کد خبر 1304982
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
ریزپلاستیک‌ها تا عمق مغز نفوذ می‌کنند

ریزپلاستیک هایی که انسان‌ها در طبیعت رها می‌کنند، خطرات زیادی برای سلامت بشر دارد و آنها می‌توانند تا عمق مغز نفوذ کرده و خطرآفرین شوند.

به گزارش مشرق به نقل از نیواطلس، هر سال میلیون‌ها تن پلاستیک در طبیعت رها می‌شود که بسیاری از آنها در دریاها به قطعات بسیار ریزتر تقسیم شده و در نهایت به اشکال مختلف وارد بدن انسان می‌شوند. بررسی‌های محققان در کره جنوبی نشان می‌دهد که ورود این ریز پلاستیک‌ها به چرخه غذایی انسان‌ها بسیار خطرناک بوده و این قطعات کوچک می‌توانند به مغز انسان‌ها وارد شده و مانند ذرات سمی عمل کرده و حیات افراد را به مخاطره بیندازند.

بیشتر بخوانید

مطالعات متعددی در سال‌های اخیر تهدیدات ریز پلاستیک‌ها برای انواع موجودات دریایی را ثابت کرده که از جمله آنها می‌توان به تضعیف توانایی چسبندگی ماهیچه‌ها، اختلال در توانایی شناختی خرچنگ‌ها و ایجاد تغییرات تولیدمثلی در ماهی‌ها اشاره کرد. تحقیقات همچنین نشان داده که ریز پلاستیک‌ها می‌توانند شکل سلول‌های ریه انسان را تغییر دهند.

پژوهش تازه ای که در این زمینه بر روی موش‌ها انجام شده، حاکیست ریز پلاستیک‌ها در صورت ورود به زنجیره غذایی این حیوانات حتی می‌توانند از سد طبیعی که در مغز بر سر راه ورود اشیای بیگانه به خون وجود دارد، عبور کرده و خون موش‌ها را نیز آلوده کنند که نتیجه این امر بسیار خطرناک است.

ورود ریز پلاستیک‌ها به خون در مغز باعث می‌شود سلامت سیستم عصبی به خطر بیفتد و این مساله می‌تواند باعث ازکارافتادن مغز و حتی مرگ شود.

محققان معتقدند در صورت ورود ریز پلاستیک‌ها به بدن انسان روند مشابهی طی شده و میکروپلاستیک‌ها، به‌ویژه میکروپلاستیک‌های با اندازه ۲ میکرومتر یا کمتر، در عرض ۷ روز در مغز رسوب می‌کنند که منجر به التهاب در مغز، اختلال در سیستم ایمنی و حتی مرگ می‌شود. لذا باید در این زمینه دقت کافی به عمل آید.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • م. 54 IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    5 0
    خدا ی شما شاهده برا خرید میروم تا بتوانم مشما نمیگیرم چون جذب شدنشون سخته برا خاک ولی جذب بدن انسان و گیاه وحیوانات راحت می‌شوند یک کیسه پارچه ای خرجشه هر کدام بر داریم درسته سخته ولی اگر سلامتی نسل بچه هاتون دوست دارید لطفا رعایت کنیم این یکی مثالی بود هزاران ریز پلاستیک وارد بدن می‌شود حتی از آب اگر اشتباه نگفته باشم یک شخصبا طول عمر متوسط 8 کیلو میکرو پلاستیک وارد بدنش می‌شود امراض عصبی و عروقی. سرطان زیاد شده یک دلیلشم میتونه این باشد و آلودگی هوا و امواج صوتی وغیره.
  • یوسف GB ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    4 0
    بر اساس متن بالا، نانوذرات آلومینیوم موجود در آلوژل واکسنها بالاخص واکسن کرونا که به بدن تزریق می شوند(نه اینکه در محیط وجود داشته باشند) آن هم قرار است در دوزهای متعدد تزریق شوند!!! باعث آلزایمر و مشکلات مغزی عصبی نمی شود؟
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      0 3
      خیر، سؤال بعدی!!
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      0 3
      نه بزن
  • آخوند فرهاد IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    حالا یه چیزای میگن اما باورش سخته آخه اونا مگه چیزی مثل همین ریزها درمغز پیدا کردند واقعا چ چیزای میگن حال اگه ازطعبیت درست استفاده بشه وزیبا بماند ک عالیه
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 0
    فکر کردین همین باطری های بی کیفتی که تجار ایرانی برای سود بیشتر از چین وارد می کنن و بعد از یک ماه استفاده باید دور انداخته بشن که حاوی فلزات سنگین هست و مردم به راحتی به سطل آشغال میندازن این فلزات سنگین که سرب و جیوه هست کجا میره ؟از این نظر ما خیلی از کشور های دیگه عقبیم چون این مملکت و مردمش و منابعش شدن منبع درآمد یک عده خارج نشین که این مملکت وطنشون نیست .
    • حمید IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      1 0
      اگه رییس‌جمهور بشم... هیچ اشغال کثافتی رو اجازه نمیدم به واردات ورود پیدا کنه... اقای رییسی خودت یعنی دولت باید واردات و صادرات رو انجام دهد
  • امیر حسین IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 0
    بنظر من باید هر چه زود تر با این بحران جدی مقابله باید کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس