افسردگی ناشی از همه‌گیری در چه افرادی بیشتر است؟

تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که همه‌گیری تاثیرات قابل‌توجهی بر سلامت روان افراد مسن، به‌ویژه افراد تنها و به دور از دیگران یا افرادی با سابقه بیماری داشته است.

به گزارش مشرق به نقل از ارث، گروه تحقیقاتی به سرپرستی پارمیندر راینا از دانشگاه مک‌مستر کانادا دریافتند که ۴۳ درصد از بزرگسالان ۵۰ ساله یا بالاتر در آغاز همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ سطوح متوسط یا بالایی از علائم افسردگی را تجربه کرده‌اند و این موارد با گذشت زمان افزایش یافته است.

داده‌ها با استفاده از نظرسنجی‌های تلفنی و آنلاین جمع‌آوری شد تا بررسی شود که چگونه عواملی مانند وضعیت سلامت، درآمد و مشارکت اجتماعی در ایجاد علائم افسردگی افراد مسن تاثیر خواهد داشت.

شایان‌ذکر است، داده‌ها در محدودیت‌های اولیه از مارس ۲۰۲۰ و بعد از کاهش محدودیت‌ها در کانادا جمع‌آوری شده است.

بیشتر بخوانید

۷ نکته مهم درباره مصرف داروهای افسردگی

محققان دریافتند که تنهایی مهم‌ترین عامل پیش‌بینی‌کننده بدتر شدن علائم افسردگی است و سایر عوامل استرس‌زا مرتبط با بیماری همه‌گیر مانند درگیری خانوادگی نیز در افزایش این علائم موثر خواهد بود.

علاوه بر این، افرادی که درآمد کمتر و سلامت ضعیف‌تری دارند، چه به دلیل مشکلات بهداشتی قبل یا نگرانی‌های بهداشتی که طی همه‌گیری ایجاد شده‌اند، تاثیر بیشتری را تجربه کردند.

راینا، محقق اصلی این تحقیق گفت: بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ تاثیر نامتناسبی بر افراد مسن داشته است  و افرادی که پیش از این نیز دور از سایرین بودند، تاثیر منفی بیشتری را احساس کردند.

در مقایسه با وضعیت افسردگی قبل از همه‌گیری که به‌عنوان بخشی از مطالعه طولی کانادایی در مورد پیری از سال ۲۰۱۱ جمع‌آوری شده بود، افرادی که از نظر اجتماعی منزوی بودند و یا سلامت ضعیف‌تر و وضعیت اجتماعی و اقتصادی پایین‌تری داشتند بیشتر در معرض افسردگی بودند.

زنان نیز به‌طور نامتناسبی تحت تاثیر قرار گرفتند و احتمال ابتلا به افسردگی همه‌گیری در آنان بیشتر از مردان بود. پاسخ‌دهندگان زن گزارش کردند عواملی مانند جدایی از خانواده و افزایش زمان مراقبت از عوامل استرس‌زا در این دوران بوده است.

راینا گفت: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که تاثیرات منفی این بیماری همه‌گیر بر سلامت روان باقی می‌ماند و ممکن است با گذشت زمان بدتر شود و برای مقابله با استرس‌های بیماری همه‌گیر و کاهش تاثیر آن بر سلامت روان افراد مسن به مداخلات مناسب نیاز دارد.»

یافته‌های این بررسی در نشریه Nature Aging منتشر شده است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس