راه برای صدراعظمی شولتس در آلمان هموار شد

با توافق احزاب پیروز انتخابات سراسری آلمان بر سر تشکیل دولت ائتلاف، «اولاف شولتس» رهبر حزب سوسیال دموکرات این کشور در آستانه انتخاب به جانشینی «آنگلا مرکل» قرار می گیرد.

به گزارش مشرق، خبرگزاری د. پ. آ. آلمان امروز (چهارشنبه) گزارش داد: هشت هفته پس از انتخابات فدرال، احزاب ائتلاف آینده سوسیال دموکرات(SPD)، سبزها و دموکرات آزاد(FDP) توافقنامه ائتلافی خود را در ساعت ۳ بعد از ظهر در یک مرکز رویداد در وست هافن ارائه می کنند. این در حالی است که عملاً هیچ مانعی برای صدراعظمی اولاف شولتس (SPD) وجود ندارد تا رهبری ائتلاف موسوم به 'چراغ های راهنمایی' را به دست بگیرد و جانشین «آنگلا مرکل» شود.

او احتمالاً در ۸ دسامبر (۱۷ آذر) توسط پارلمان آلمان (بوندستاگ) انتخاب خواهد شد. «روبرت هابک» رئیس مشترک حزب سبزها، معاون صدراعظم و همکارش «آنالنا بئربوک» وزیر امور خارجه خواهد شد. «کریستین لیندنر» رئیس حزب دموکرات آزاد نیز به عنوان وزیر دارایی منصوب شد.

در توافق حزب سبزها با دولت ائتلافی تاکید شده که باید قید شود که آلمان تولید برق با سوخت زغال سنگ را در سال ۲۰۳۰ و نه در سال ۲۰۳۸ به تدریج حذف خواهد کرد. همچنین حداقل دستمزد باید از ۹.۶۰ به ۱۲ یورو افزایش یابد و مصرف شاهدانه تحت شرایط خاصی قانونی شود. در عین حال هیچ افزایش مالیاتی نباید وجود داشته باشد.

طبق ماده دیگر این توافق دولت فدرال آینده به جای ۱۴ وزارتخانه، ۱۵ وزارتخانه خواهد داشت که شش مورد برای سوسیال دموکرات، پنج وزارتخانه برای سبزها و چهار وزارتخانه برای دموکرات آزاد خواهد بود.

احزاب سوسیال دموکرات و دموکرات آزاد هنوز باید این قرارداد را در کنفرانس های حزبی خود تأیید کنند. در مورد سبزها، هیچ کنگره حزبی تصمیم نمی گیرد که آیا این قرارداد را بپذیرد یا خیر زیرا همه ۱۲۵۰۰۰ عضو می توانند از پنجشنبه به بعد در رای گیری دیجیتال شرکت کنند.

مردم باید همچنین در مورد انتصاب سیاستمداران سبز در دفاتر وزارتی تصمیم بگیرند. رهبران حزب آنالنا بئربوک و روبرت هابک می خواهند نتایج مذاکرات ائتلاف را در یک نشست مجازی به همه اعضا ارائه دهند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس