان مدرک صادر می شود برای باقی دوستان که مهارتی نداشتند و یا از خود اظهاری در آن دوره ترسیدند بعد از گذشت دوره آموزشی در تک تک پادگان های جمهوری اسلامی ایران و شاخه های مختلف برگزار می شود که بر حسب علاقه مندی، امکانات و تجهیزاتی که در آن استان و پادگان موجود است دوره های آموزشی برگزار می شود و هدف این است که قبل از اینکه خدمت آن ها به پایان برسد گواهی نامه مهارتی را هم تقدیم سربازان کنیم.

داشتن گواهینامۀ مهارت به سربازان، جسارت حضور در بازار کار را می‌دهد

این کارشناس در ادامه بیان کرد: قاعدتاً این گواهی نامه ها به بچه ها جسارت حضور به بازار کار را می دهد سازمان ها و مشاغل مختلف نیاز به این گواهی دارند و با ارائه این گواهی به اصناف و ادارات قابلیت جذب را در آن هرم پیدا کرده و جذب شوند.

مهمترین هدف این دوره‌ها، اشتغال سربازان بعد از خدمت وظیفه است

این مهارت آموختۀ قرارگاه مهارت سربازان خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه ما می خواهیم بحث اشتغال زایی این سربازان بعد از خدمت وظیفه آن ها را رقم بزنیم مبنی بر فرمایشات مقام معظم رهبری به این جریان ورود کردیم.

زمان خدمت جوابگوی گذراندن تمام دوره های نیازمند برای یک شغل نیست

فیاضی در ادامه عنوان کرد:  دوره هایی که هم پوشانی داشته باشند یعنی برای ایجاد یک حرفه یا شغل گاهاً نیاز است  که چند حرفه و استاندارد را بگذرانند دوره هایی که هم پوشانی نیاز داشته باشد و امکان شرکت در آن در پادگان ها وجود داشته باشد ممانعتی نداریم و بچه ها را به این سمت هدایت می کنیم ولی گاهی زمان یا نحوه خدمت پرسنل هم در نظر گرفته می شود و زمان خدمت آن ها جوابگوی گذراندن تمام دوره های نیازمند برای یک شغل نیست و عملاً استارت کار را با ما می زنند و یا از قبل کار را آغاز کرده اند و کار را با ما ادامه می دهند.

بالغ بر ۸۵ درصد از سربازان وظیفه با توجه به علائق خود در این دوره‌ها شرکت می‌کنند

وی افزود: قطعاً بر اساس علاقه ای که دارند و اینکه بعد از خدمت به چه کاری می خواهند مشغول شوند، در حال حاضر ۸۵ درصد سربازان برای ورودی های سال ۱۴۰۰ باید دوره های آموزشی را بگذرانند ولی برای سال ۱۴۰۱ کلیه سربازهایی که به مراکز نظامی و انتظامی ورود پیدا می کنند ملزم به گذراندن دوره ها هستند. شرایط شرکت در این دوره ها را برای تمامی سرباز ها باید بتوانیم فراهم کنیم.

دوره های مهارت آموزی، رغبت سربازان برای دورۀ خدمت سربازی را افزایش می‌دهد

این کارشناس تأکید کرد: اینکه قانونی اشتباه یا درست است جزء سیاست های مملکت است و ما دخالتی در آن نداریم و ما به این موضوع ورود نمی کنیم صرفاً شرایطی ایجاد شده است که باب خوشایند سازی دوران خدمت ایجاد شود تا ما برای کارکنان وظیفه برای اینکه از ورود به بازار کار نترسند هم حرفه ای را می آموزند و هم کمک می کنیم تا در دوران خدمت در آن حرفه تجربه پیدا کنند و با یک تجربه، مدرک و ترس ریخته وارد بازار کار می شوند. دوستان در قرارگاه مهارت آموزی رایزنی هایی را انجام دادند و قریب به ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار را برای کارکنان منقضی الخدمت فراهم کرده اند و به بانک های عامل انتقال پیدا کرده است و قرار شده است که سربازانی که دو سال از خدمت آن ها گذشته باشد می توانند به دریافت این تسهیلات ورود کنند صرفاً بایستی دوره های مهارت آموزی را در یکی از پادگان های نیروهای مسلح گذرانده باشند.

ارتش از قابلیت سربازان برای اجرای دوره‌های آموزشی بهره می‌گیرد

براتی دیگر کارشناس این برنامه در ابتدای سخنان خود عنوان کرد: بنده افتخار این را داشتم که سرباز ارتش بودم، اعزامی سال ۹۸ قبل از خدمت در موسسه های خصوصی زبان انگلیسی تدریس می کردم و تصمیم گرفتم که به خدمت بروم رشته ریاضی و فیزیک خواندم، ۱۹ سال داشتم که وارد خدمت شدم وقتی وارد خدمت شدم در پادگان ما فرمانده ما متوجه شد که من قابلیت تدریس زبان انگلیسی را دارم و کاملاً مسلط هستم ایشان به من پیشنهاد دادند که برای اولین بار در ارتش کلاس زبان انگلیسی برای کارکنان وظیفه از سطح صفر و مبتدی تا بچه هایی که سطح زبان شان قابل قبول است، برگزار کنیم.

کسانی که زبان انگلیسی آن ها خوب بود برای آن ها میتینگ گذاشتیم تا بچه ها با هم دیگر صحبت کنند، به عنوان دبیر بودم و من را ارشد می دانستند با همدیگر می نشستیم و با هم فقط به انگلیسی صحبت می کردیم، به بچه های سطح مبتدی هم آموزش می دادیم، فرمانده به بنده لطف داشتند و اعتماد کردند مسئولیت صد درصدی کارهای مهارت آموزی پادگان را از ثبت نام بچه ها و اینکه چه رشته هایی باشد وظیفه من بود، مهارت آموزی رشته های مختلفی دارد رشته ای به نام مدیریت مهارت کار در فنی و حرفه ای داریم کلاسی برای مدیریت محیط اداری بود در آنجا به ما آموزش دادند که چگونه مدیریت کنیم و مدرکی به ما ارائه دادند و آن مدرک آنقدر قابل قبول بود که بعد از خدمت کمک زیادی به من کرده است. این دوره ای که گذراندم حدودا ۷۰ تا ۱۰۰ ساعت و سه روز در هفته بود.

آموزش‌های قرارگاه مهارت به طور کاملاً رایگان ارائه می‌شود

وی افزود: در پادگان محیطی داشتیم به نام محیط مهارت آموزی که در داخل آن آموزش پرورش ماهیان سردابی، پرورش قارچ، پرورش کبک، بلدرچین و... انجام می دادیم بچه ها وقتی برای مهارت آموزی ثبت نام می کردند می گفتند مثلاً من گچ کار بودم و می خواهم این مهارت را یاد بگیرم یا جلو بندی ساز بودم، اسامی را وارد می کردیم و در کلاس ها شرکت می کردند نکته ی جالب اینکه کارگاه پرورش قارچ ما با تمام بچه هایی که ثبت نام کرده بودند مثل بچه هایی که گچ کاری بلد بودند دیوارها را گچ کاری کردند، نقاشی ساختمان یاد گرفتند نقاشی ساختمان را خودشان انجام دادند جوشکاری یاد گرفتند و استفاده کردند تمام پرورش قارچی که به راه افتاد از صفر تا صد این کار با سربازان وظیفه ای که مهارت آموزی دیده بودند و آن جا را ساختند.

این موضوع برای ۶ تا ۷ ماه قبل است. کارگاه پرورش قارچ درست کردند استخرهایی که برای پرورش ماهیان سردابی نقاشی شد و از آن استفاده و بهره برداری می شود این مدارکی که برای فنی و حرفه ای است تا آنجایی که من اطلاع دارم کلاس های این کارها با هزینه های بالایی مثل ۵ میلیون تومان به بالاست، پرورش کبک و بلدرچین که در خارج از شهر پرورش می دهند هزینه ای بین ۱۵-۱۰ میلیون تومان دارد تا به طور خصوصی دوره را ببینند ارتش این آموزش ها را به صورت رایگان در اختیار بچه ها قرار می دهد بچه هایی بودند که با این مدارک کار می کنند و با این مدارک وام گرفته اند و مدارک بین المللی بوده و در همه جای دنیا مورد قبول است.

با مدرک قرارگاه مهارت، کسب و کار شخصی خود را راه انداختم

مهارت آموختۀ قرارگاه مهارت نصریح کرد: با مدرکی که از مهارت آموزی گرفتم یک موسسه خصوصی انگلیسی به راه انداخته ام که اداره آن بر عهده خودم است.

داشتن مدرک مهارت آموزی، ورود به بازار کار را برای سربازان تسهیل کرده است

اشترک دیگر مهمان نشست عنوان کرد: در خدمت مدرک خود را گرفتم در پادگان آموزشی بودم که با خبر شدم که سازمان ارتش می‌خواهد برای سربازان دوره‌هایی را بگذارند و مدرک بدهند قبل از خدمت من آشپز بودم و بسیار علاقه داشتم که بتوانم مدرک بگیرم و بتوانم بعد از اینکه خدمت را به پایان رساندم با آن مدرک بتوانم برای خودم کاری پیدا کنم قبل از خدمت هرجا که می‌رفتم از من مدرک درخواست می‌کردند، این باعث شد که در حین خدمت مدرک خود را بگیرم سرباز آشپزخانه بودم در آنجا مسئول آموزش از ما امتحان گرفتند در کلاس های هفتگی آن شرکت کردم و توانستم مدرک خود را بگیرم، بنده در حال حاضر با مدرکی که گرفتم، در استخدام ارتش جمهوری اسلامی هستم.

فرصت‌های شغلی که این دوره‌ها در اختیار سربازان قرار می‌دهد

مجید فیلی دیگر مهمان برنامه در ابتدای سخنان خود گفت:  اعزامی سال ۱۳۹۸ هستم، من از بچگی علاقه زیادی به خودرو و مکانیکی داشتم و طوری بود که مسیر تحصیلم به سمت خودرو پیش رفت رشته تحصیلی من مکانیک خودرو بود، مقطع دیپلم و کاردانی مکانیک خودرو خواندم و قصد من این بود که برای اینکه مشغول کار شوم در این زمینه فعالیت کنم، به ناچار وارد خدمت سربازی شدم دو ماهی از خدمت سربازی من گذشت از فرماندهی و سایر بچه هایی که شرکت کرده بودند متوجه شدم که چنین مهارت هایی را آموزش می دهند یا اگر کسی این مهارت ها را آموزش دیده است اطلاعات بیشتری به او داده و مدرک به او می دهند، آموزش ها را گذراندم، با عنوان باطری سازی شاخه مکانیک و تعمیرات خودرو بود، به بخش های برق خودرو علاقه داشتم و قصد داشتم که بعد از سربازی با این حوزه آشنا شوم موقعیتی پیش آمد که توانستم با برق خودرو در سربازی آشنا شوم و دو ماهی را صرف آموزش کردم و یگان ما به نحوی بود که هم زمان با آموزش به نوعی کاربرد آموزش ها را می دیدیم یعنی هم در یگان تعمیرات داشتیم و هم مهارت ها را هم گذرانده و تجربه می کردیم، بعد از خدمت سربازی زمینه ای برای من ایجاد شد که بتوانم بدون ترس به سمت خودروهای خارجی رفته و آن ها را هم یاد بگیرم حداقل می دانستم که همه چیز ماشین ها را می دانم و تصمیم گرفتم که اطلاعات خودم را توسعه بدهم و می شود گفت که حالا مشغول به کار هستم در جایی که ماشین های خارجی، کره ای و ... را تعمیر می کنند. به واسطه این مهارت ها در برق خورد هم مهارت کسب می کنم.

وی افزود: بنده با توجه به این که هنوز در حال گذراندن دوره‌های تکمیلی هستم از این محل درآمد حداقلی دارم. روزها و ماه‌های ابتدایی برخی سربازان رغبتی برای شرکت در دوره‌ها نداشتند اما وقتی گفته های بچه های دیگر را شنیدند آن هایی که حتی باطری سازی و برق خودرو هم آموخته بودند تصمیم گرفتند تا شرکت کنند.

دوره‌های مهارت آموزی به استقلال مالی سربازان پس از خدمت وظیفه کمک می‌کند

سعیدی مهمان بعدی نشست بود که در ابتدای صحبت‌های خود گفت: سرباز ارتش ایران بودم یکی از اتفاقات خوب زندگی من مهارت آموزی بود که باعث شد بعد از خدمت به سرعت وارد بازار کار شوم و استخدام شوم، نزدیک به دو سال است که خدمت سربازی را به اتمام رسانده ام. باور این موضوع برایمان سخت بود که روزی این مدرک ها به درد ما بخورد، از همین جا از کسانی که سرباز هستند خواهش می کنم که در این کلاس ها شرکت کنند، رشته و حوزه ای را که به دردشان می خورد و یا مقداری آشنایی دارند را شرکت کنند، سربازانی که تحصیلات آکادمیک دارند به دنبال موضوعی بروند که با رشته تحصیلی آن ها مرتبط است و من از کسانی هستم که از این مدارک استفاده کردم.

وی افزود: من کارشناسی مهندسی مکانیک خوانده بودم در زمان خدمت دوره آی سی تی را شرکت کردم دوره ای دو ماه و نیمه کامل و جامع بود، از اساتیدی که به ما آموزش دادند تشکر می کنم، بعد از خدمت ۷ نفر بودیم که برای آزمون شهرداری تهران مصاحبه شدیم یکی از دلایلی که باعث شد من از دیگران یک پله بالاتر قرار گرفته و برای استخدام ارجح تر باشم همین شبکه های مخابراتی آی سی تی بود که من آشنایی با این شبکه ها داشتم و برای دیگران غیر قابل فهم بود که این سیستم ها چگونه کار می کنند، درست است که همه ما مهندس بودیم و چند نفر از آن ها از لحاظ درسی از من بالاتر بودند این مهارت و مدرک به درد من خورد، به همین دلیل من کسی هستم که این مدرک را استفاده کرده ام، پیشنهاد می کنم که در این دوره های مهارت آموزی شرکت کنند. مدرک معتبر سازمان فنی و حرفه ای، وزارت اطلاعات، وزارت ورزش و جوانان، هلال اهمر، جهاد کشاورزی این مدارک را ارائه می کنند که در سطح کشور معتبر هستند و همه قابل ترجمه هستند و اگر موقعیتی در خارج از کشور هم بود می توان از آن استفاده کرد.

مهارت آموختۀ قرارگاه مهارت سربازان تصریح کرد: دوره ی دیگری هم بود با نام دوره عمومی مربی گری ورزشی که وزارت ورزش و جوانان با همکاری دایره مهارت آموزی ما برگزار کرد، برای هر رشته ورزشی که بخواهند بروند مدرک مربی گری درجه ۳اخذ کنند، اولین قدم گذراندن دوره عمومی است، باور نمی کردم که این قدر راحت این را قبول کنند، در طول خدمت به فدراسیون مراجعه کردم قبلاً برای مربی گری اقدام کرده بودم و تمامی مدارک را داشتم با نا امیدی کامل مدرک را بردم و گفتم که این را هم قبول می کنید؟ گفتند بله، مهری را زد و قبول کردند گفتند که شما این دوره را در کجا گذراندید؟ گفتم در پادگان ارتش تهران و قبول کردند و با آن مدرک دو مدرک دیگر گرفتم و به عنوان شغل دوم مربی گری هم انجام می دهم.

هر مهارتی امکان دارد روزی به کار ما آید

این کارشناس تأکید کرد: در پادگان ما در داخل تهران دوره پرورش قارچ برگزار شد که من علاقه ای نداشتم و یکی از هم دوره ای های ما این کار را انجام داد و الآن خودش پرورش قارچ انجام می دهد، پرورش ماهی قزل آلا هم دیده ام که انجام داده اند، حتی دوره بنای سفت کار که شاید چیز دهان پر کنی نباشد ولی با همان مدرک یکی از دوستان خودش را بیمه کرده است، سرباز زیر دیپلم بود در دوره های ادواری این مدرک را گرفت، در دوره های ادواری کسانی که از قبل آن مهارت را آموخته اند فقط آزمون می دهند اگر جمع نمره ها به حد نصاب برسد مدرک را ارائه می دهند. اگر بخواهید همان مدرک را بگیرید باید سه ماه سرگردان فنی و حرفه ای باشید و ممکن است که یکسال آن دوره برگزار نشود، شاید دوره ۲۸ ساعته روخوانی و روان خوانی قرآن کریم در مهارت آموزی برگزار می شود که من شرکت نکردم در هنگام استخدام این را از ما خواستند و کلاس هایی ۲۸ ساعته را گذراندیم و ممکن است در تایمی باشد که مشغول هستید، ترافیک باشد، باید آزمون بدهید، جواب بگیرید پرینت بگیرید، در پادگان همه کار را خودشان انجام می دادند یکی از مدرک هایی که آن زمان بود بهداشت محیط کار که آن موقع شرکت نکردم و فکر کردم که به درد من نمی خورد در صورتی که یکی از پیش نیاز های مدراک برای به خصوص رشته های مهندسی است و بنا به قسمتی که استخدام می شوند باید گذرانده باشند.

برای شرکت در دوره‌ها مبلغی پرداخت نکردیم

سعیدی در ادامه عنوان کرد: مدرک آی سی دی ال برگزار می شود که باید هفت خوان رستم بگذرانید تا بتوانید از آن عبور کنید و مدرک را بگیرید هم آزمون عملی و هم تئوری دارد اگر ادواری آن را شرکت کنید به این صورت است که هزینه هم دارد و اگر این دوره را بخواهید در بیرون بروید نزدیک به ۵ میلیون تومان باید پول بدهید و دو ماه کلاس بروید تا مدرک را بگیرید ولی در پادگان این کار رایگان انجام می شود. چون در ضمن خدمت است جزء خدمت به حساب می آید. در سیستم و روند کاری ایجاد نشود و از طرفی هم سرباز وقتش هدر نرود و دو طرف ضربه نبینند. نکته دیگر اینکه اگر بخواهید مدرک کارشناسی بگیرید ۴ سال باید درس بخوانید باز صفر هستید چون کار نکرده اید و مهارت ندارید ولی در مهارت آموزی همانطور که از نامش پیداست شما می توانید کار کنید و با مهارت بیرون می آیید، درآمد یک استاد تراش کار شاید ده برابر یک کارمند است چون هنر دستش است. سربازی که با دیپلم آمده شاید وقت نکرده، هزینه نداشته، خانواده راغب نبودند، حداقل این است که مهارتی را می آموزد و بعدها با همان مهارت مشغول به کار می شود.

سربازان قدیمی می‌توانند، مشوق سربازان جدید برای آموختن مهارت باشند

خوش خو مهارت آموختۀ بعدی قرارگاه مهارت بود که در این نشست عنوان کرد: بنده در سال ۱۳۹۸ به خدمت مقدس سربازی اعزام شدم، در دوران سربازی جلوبندی سازی را یاد گرفتم که ۱۲۰ ساعت بود، قبل از خدمت ۲۰ درصد از جلو بندی سازی را آموخته بودم، وقتی پرسیدند که چه حرفه ای بلد هستید گفتم چند ماهی جلوبندی کار کرده ام، سربازان قدیمی ما را راهنمایی کردند، در این دوره ها شرکت کردم.

مهارت بنده پس از گذراندن دورۀ سربازی باعث شد به خودکفایی مالی برسم

وی افزود: ۸۰ در صد کار را در همان جا به صورت عملی یاد گرفتم و الآن مغازه دارم و خدا را شکر این دوره بسیار به درد من خورد. خانواده‌ام نیز دید مثبتی به این مسئله داشتند و من به همه می گفتم که اگر سربازی رفتید در این دوره ها شرکت کنید، دو نفر از دوستان من در پادگان در این دوره ها شرکت کردند و مدرک را گرفته است.

برنامه مهارت آموزی مفیدترین طرح در طول دوران خدمت است

مهدی پور مهمان دیگر نشست گفت: می توان گفت برنامه مهارت آموزی یکی از مفید ترین طرح هایی بوده است که بنده در طول دوران خدمت با آن مواجه شده ام این طرح هم مانند بقیه طرح هایی که در شروع کارشان است با چالش هایی رو به رو هستند مثل عدم توانایی اجرای طرح از طرف کسانی که در طرح دخیل بودند برخوردار بود، بزرگترین چالشی که در این حوزه داشتیم عدم تمایل کارکنان وظیفه نسبت به این مدارکی بود که ما ارائه می کردیم و اینکه آیا این مدارک برای آن ها کاربردی دارد یا خیر؟ به واسطه صدور فرمان مقام معظم رهبری در راستای اجرای هر سرباز یک مهارت باعث شد تقریباً تمام ارگان هایی که در دولت هستند پای کار بیایند و دست هم را بگیرند و مکمل همدیگر شوند.

هم در شروع و هم در پایان کار به این صورت که شرایط صدور مدرک کلاس ها را فراهم می کردند و از طریق دیگر اگر نیاز بود که در شرکت ها و ارگان ها استخدامی صورت بگیرد این مدارک را در اولویت قرار دادند و به گونه ای به آن اعتبار دادند و به طرق دیگر به واسطه اعتباری که برای طرح اشتغال زایی برای آن در نظر گرفته شد بسیار تأثیر گذار بود که کارکنان وظیفه بر این موضوع مشتاق شوند شاید در سال های اولیه این طرح در سال ۹۶ که در ۶ حوزه این شروع شد چالش هایی داشتیم که تمایلی وجود نداشت و ما به دنبال آن ها می رفتیم و خواهش و اصرار می کردیم که در این دوره ها شرکت کنند، اما تجربه این چند دوست عزیز ما نشان می دهد که این گونه نیست و کارکنان وظیفه خود پی برده اند که از دوران خدمت سربازی به بهترین شکل می توانند استفاده کنند.

اشتغالزایی سربازان با دوره های مهارت آموزی در دوران خدمت؛ طرحی که ملی می شود

وی افزود: با کسب یک مهارت می توانند برای خودشان کار داشته باشند و چالشی نداشته باشند چالشی که برای جوانان وجود داشت این بود که بعد از خدمت چه کنیم و مشغول چه کاری شویم؟ اجرای این طرح سبب شد که کارکنان وظیفه با مشاوره در طول خدمت و با هدف گذاری که صورت می گیرد مهارت هایی که در اشتغال زایی به کار می آید به آن ها  آموزش داده می شود ما سعی کرده ایم در سازمان ها و استان های مختلف بومی سازی کنیم و مدارک را نه فقط کیفی بلکه کمی سازی را در آن ها قرار دهیم به این شکل که اگر در استانی شغلی بسیار چشم گیر است آن مدارک را پر اهمیت کرده و در حوزه همان مدارک مشغول به کار شوند، به یقین این را می دانم که شاید تا دو سال آینده این طرح به نهایت شکوفایی خود می رسد و ارگان ها و نهاد ها واقعاً به این موضوع ایمان می آورند کارکنان وظیفه ای که مدرک مهارت آموزی می گیرند در واقع استاد کار حوزه خود هستند و می توانند گره ای را از مشکلات اشتغال زایی این جامعه بر دارند.

لبیک به فرمان رهبری؛ شرایط را هموار و هدف را برجسته کرد

این کارشناس تصریح کرد: بنده در جایی که مشغول هستم تمام سعی خود را دارم که فرمان مقام معظم رهبری به بهترین شکل به صورت کیفی اجرا شود ما به دنبال اعداد نیستیم و به دنبال این هستیم که سربازان ما مدارکی که می گیرند مهارت لازم را هم کسب کنند. با اشتیاق و بدون اجبار این کار را انجام دهند و خدا را شکر تا به این جای کار موفق بوده ایم ولی پایان کار نیست و شروع کار ما است و با هدف گذاری هایی که انجام می گیرد سعی می کنیم که این طرح را به خوبی اجرا کنیم.

مهم ترین ویژگی طرح مهارت آموزری، استفاده از زمان دوران خدمت است

مهدی پور تأکید کرد: به نظر من مهم ترین ویژگی طرح مهارت آموزری استفاده از زمان دوران خدمت است اگر یک زمانی یک تفکر اشتباه هم وجود داشت که در دوران خدمت وقت به بطالت می گذرد که بنده به این اعتقادی ندارم در حال حاضر بسیار کامل تر شده است و فرد هم خدمت مقدس سربازی خود را انجام می دهد و هم به مهارت و هدفی که در آینده دارد می رسد، در سه الی چهار سال گذشته که این طرح می خواست شروع شود کارکنان وظیفه برای آینده خودشان برنامه ای نداشتند اما حالا با گسترش و مفید واقع شدن این طرح سربازان برای آینده خود برنامه دارند ما طرح آموزش زبان را به شکل آموزشی برای ۱۲ نفر از سربازان عزیزمان برگزار کردیم اما الآن به اندازه ۱۰۰ نفر پیش ثبت نام برای این کلاس داریم، این یعنی تمام کارکنان وظیفه ایمان دارند که می شود از این دوران به نحو عالی استفاده کرد که هم خدمت مقدس سربازی گذرانده شود و هم مدرکی بگیرند که در آینده زندگی هم موفق باشند.

همکاری همه ارکان نیروهای مسلح سبب موفقیت طرح "مهارت آموزی سربازان" شد

وی در خاتمه گفت: جا دارد که تشکر ویژه از تمام اعضای نیروهای مسلح و فرماندهان، مدیران ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران، به خصوص ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران و مجموعه فرماندهی قرارگاه پشتیبانی داشته باشم شاید باورتان نشود در هر مسئله ای که برای طرح مهارت آموزی ورود کردیم و هر نیازی که داشتیم بدون محدودیت و بدون نگاه به این موضع که آینده این طرح چه می شود و نگاهشان این است که آینده این طرح مثبت خواهد بود و نوع نگاه بسیار مهم و تأثیر گذار است، نگاه به این طرح کاملاً مثبت است و باعث شده است که گام به گام قوی تر عمل کنیم و اگر دیروز یک قدم برمی داشتیم الآن سه یا چهار قدم بر می داریم و به ما کمک می کند خدا را شاکرم که در این مجموعه مشغول به فعالیت هستم که همگی دست به دست هم داده و اقدامی جهادی را انجام می دهند که فقط دستور رهبر معظم انقلاب اجرا شود و دغدغه ایشان در خصوص اشتغال زایی برطرف شود.

تنظیم: علی پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ُسرباز RO ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    170 3
    گواهی مهارت هیچ ارزشی ندارد . صرفا یک تکه کاغذ است. میان تو یه هفته آموزش میدن و با تقلب نمره میدن. به جای این موارد حق قانونی سرباز که حقوق 60-90 درصدی حقوق پایور هست روبدین کسی که باید شکم یک خانواده را سیر کند 2 سال با حقوق کم بیگاری میکشید چرا طلم میکنید و حقوق سرباز رو کامل نمیدهید.از خبر گزاری مشرق عاجزانه تقاضا میکنم در مورد حقوق سرباز که طبق قانون باید 60-90 درصد حقوق پایور باشد خبری تهیه و منتشر کند
  • علی شیرکوند IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    0 0
    نمرات مهارت آموزی آشپزی؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس