کد خبر 1304453
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹
جنگ لفظی انگلیس و فرانسه بر سر فاجعه کانال مانش

بدنبال جان باختن ۳۴ پناهجو در آب های کانال مانش در مسیر عزیمت به خاک انگلیس، پاریس و لندن وارد جنگ لفظی شدند و یکدیگر را متهم کردند.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه گاردین، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در تماسی تلفنی با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، بر مسئولیت مشترک دو کشور در ارتباط با این بحران تاکید کرد و گفت که نباید از اوضاع برای اهداف سیاسی بهره برداری شود.

نخست وزیر انگلیس نیز بر درخواست این کشور از فرانسه برای موافقت با ایجاد گشت های پلیسی مشترک در سواحل کانال مانش تاکید کرد و گفت که این حادثه نشان داد که تلاش های مقام های فرانسوی برای گشت زنی در سواحل این کشور تا چه حد ناکافی بوده است.

وی یادآور شد که انگلیس با مشکلاتی برای متقاعد کردن برخی شرکای خود به ویژه فرانسه مواجه است تا کارها به گونه ای انجام شود که شرایط ایجاب می کند.

وی افزود: من دشواری هایی را که همه کشورها با آن روبه رو هستند، درک می کنم، اما آنچه اکنون می خواهیم، انجام کارهای بیشتری با هم است و این پیشنهاد طرح شده از سوی ماست.

فرانسه با درخواست انگلیس برای اعزام نیروهای مرزی و پلیس برای تشکیل گشت های مشترک مخالفت کرده و دلیل آن را نگرانی از تبعات حاکمیت ملی خود دانسته است.

مکرون نیز خواستار نشست فوق العاده وزرای دولت های اروپایی و تخصیص فوری بودجه برای آژانس محافظت از مرزهای اتحادیه اروپا (فرانتکس) شد. دولت فرانسه صبح روز پنجشنبه برای بررسی گام های بعدی در ارتباط با این مساله، جلسه فوری تشکیل داد.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی در این مورد نوشت: دو کشور انگلیس و فرانسه تمهیدات جدیدی را برای محدود کردن تردد مهاجران از کانال مانش و از بین بردن شبکه های قاچاق انسان مورد توجه قرار داده اند.

این فاجعه، مرگبارترین حادثه از سال ۲۰۱۸ محسوب می شود. کانال مانش از سال ۲۰۱۸ به گذرگاهی برای پناهجویان از آفریقا، خاورمیانه و آسیا برای رساندن خود به انگلیس از فرانسه تبدیل شده است.

مکرون وعده داد که کشورش اجازه نمی دهد این کانال تبدیل به گورستان شود. وی همچنین با بورس جانسون نخست وزیر انگلیس برای توافق درمورد افزایش اقدامات برای جلوگیری از فعالیت قاچاقچیان انسان گفت و گو کرد.

مکرون گفت: انسانگرایی و احترام به کرامت انسانی، عمیق ترین ارزش های اروپایی است که رو به اتمام است.

ژان کاستکس نخست وزیر فرانسه نیز قرار است امروز (پنجشنبه) با وزرای کابینه فرانسه برای بررسی تمهیدات جدید در ارتباط با این بحران تشکیل جلسه دهد.

این فاجعه همچنین چالش های جدیدی را در مسیر همکاری بین فرانسه و انگلیس پس از برگزیت ایجاد کرده است.

تنش بین دو کشور قبلا بر سر شمار بالای پناهجویانی که از کانال مانش عبور می کنند، بالا گرفته و به انبوهی از مشکلات که شامل حقوق ماهیگیری می شود، افزوده است.

ژرار دارمنن وزیر کشور فرانسه از بازداشت پنج قاچاقچی متهم به ارتباط مستقیم با این حادثه که یکی از آنها مظنون به خرید قایق های بادی برای عبور از کانال است، خبر داد.

وی گفت که تنها دو نفر که یک عراقی و یک سومالیایی هستند، از حادثه جان سالم به در برده اند که پس از بهبودی، بازجویی می شوند.

مقام های فرانسوی پیشتر گفتند که سه بالگرد و سه قایق منطقه را پس از اعلام خطر ماهیگیران، مورد تجسس قرار دادند تا اجساد و افراد بیهوش شده در آب را پیدا کنند.

بوریس جانسون پس از جلسه بحران با مقام های ارشد انگلیس گفت به خاطر این فاجعه، شوکه، وحشت زده و عمیقا ناراحت است.

وزیر کشور فرانسه نیز خواستار یک پاسخ بین المللی کاملا هماهنگ شد و گفت که این پاسخ باید همچنین از سوی انگلیس نیز به وضوح داده شود.

جانسون و مکرون در مذاکرات تلفنی توافق کردند خیلی فوری تلاش های مشترک برای جلوگیری از این حوادث مرگبار انجام شود. این دو همچنین باز نگه داشتن همه گزینه ها برای از بین بردن مدل تجاری گروه های قاچاقچی را حیاتی دانستند.

رسانه های انگلیسی گزارش دادند که دولت لندن خواستار احیای ایده راه اندازی گشت های مشترک انگلیس – فرانسه در ساحل شمالی فرانسه است، مساله ای که در گذشته از سوی پاریس رد شده است.

پناهجویانی که از شمال فرانسه و از طریق کانال مانش سعی دارند خود را به بریتانیا برسانند، هر از گاهی دچار حوادث مشابه می‌شوند.

کانال مانش و حوادثی که در پی تلاش مهاجران برای سفر به سواحل بریتانیا در این گذرگاه روی می‌دهد همواره از محورهای تنش و اختلاف میان پاریس و لندن بوده است.

مقامات انگلیس تلاش‌های انجام شده از جانب فرانسه برای کنترل و مهار این بحران را به رغم پرداخت کمک‌های مالی انجام شده ناکافی می‌دانند.

به موجب آمار تایید شده از سوی خبرگزاری‌های رسمی انگلیس، نزدیک به ۲۶ هزار نفر از ابتدای سال جاری میلادی با استفاده از قایق‌های کوچک خود را از طریق کانال مانش به سواحل این کشور رسانده‌اند؛ آماری که نسبت به مدت مشابه درسال گذشته با افزایش سه برابری همراه بوده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس