مذاکرات وین؛ قواعد حقوقی آمریکا به آمریکایی‌ها مربوط است نه ایران - کراپ‌شده

یک مدیر «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری» در دولت سابق می‌گوید ایران باید در مذاکرات آتی، انعطاف و سازش نشان بدهد وگرنه توافق حاصل نمی‌شود.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در ستون اخبار ویژه خود نوشت:

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با سایت «انتخاب» اظهار داشت: «ادبیاتی که توسط دولت و تیم مذاکره‌کننده جدید انتخاب شده، به وضوح به این معناست که دولت رئیسی یا جمهوری اسلامی ایران در این مقطع به برجام به صرف اینکه یک توافق است میان ایران و آمریکا اهمیتی قائل نیست و اهمیت آن را به رفع تحریم‌ها و اجرای موثر و عملی تحریم‌ها می‌بیند. بنابراین تلاش می‌کنند که به ارزش‌گذاری برجام به صرف یک توافق میان ایران و آمریکا و ۵+۱ که در راس آنها آمریکا قرار دارد، پایان دهند.»

وی افزود: «دولت آقای رئیسی به دنبال این است که یک تغییر بنیادین در شیوه مذاکرات ایجاد کند و آن تغییر همان‌طور که مشاهده می‌کنیم و با توجه به شروطی که مطرح شده، نشان‌دهنده آن عمق فاصله‌ای است که به لحاظ رویه مذاکراتی با شش دور گفت‌وگوهای قبلی به وجود آمده. حال باید ببینیم که چه قدر می‌تواند کارآمد باشد.»

حسینی درباره اینکه استفاده معاون وزیر خارجه از «آغاز مذاکرات» به جای «از سرگیری مذاکرات» چه پیامی دارد، عنوان کرد: «شاید عمق مسئله به اندازه‌ای است که نگاه آقای باقری که مسئولیت گفت‌وگوها را برعهده دارد، عملا به معنای از نو شروع کردن مذاکرات احیای برجام است.»

حسینی درباره سه شرطی که ایران برای بازگشت به برجام اعلام کرده، گفت: «آنچه ابهام دارد این است که ما تقریبا به روشنی متوجه شدیم تیم جدید مذاکراتی ما بر چه مسائلی مصمم است و اصرار دارد اما آنچه متوجه نشدیم و احتمالا برای سایر طرف‌ها هم جای سؤال است این است که ما هنوز نمی‌دانیم که ایران چه قدر در این دوره آماده است برای اینکه گفت‌وگوها به نتیجه برسد و همچنین روی کدام موارد مصمم است و به هیچ وجه کوتاه نخواهد آمد؛ ولی مواردی وجود دارد که می‌توان به قول آنها چانه‌زنی کرد. البته شاید این موارد باید موکول شود به میز مذاکرات.

در عین حال من فکر می‌کنم هر استراتژی که برای مذاکرات انتخاب شده و ما نشانه‌هایش را هم می‌بینیم، باید ضمن نشان دادن سرسختی در مواردی و ضمن بازبینی خطوط ایران برای پیگیری مطالبات خودش، باید دارای انعطاف منطقی و درونی هم باشد و این واقعیت را در نظر بگیرد که سایر طرف‌ها هم می‌توانند مواضع سخت مذاکراتی بگیرند و اگر همه طرف‌ها دارای چنین مواضعی باشند، معمولا انتظار می‌رود که یکی از طرفین به شکلی که ممکن است به پرستیژش آسیب بزند از مواضع خود کوتاه بیاید یا ممکن است مذاکرات به بن‌بست برسد. امیدوارم در استراتژی که دنبال می‌شود، حتما نقاط نرمش و انعطاف به خوبی روشن شود.»

اظهارات این همکار حسام‌الدین آشنا در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری درباره نرمش و سازش، خلط دو موضوع متفاوت از هم است. چانه‌زنی و نرمش و کوتاه آمدن، مربوط به مرحله قبل از هر توافقی است و وقتی یک توافق به دست آمد، طرفین متعهد به اجرای آن هست.

در واقع مذاکره، ۶ سال قبل(به مدت دو سال) انجام گرفته و به توافقی به نام برجام- با همه خسارت‌هایش برای ایران- ختم شده و طرف ایرانی همان چند ماه اول، تعهدات خود را تمام و کمال به انجام رسانده است، اما به خاطر نقض توافق توسط طرف آمریکایی و اروپایی (عدم لغو تحریم‌ها) نتوانسته انتفاع اقتصادی داشته باشد. ضمنا طرف آمریکایی از سه سال قبل رسما از توافق خارج شده و اکنون ادعا می‌کند که می‌خواهد به توافق برگردد.

در اینجا مذاکره به مفهوم چانه‌زنی و داد و ستد و تنازل طرف ایرانی- آن هم نه از سود بلکه حقوق خودش- هیچ معنایی ندارد؛ در واقع هزینه‌های یک توافق برای سود بردن از آن را دو بار پرداخت نمی‌کنند، به ویژه اگر در نوبت اول، طرف توافق کلاهبردار از آب درآمده باشد و چک بی‌محل کشیده باشد.

موضوع مذاکرات اکنون این است که آمریکا با دادن چه تضمین معتبری می‌خواهد دوباره به برجام برگردد که دوباره نخواهد و نتواند آن را زیر پا بگذارد.

از طرف دیگر واقعیت ۶ دور مذاکره قبلی این است که دولت آمریکا حاضر نشده حداقل انتظارات مشروع ایران را بپذیرد؛ نه حاضر است ۱۵۰۰ تحریمی پسابرجامی را که دور زدن و زیر پا گذاشتن برجام(در زمینه انتفاع اقتصادی ایران است لغو کند؛ و نه می‌پذیرد درباره عدم تکرار عهدشکنی حتی در دوره بایدن تضمین و تعهد بدهد. با این وجود، آیا عجیب نیست که یک تحلیلگر، نسخه کوتاه آمدن طرف ایرانی در مذاکرات را بپیچد؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    12 7
    مردم خواهان پایان مذاکرات بی نتیجه هستند ، ولی غربزده ها و مزدوران کدخدا خواهان قدیم ایران به صهیون هستند .
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      3 0
      احسنت ، دقيقأ همینطوره!! اگه نتیجه ای به نفع مملکت حاصل میشه که خوب زودتر باید هممون ببینیمش وگرنه جمعش کنین بره یانکی‌ها هم هیچ غلطی نمیتونن بکنن!!!
    • رامین IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      1 0
      رئیسی باید بزنه زیر میز
  • فیروزاسماعیلی IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    11 6
    ایران بایدضمن سرسختی برمواضع خوددربعضی جاهانرمش منطقی ازخودنشان دهدتاتوافق حاصل شوددرغیراین صورت اقتصادکشوربه مشکل خواهدخوردانهایی که دررویاسیرمیکننددرک درستی اززندگی مردم ندارند.
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      0 0
      همون انعطافی که دوستان عسلاهاطچی شما بخرج دادن برای هفت جد هممون بس بود، دیدیم که چقدر گشایش اقتصادی شد!!!
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    6 2
    دولت قبل را باید دولت تدبیر در انفعال نامید واقعا جای شرمساری دارد که این به اصطلاح تحلیل گر دولت قبل نسخه وادادگی و ذلت پذیری را با رنگ و لعاب دادن به کلمات برای دولت آقای رئیسی در برابر کلاهبردار ترین و شرور ترین دولت جهان می پیچاند آمریکا و اروپا که در پایین ترین سطح از توازن و دست برتری مذاکرات احیا توافق هسته ای در برابر ایران قرار دارند خاضر نیستند هیچگونه انعطافی در رفتارهای غیر قانونی از خود نشان دهند تا بن بست مذاکرات برطرف شود آنوقت به توصیه این تحلیل گر باز ایران باید اتعطاف به خرج دهد تا گره بن بست مذاکرات گشوده شود ( به یـــــزدان که گـــــر ما خرد داشتیم کجـــــا این سر انجــــام بد داشتیم)
  • مجید IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    4 2
    اقای دیاکوحسینی این سئوال راجواب بده اگرخانه ای راخریدی وپول انرا تمام وکمال پرداخت کردی وسندانرا انتقال گرفتی وبعد فروشنده ازتحویل خانه خوداری کردوگفت بایددوباره انرا بخری تواینکاررامیکنی اگرنمیکنی پس لطفاراهکارنده وسرجایت بنشین
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 1
    می خواهید برجام را زنده کنید؟
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      0 0
      شما برو با یه دلاری کیف کن ما خودمون میدونیم چیکار کنیم!!!!
  • احمدی AE ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 0
    شنا که بتون ریزی هم کردید ادرس دانشمندان اورانیوم غنی شده را تحویل انها دادید و هیچ غلطی هم نکردید حالا پیشنهاد اعطاف میدید
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    3 0
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه‌ی خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش وارد کرده، بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود. هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد پذیرفته نیست. کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی را بپذیریم.
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 0
    با وطن فروش راه به جایی نمی برید همچون گذشته. منتشر کن
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 0
    رفع همه تحریم ها و تضمین گرفتن
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 0
    از او تضمین میخواهید در صورتی که اون ماهیتش شیطانی ست
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 1
    چی شد ؟ مذاکرات که ممنوع و اعتماد به دشمن خیانت بود از او تضمین میخواهید در صورتی که اون ماهیتش شیطانی ست
  • محمداسماعیل IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    دولت انقلابی است که میتونه حق ایران راازاروپا وآمریکای تروریست بگیرد.
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس