کد خبر 1305680
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴
بازار خودرو در اغما/ خریدار و فروشنده معطل

از ابتدای سال جاری بازار خودرو دستخوش نوسانات زیادی شده اما در دو هفته گذشته به تبع رفت و برگشت افزایش قیمت و نزدیک شدن به مذاکرات برجام، بازار در شوک فرو رفته و منتظر تغییرات است.

به گزارش مشرق، بررسی وضعیت بازار خودرو در پاییز سال جاری نشان می‌دهد که در این فصل بازار با حواشی زیادی مواجه شده است؛ در مهر ماه بازار خودرو متأثر از بازتاب‌های مربوط به مصوبه مجلس مبنی بر آزادسازی واردات خودرو قرار گرفت و قیمت‌ها به سمت نزولی شدن و یا ثبات حرکت کردند؛ اما با ورود به آبان بازار خودرو تحت تأثیر احتمال افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو، نوسانات نرخ ارز و اخبار بین‌المللی سیگنال‌هایی در مورد افزایش قیمت دریافت کرد که در نهایت منجر به نوسان شدید قیمت شد؛ تا جایی که برای محصولات پرتیراژ خودروسازان در کف بازار افزایش قیمت غالباً بین ۵ تا ۲۵ میلیون تومان رقم خورد.

در اواخر آبان ماه و پس از رفت و برگشت افزایش قیمت، آشفته بازار خودرو در یک شوک فرو رفت؛ همزمانی این اتفاق با نزدیک شدن به مذاکرات برجام، دایره این شوک را گسترده‌تر کرد و بازار بیش از پیش قفل شد؛ به گونه‌ای که طی دو هفته گذشته نه تنها تعداد فروشندگان کاهش یافته بلکه خریداران نیز کاملاً از بازار خارج شده اند.

از سویی دیگر نیز به دلیل عدم تعیین تکلیف قیمت خودرو، دلالان نیز انگیزه‌ای برای جولان در بازار نداشته و تزریق سرمایه و تقاضای کاذبی در بازار خودرو مشاهده نمی‌شود.

بازار خودرو قفل است

در این رابطه سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو اظهار کرد: از ابتدای سال جاری، بازار خودرو درگیر اخبار زیادی شده که مهم‌ترین آن تعیین تکلیف مذاکرات هسته‌ای است. مصرف کنندگان می‌گویند با توجه به مذاکرات، همچنان برای خرید صبر کرده و منتظر کاهشی شدن قیمت‌ها خواهند ماند.

وی افزود: در مقابل وقتی قیمت ارز بالا می‌رود، تعداد فروشندگان نیز کاهش پیدا می‌کند و بازار اصطلاحاً قفل می‌شود.

موتمنی گفت: دو موضوع مذاکرات برجام و تصمیم نهایی ستاد تنظیم بازار در مورد قیمت خودرو، منجر به قفل شدن بازار شده است و دو طرف خریدار و فرونشده منتظر اعلام نهایی اخبار این دو حوزه هستند.

وی با بیان اینکه با توجه به عدم مشخص بودن آینده بازار خودرو، تقاضای کاذب در بازار کاهش یافته است، افزود: خروج تقاضای کاذب از بازار باعث شده با تلاطم‌های کوتاه‌مدت، میزان تغییر قیمت خودرو نسبت به گذشته کاهش پیدا کند. البته باید توجه داشت که قیمت خودروهایی مانند پراید که دیگر تولید نمی‌شوند و خودروهایی مانند پژو ۲۰۷ که عرضه محدودی دارند تغییرات زیادی می‌کند.

خریدار و فروشنده در حالت انتظار

محمد قاسمی یک فعال بازار خودرو نیز گفت: بازار خودرو مثل ماه‌های گذشته در حالت انتظار است؛ هم خریدار و هم فروشنده منتظر تغییرات چه از جانب اخبار سیاسی و چه از جانب اخبار اقتصادی و تعیین تکلیف قیمت خودرو هستند.

وی افزود: خریداران واقعی که قیمت‌های فعلی بازار نیز برایشان گران است، به امید کاهش قیمت دست از خرید کشیده اند و فقط برای کسب اطلاع از آخرین قیمت‌ها، در بازار حضور می‌یابند.

قاسمی گفت: در حال حاضر خرید و فروشی خاصی در بازار وجود ندارد و قیمت‌ها نیز با اختیار فروشنده تغییر می‌کند در حالی که خریداری وجود ندارد. البته نکته مهم این است که قیمت‌ها در فضای مجازی با بازار تفاوت دارد.

این فعال بازار خودرو تصریح کرد: در فضای مجازی قیمت‌ها عمدتاً بالاتر از سطح بازار ثبت می‌شود.

وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو

نکته قابل توجه در مورد قیمت خودرو آن است که تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار رانتی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومانی نصیب دلالان می‌کند و خودروسازان هیچ بهره‌ای از این مبالغ نمی‌برند و هر روز بر زیان انباشته آنها افزوده می‌شود.

با این حال بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر نشان می‌دهد که از اواخر آبان تا امروز ۷ آذر ماه، اگرچه قیمت‌ها خارج از محدوده قدرت خرید اغلب مصرف کنندگان است اما بر خلاف انتظارات با افزایش قابل توجهی همراه نبوده است.

باید توجه داشت که تغییرات قیمتی خودروی پراید به دلیل توقف تولید این محصول از سال گذشته است.

در جدول زیر میانگین قیمت‌های روز خودرو آمده است.

خودرو ۷ آذر ۱۴۰۰ ۱۷ آبان ۱۴۰۰
پراید ۱۱۱ ۱۷۱ میلیون تومان ۱۶۱ میلیون تومان
پراید ۱۳۱ ۱۵۰ میلیون تومان ۱۴۳ میلیون تومان
تیبا صندوق دار ۱۶۵ میلیون تومان ۱۵۸ میلیون تومان
تیبا ۲ ۱۷۱ میلیون تومان ۱۷۰ میلیون تومان
ساینا پلاس ۲۰۰ میلیون تومان ۱۹۰ میلیون تومان
کوییک دنده‌ای ۱۸۰ میلیون تومان ۱۷۶ میلیون تومان
دنا معمولی ۳۴۰ میلیون تومان ۳۴۰ میلیون تومان
رانا پلاس ۲۷۸ میلیون تومان ۲۷۸ میلیون تومان
پژو ۴۰۵ SLX ۲۸۰ میلیون تومان ۲۸۱ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۲۵۶ میلیون تومان ۲۵۵ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ۳۰۰ میلیون تومان ۳۰۰ میلیون تومان
پژو پارس ساده ۲۸۵ میلیون تومان ۳۰۰ میلیون تومان
سمند EF۷ ۲۷۰ میلیون تومان ۲۷۶ میلیون تومان
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    قفله؟ بهتر
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 0
    والا ما تو اغماییم که تو این شرایط رقراره آبم صادر کنیم،کی بهوش بیایم خدا میدونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس