داده‌های جدید؛ اف-35 انگلیس در عملیات رهگیری سوخو-30 روسیه سقوط کرد

یک رسانه تخصصی نظامی چینی مدعی شد که سانحه سقوط جنگنده پیشرفته انگلیس در دریای مدیترانه به دنبال تلاش خلبان در رهگیری یک فروند جنگنده «سوخو-۳۰» روسیه بود.

به گزارش مشرق، در حالیکه چندی قبل یک فروند جنگنده «اف-۳۵ لایتنینگ» نیروی دریایی انگلیس به دلایل نامعلوم در آب‌های مدیترانه سقوط کرد، یک رسانه تخصصی نظامی چینی مدعی شده که این سانحه به دنبال تلاش خلبان جنگنده انگلیسی در رهگیری یک فروند جنگنده «سوخو-۳۰» روسیه رخ داد.

وبگاه روسی «آویا» روز شنبه به نقل از وبگاه «سوهو» نوشت که تلاش خلبان جنگنده اف-۳۵ انگلیس در رهگیری جنگنده روسی سوخو-۳۰ روسیه با سقوط هواپیمای جنگی نسل پنجم انگلیس بین سواحل قبرس و مصر به پایان رسید.

چندی قبل رئیس وزارت دفاع انگلیس به طور غیرمنتظره از تلاش جنگنده‌های انگلیسی مستقر در «ناوهوالپیمابر الیزابت»   برای تقابل با هواپیماهای نظامی روسی خبر داده بود.

به نوشته این وبگاه چینی، جنگنده اف-۳۵ انگلیسی به احتمال زیاد سعی داشت با یک جنگده روسی که از پایگاه هوایی «حمیمیم» در سوریه برای کنترل اوضاع در منطقه یا برای تمرین برخاسته بود تقابل کند، اما حین پرواز احتمالاً به دلیل اشتباه خلبان جنگنده اف-۳۵، نقص فنی رخ داد و هواپیما در دریای مدیترانه در جنوب قبرس سقوط کرد.

بر اساس این گزارش، وزیر دفاع انگلیس به طور غیرمستقیم این داده‌ها را تایید کرد و اظهار داشت که در مجموع ۳۰ مورد  تلاش برای رهگیری هواپیماهای روسی هنگام بازگشت کشتی‌های ناتو از اقیانوس آرام به اروپا از طریق دریای مدیترانه انجام شد.

این وبگاه سپس نوشت، عدم اظهار نظر رسمی در این مورد از سوی لندن در درجه اول به این دلیل است که اگر اطلاعات عمومی شود، بیفایدگی جنگنده‌های اف-۳۵ انگلیس می‌تواند باعث ناآرامی در جامعه شود، زیرا این بدان معنی است که جدیدترین جنگنده های انگلیسی نامناسب هستند.

وزارت دفاع انگلیس بدون ارائه جزئیات از انجام تحقیق بیشتر در خصوص این سانحه هوایی خبر داد. خبرنگار شبکه خبری «اسکای نیوز»   نیز در این باره در توییتی نوشت که گمان نمی‌رود اقدام خصمانه در این امر دخیل بوده باشد.

 بر روی عرشه این ناو هواپیما بر ۸ فروند جنگنده اف-۳۵ بی، چهار فروند بالگرد تهاجمی «وایلد کت»، هفت فروند بالگرد ضد زیردریایی و هوابرد «مرلین» و سه بالگرد ویژه عملیات کماندویی از نوع «مرلین» وجو دارد.

نیروی دریایی انگلیس حضور گسترده‌ای در کشور عمان دارد و بارها اعلام کرده که هدف از این حضور حمایت نظامی از ماموریت‌های آمریکا در منطقه است.

وزیر دفاع انگلیس چندی قبل از برنامه های لندن برای سه برابر کردن مساحت پایگاه نظامی انگلیس در عمان  خبر داد و گفت: «دوستی طولانی مدت بین انگلیس و کشورهای حوزه خلیج فارس بیش از هر زمان دیگری مهم است. با داشتن منافع مشترک دفاعی و امنیتی، کار مشترک ما برای ثبات منطقه ای و جهانی بسیار حیاتی است.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    24 4
    با جنگ الکترونیک سرنگون شده
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      5 4
      ....... سلام خخخخخخخ بی پدر فکر کرده بود سوخو ۳۰ خخخخخخ ....... انشاءلله به تیر غیب گرفتار بشن الهی آمین ......
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      16 2
      تقریبا ماهی بیش از یک جنگنده امریکایی سقوط میکنه از انواع مختلف
    • ناشناس IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      0 0
      نه عزیز با سنگ قلاب سرنگون شده
  • DE ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    6 8
    اف-۳۵ انگلیس در عملیات رهگیری سوخو-۳۰ روسیه سقوط کرد.....موشکی (موش کوچولو) اسب گربه ای پی کرد....عاقبت موش افتاد و بر خودش قی کرد.
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      3 1
      شاید هم باهوش بود و یک هی کرد .... او ز ترسش اوفتاد و نگاه بر وی کرد!
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    14 6
    خخخخخخخخ/هنو پا نشده میفته
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    9 8
    چند روز پیش هم گفتم بعد اف 14 امریکا دیگه نتونست جنگنده تولید کنه خیلی از سوخو عقبه بیچاره البته اف 14 هم بعد سوخو 24 ساخته شد
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      5 0
      اگه چیزی نداشت این هواپیما روسها و چینیا دربدر دنبال ی تیکه از بدنش نبودن تو دریا
    • افشین IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      0 0
      اخوی اف ۱۴ چه ربطی،به یوتو ۲۴ داره؟؟ اف ۱۴ رو باید با میگ ۳۱ مقایسه کنید که میگ ۳۱ در چند آیتم از جمله رادار قویتر هست ولی سوخو ۲۴ تخصصش رهگیری نیست.
  • دادار IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    16 7
    اینم از اف ۳۵ که تر زد اخ دلم خنک شد
    • محسن IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      3 2
      اشتباه خلبان هر زمانی ممکن است در ضمن اف ۲۲ خیلی بهتر هست از اف ۳۵
    • علاءدین IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      7 0
      اره باید بیان از ما یاد بگیرند ماهم که امریکا و انگلیس بیچاره رو تحریم کردیم چیزی بهشون نمیفروشیم خخخخخخخ
    • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      3 1
      خداییش من یکی دوساله همینجا چندبار گفتم که این پرنده هنوز هشتصدو خورده ای اشکال رفع نشده داره و آمریکا داره به اصطلاح به هم پیمانانش قالب میکنه و خودش هنوز از F-15 استفاده میکنه!! منتظر سقوط تعداد بیشتری اینها باشید!!
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      4 1
      امریکاییها همیشه ادوات نظامیشان مثل غول سنگینی است که یک پا ویک دست ویک چشم دارد.ادواتشان هم مثل خودشان فانتزی ،بی هنر ،سینمایی ،آراسته،چشم نواز،هالیوودی وبدور از واقعیتی است که برای آن تعریف وتمجید می کنند.دیگر ادوات زرهی،توپخانه وآتشبار وسلاحهای انفرادیشان درمقابل تجهیزات روسی ان زهر لازم راندارند وجا خالی می کنند.درجنگ جهانی دوم هم اگر روسها نبودند که با استقرار بیست هزار توپ وانبوه لشکرهای زرهی وپیاده آلمان هیتلری را تابرلین تعقیب کنند ،آلمان کل اروپا رابلعیده بود وازدست امریکا هم کاری ساخته نبود.درحقیقت کاربسیار دشوارشکست آلمان را روسها با اشغال آلمان به انجام رساندندند وامریکاییها وانگلیسها وفرانسوی ها از آن طرف فریاد زدند که ما هم هستیم.صبرکنید ماهم بیاییم.
    • احسان JP ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      3 4
      اف ۳۵بهترین هواپیماست.واف۴هم بهترازسوخو۳۰است واف۱۴بهترازیوخو۵۷.اینوهمه دنیامیدونن
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 1
    لگن پر هیاهو
  • مصطفی IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    2 0
    ان شاءالله هرچه زودتر سوخو ۳۰ و ۳۵ وارد ایران بشوند
  • رحمت عیدی IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    3 0
    اینکه F35 یک نسل 5 مدرن است و فناوریها و سیستمهای پیشرفته ای دارد شکی نیست چرا که از ابتدا نیازها و ایده طراحی آن چنین بوده است اما مسئله اصلی در مورد آن عدم پیشرفتگی آن نیست بلکه نواقص متعدد ساخت و تولید و همچنین عدم اثبات برخی فناوریهای بکار رفته در آن است که اتفاقا بیش از حد طبیعی و استاندارد آن است (مسئله ای که حتی در مورد F22 هم صدق میکند ولی در سطحی پایین تر و کمتر) بطوری که از زمان تحویل آن به مشتریهای مختلف و بکارگیری توسط آنها و بروز انواع نقصهای فنی و عدم دسترسی و استفاده از تمام تواناییهای آن و حتی سقوط آن در چند مورد تصدیق مسئله مورد نظر است خصوصا در موارد رویارویی با جنگنده های رقیب نسل 4++ و4+ بیشتر نمود پیدا کرده و باعث پیدایش بازخوردهای بدی در اذهان عمومی و حتی کارشناسی شده تا جایی که به کیفیت ساخت و تولید و کارایی آن در حد یک نسل5 مدرن شک و تردید جدی ایجاد کرده، البته سیاستهای مبهم و مرموز شرکت اصلی تولید کننده(سابقه کلاهبرداری و فریب مشتریان در تحویل تسلیحات و تجهیزات مدرن و خاصِ فاقد کیفیت استاندارد و دارای نواقص عجیب و پیش پا افتاده به مشتریانِ متحد درجه یک) و نوع نگرش عجیب سیاسی و مالی مسئولان آمریکایی به مشتریان از جمله متحدین خود در چند ساله اخیر هم مزید بر علت است وشاید به نوعی قربانی شدن متحدین در دعوای صهیونیستهای ملی گرا و گلوبالیست هم دور از ذهن نیست
  • فوتبال IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 2
    F35خیلی جا ها وا داده و آبروی فناوری نظامی آمریکا رو برده نمونش f35ژاپنی که تو اقیانوس آرام سقوط کرد سوخو ۳۰ در کنار پدافند های بومی ایران و جنگ الکترونیک خیلی قوی هستش
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 0
    پروژه ساخت هواپیماهای اف۳۵ با نواقص غیر قابل برگشت روبرو شده وامریکاییها قرار شد هواپیماهای تولیدی را به کشورهای جهان سوم مثل ترکیه ،عربستان و دیگر کشورها بفروشند حالا جای تعجب است این انگلیس مدعی حقه و کلک وترفند به خلبان خود دستور پرواز با این نوع هواپیما را داده است.
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 0
    این مشکل بخاطر سرعت زیاد بوده وقتی سرعت بالا داره حتی رادار گریزیشم از بین میره مشکل موتور مدتها بزرگترین چالش اف 35 بوده موتور اف 35 قوی ترین موتور جنگنده هست اما اینو هم در نظر بگیرید جنگنده اول آمریکا اف22 هست نه اف 35 البته اف 14 ها هم مشکل موتور داشتند چون اولین نسل 4 ها بودند بعدا با ساخت نمونه های بعد مشکل حل شد نتیجه اینکه اگه ایران بود آسمون رو به زمین می بافتن اما بر آمریکا عیب نیست درصورتی که میبینیم این مشکلات در صنعت هوایی جهان زیاد پیش میاد
  • سیروس IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    اف ۳۵ چند نوعه و باگ های زیادی داره،فقط اف ۳۵ هایی که دست اسرائیله توسط خود اسرائیلی ها رفع عیب شده و خطرناکه وگرنه خود آمریکا بیشتر از اف ۲۲ استفاده میکنه که کاملترین هواپیمای جنگی نسل پنجم دنیاست،ترکیه هم پی به ضعف های اف ۳۵ برده بود که دفاع ضد موشکی اس ۴۰۰ روسی رو به اون ترجیح داد و آمریکا از ترس رو شدن باگ های اف ۳۵ در تقابل با اس ۴۰۰ اونو به ترکیه نفروخت،ترکیه هم بجاش ۱۰۰ تا اف ۱۶ به روز رسانی شده مدل ۲۰۲۲ خریداری کرد که کاملترین هواپیمای جنگی نسل چهارم دنیاست.
  • بهمنی IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 1
    همیشه احتمال سقوط بر اثر نقص فنی وجود دارد ولی کلا امریکایها زیادی تبلیغ میکنند برای ساخته هاشون مثل فیلمهای هالبودی
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    ....... سلام خخخخخخخ بی پدر فکر کرده بود سوخو ۳۰ خخخخخخ ....... انشاءلله به تیر غیب گرفتار بشن الهی آمین ......
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 4
    -  امام خمينى‏ امام بزرگوار با انقلاب، مسلمانان را نشاط بخشيد. امام بزرگوار ما از عنصر عشق مردم به امام حسين حداكثر استفاده را در جهت هدف امام حسين كردند. امام خمينى به اسلام عزت بخشيد و پرچم قرآن را در جهان به اهتزاز درآورد. امام خمينى زنده است تا اسلام ناب محمدى زنده است و او زنده است تا پرچم عظمت اسلام و وحدت مسلمين و نفرت از ظالمين برافراشته است. امام خمينى زنده است تا اميد زنده است و تا حركت و نشاط هست و تا جهاد و مبارزه هست. امام خمينى، يك حقيقت هميشه زنده است. انقلاب اسلامى معجزه‏يى بزرگ بود كه به وسيله‏ى امام فقيدمان اتفاق افتاد. او آن «روح اللَّه» بود كه با «عصا» و «يد بيضاى موسوى» و بيان و فرمان «مصطفوى» به نجات مظلومان كمر بست. او
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 1
    اف 35 هواپیمای صادراتی نسل پنجم ایلات متحده هست اونها جنگنده غیر صادراتی و باکیفیت تر اف 22 را هنوز دارند.
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    معلومه اف 35 هم به درد نمی خوره وگر نه امریکا با تبلیغات به همه نمیفروخت
  • افشین IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 1
    غربگدابان خواب موندن. اگه واقعا راست باشه باید به سیستم جنگال سوخو آفرین گفت و فاتحه الکترونیک نسل پنج اف ۳۵ رو خوند.البته از اول هم معلوم بود که این جنگنده یک ماکت متحرک نسل پنج هست وگرنه بعد از،اینهمه سال از تولید اف ۲۲ حداقل نمونه صادراتيش رو باید ميقروختن. فعلا باید دید درست هست یا نه.
  • محمود IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 0
    با این حساب خرید سوخو توسط ایران بلحاظ غلبه بر سیستم های آمریکایی معقول بنظر میرسه
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 1
    هنوز مهارت تو خلبانی حرف اول رو میزنه. امریکابرای فروش جنگنده ازبهترین خلبانانش برای نشان دادن هواپیماهاش استفاده میکنه. شمافکر کنیدامارات صاحب f35بشه.
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    سامانه کارسوخا که جنگ الکترونیک است در حمیمیم موجود است
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    آقا پیام تسلیت ماراهم به خوک سفید ابلاغ کنید.....هههخخخ
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    بدون هیچ نبرد و درگیری ، تعقیب از سوی جنگندهای اف_۳۵ و گریز از سوخو_۳۰ بهترین راه برای به چالش کشیدن جنگندهای غربی برا سقوط و سرنگون شدن خود ب خود
  • داریوش IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    عنگلیس بلد نیست استفاده کنه فقط داشتن جنگنده بهتر ملاک نیست مهارت خلبان هم ملاکه اینها فکر کردند حریره
  • ناشناس IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 1
    اف 35 یک پروژه طولانی مدته وداره مرحله آزمون و خطا رو طی می کنه . منتها چون آمریکائیها خواهان بازگشت سریع سرمایه برای پوشش هزینه ها هستند . تبلیغات وسیعی رو شروع کردند و هزینه های مرحله آزمون رو خطا را به زمین خریداران می ندازند . این هم از زرنگی اونهاست .
  • علی IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 2
    هورااااا.... آغاهامون چقدر قوی هستن! ای ول روسیه ایول چین ما چقدر خوشبختیم که ولی نعمتانی همچون چین و روسیه داریم. چقدر قوی هستن. خدایا شکرت.
  • BE ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    5 1
    خخخخخ بنجله امریکوهی که توسط انگل استانی گدایی شده و در برابر سی ساله خرسه بزرگ کله پا میشه خخخخ مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    4 0
    ههههه به اف ۳۵ شون مینازند ،نمی دانند که سوخو شعاع داره!
  • IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    1 0
    آمریکا تونست با تبلیغات خودش این سلاح پر از نقص ناقص رو به متحدانش تحمیل کند و از خطر ضرر چند صدمیلیارد دلاری این پروژه جان سالم بدر ببره البته در این میان این موضوع باعث شد که توجه کشورهایی که میخواهند ازنیروی هوایی قوی بهره مند باشند به جنگنده های جدید روسیه معطوف بشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس