کد خبر 13046
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۰

مدير کل خدمات زيربنايي سازمان حمايت آخرين جزئيات نرخ‌گذاري حمل و نقل جاده‌اي و شهري مسافر و بار در زمان اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها را تشريح کرد و گفت: تا پايان امسال هيچ‌گونه افزايش قيمت بليت هواپيما نخواهيم داشت.

به گزارش مشرق جواد احمدي در گفت‌وگو با فارس در خصوص فرآيند نرخ‌گذاري حمل و نقل مسافر بين شهري در زمان اجراي طرح هدفمند کردن يارانه‌ها اظهار داشت: در زمينه حمل مسافر جاده‌اي که بيش از 90 درصد مسافر توسط اتوبوس‌ها منتقل شوند 2 نوع اتوبوس ويژه و عادي داريم که نرخ اتوبوس‌هاي ويژه با هماهنگي سازمان حمل و نقل جاده‌اي و صاحبان شرکت‌ها به صورت توافقي تعيين مي‌شود اما در خصوص اتوبوس‌هاي عادي نرخ‌گذاري صورت گرفته توسط سازمان حمل و نقل جاده‌اي به وزير راه پيشنهاد داده مي‌شود و پس از آن به دبيرخانه ستاد تنظيم بازار اعلام مي‌شود.
احمدي اظهار داشت: در زمان هدفمندي يارانه‌ها دستگاه‌هاي متولي راه بر اساس ميزان افزايش قيمت سوخت محاسباتي انجام داده‌اند تا ميزان تأثير آن بر قيمت حمل و نقل مشخص شود.
مدير کل خدمات زيربنايي سازمان حمايت در خصوص اينکه آيا درصد افزايش و درصد تأثير آن مشخص شده است، گفت: درصدها هنوز مشخص نشده اما در زماني که قيمت سوخت افزايش پيدا کند، بر اساس آن نرخ‌گذاري صورت مي‌گيرد.
وي در واکنش به اين سؤال که پس شرکتهاي حمل و نقل جاده‌اي نمي‌توانند خودسرانه افزايش قيمت داشته باشند، گفت: خير، قطعا در اين زمينه نرخ‌گذاري و نظارت وجود دارد و تمامي ضوابط بايد رعايت شود. اعتقاد ما اين است که افزايش قيمت سوخت تأثير بسياري کمي بر نرخ حمل و نقل مسافر جاده‌اي دارد و نبايد افزايش قيمت سوخت بهانه‌اي براي افزايش آن باشد.
احمدي در خصوص حمل و نقل مسافر توسط هواپيما در زمان اجراي طرح هدفمند کردن يارانه‌ها اظهار داشت: در آخرين مذاکراتي که با رئيس انجمن صنفي شرکت‌هاي هواپيمايي داشتيم، اعتقاد بر اين بود تا پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها هيچ گونه افزايشي به دليل افزايش قيمت سوخت در بليت هواپيما نداشته باشيم.
وي افزود: سوخت تنها يک پارامتر است، ممکن است افزايش قيمت بليت به دليل مسائلي نظير قطعات نيز افزايش يابد که مطمئنا بسيار کم است، اما اين قول را مي‌دهيم که تا پايان امسال هيچ‌گونه افزايش قيمت بليت هواپيما نخواهيم داشت، ضمن اينکه افزايش قيمت‌ها بايد توسط شوراي عالي هواپيمايي به کارگروه تحول اقتصادي اعلام شود و در صورت تأييد اين کارگروه عملياتي خواهد شد.
مدير کل خدمات زير بنايي سازمان حمايت در خصوص وضعيت بليت در حمل و نقل ريلي کشور گفت: حمل و نقل مسافر توسط وسائل نقليه ريلي در دو بخش قطارهاي خصوصي و دولتي متفاوت است، دولتي‌ها مثل اتوبوس‌هاي عادي مسير خاص خودشان را طي مي‌کنند اما در قطارهاي بخش خصوصي شرکت‌هاي بخش خصوصي بر اساس تصويب هيئت مديره راه‌آهن و تأييد کارگروه تحول اقتصادي مي‌توانند قيمت‌هاي خود را اعلام کنند،اما تاکنون هيچ‌گونه افزايش قيمتي در بخش ريلي کشور مطرح نيست و هيچ پيشنهادي در اين زمينه نشده است.
وي در خصوص حمل و نقل درون‌شهري مسافر اظهار داشت: حمل و نقل درون شهري توسط آژانس‌ها و تاکسي تلفني‌ها زيرمجموعه اتحاديه‌هاي صنفي است و نرخ‌گذاري توسط کميسيون‌ نظارت هر شهرستان انجام مي‌شود،البته وزارت بازرگاني اخيراً به کميسيون‌هاي نظارت اعلام کرده فعلا هيچ نرخ‌گذاري نداشته باشند و با توجه به اينکه دولت تسهيلات خاصي به آژانس‌ها نظير اعطاي خط اعتباري و بيمه رانندگان داد، فکر نمي‌کنم در اين بخش افزايش قيمتي داشته باشيم.
احمدي در خصوص نحوه نرخ‌گذاري تاکسي‌ها در زمان اجراي طرح هدفمند کردن يارانه‌ها گفت: شهرداري‌ها متولي نرخ‌گذاري تاکسي‌ها هستند. اين نرخ‌ها بايد در شوراي شهر تأييد شده تا قابل اجرا باشد، ضمن اينکه اخيرا هيچ‌گونه پيشنهادي براي افزايش قيمت تاکسي‌ها از سوي شهرداري‌ها و ستاد حمل و نقل و سوخت اعلام نشده است. وي در خصوص افزايش قيمت بليت مترو گفت: شهردار تهران اعلام کرده است در زمان اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها نرخ مترو و اتوبوس شهري هيچ‌گونه افزايش نخواهد داشت.
احمدي در خصوص فرآيند نرخ‌گذاري حمل و نقل بار در زمان اجراي طرح هدفمند کردن يارانه‌ها گفت: نرخ‌گذاري حمل و نقل بار کلا توافقي است،اما در زمان اجراي قانون هدفمند کردن يارانه‌ها ميزان تأثير افزايش قيمت سوخت مورد بررسي قرار مي‌گيرد و از سوي سازمان حمل و نقل و راهداري اعلام مي‌شود و پيش از آن‌کسي حق هيچ افزايش قيمتي را ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس