کد خبر 1303622
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۲
سقوط 9 درصدی لیر ترکیه در یک روز

ارزش لیر ترکیه طی امروز نزدیک به ۹ درصد ارزش خود را از دست داد و بازه ۱۱ روزه کاهش ارزش پول ملی این کشور، به عنوان بدترین روند حرکتی این ارز از ماه نوامبر ۱۹۹۹ ثبت شد.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، ارزش لیر پس از افت شدید به دنبال دفاع رئیس جمهور ترکیه از کاهش شدید نرخ بهره این کشور در سخنرانی دیشب وی، بار دیگر افت و نزدیک به ۹ درصد سقوط کرد.

ارزش هر لیر به ۱۲.۴۹ دلار رسید و یازدهمین جلسه متوالی کاهشی را ثبت کرد که رکورد تازه ای در سقوط ارزش پول ملی ترکیه به شمار می‌رود.

لیر امسال ۴۰ درصد ارزش خود را از دست داد و از ابتدای هفته گذشته تاکنون نزدیک به ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

افت امروز ارزش لیر، بیشترین افت از زمان رئیس قبلی بانک مرکزی این کشور که در ماه مارس اخراج شد، است و بازه یازده روزه کاهش ارزش پول ملی ترکیه، بدترین روند حرکتی این ارز از ماه نوامبر ۱۹۹۹ به شمار می‌رود.

لیر بدترین عملکرد در میان ارز بازارهای نوظهور را در سال جاری دارد.

کاهش  امروز ارزش لیر به دنبال سخنان رئیس جمهور ترکیه درباره افزایش قیمت ارز در این کشور اتفاق افتاد.

وی که در نشست کابینه صحبت می‌کرد، گفته بود: «ما مصمم هستیم که از طریق سرمایه‌گذاری، تولید، اشتغال‌زایی، هر چیزی را که صحیح است، برای کشورمان انجام دهیم و سیاست اقتصادی ترکیه بر اساس صادرات بنا نهاده شده است.»

«به عنوان دولتی که دارای شناخت و تجربه برای اداره بحران‌ های مالی است، ما مصصم به غنیمت شمردن از فرصت دوران بحرانی که جهان در آن قرار دارد، هستیم.»

اردوغان در ادامه سخنانش گفت: «افزایش قیمت‌ ها در نتیجه افزایش قیمت ارز به طور مستقیم بر سرمایه‌ گذاری، تولید و اشتغال ‌زایی تاثیری نخواهد گذاشت و نرخ رقابتی ارز منجر به افزایش سرمایه ‌گذاری، تولید و اشتغال خواهد شد.»

رئیس جمهور ترکیه همچنین با اشاره به درگیر شدن ترکیه در جنگ اقتصادی گفت که این کشور از این جنگ پیروز بیرون خواهد آمد.

تنها ساعتی پس از این سخنرانی اردوغان، ‌ ارزش لیر ترکیه باز هم سقوط کرد.

اردوغان مکررا خواستار کاهش نرخ بهره به منظور تقویت اقتصاد این کشور است و در همین راستا سریعا رؤسای بانک‌ها را تغییر می‌دهد؛ از جمله اخراج رئیس بانک مرکزی در اوایل امسال و ۳ عضو کمیته سیاست پولی ترکیه در ماه گذشته صورت گرفت.

اردوغان چند سالی است که به ‌شدت با افزایش نرخ بهره مخالف است و هر کس را که در این مسیر با وی مخالفت کند، از رئیس کل بانک مرکزی گرفته تا مدیران ارشد آن را از سر راه برمی‌دارد.

از سوی دیگر در شرایطی که سقوط ارزش لیر و گرانی در ترکیه باعث برپایی تظاهرات شده، رهبران احزاب اپوزیسیون به شدت عملکرد حزب حاکم عدالت و توسعه و رئیس‌ جمهور این کشور را آماج انتقادات خود قرار داده‌اند.

 سران احزاب اپوزیسیون ترکیه روز پنجشنبه گذشته در واکنش به ثبت رکورد جدید سقوط ارزش لیر در برابر دلار، خواستار برگزاری فوری انتخابات در این کشور شدند.

روز جمعه گذشته هزاران نفر در ازمیر ترکیه در اعتراض به گرانی، تورم و سقوط ارزش پول ملی تظاهرات کردند. این تظاهرات بعد از آن رخ داده که ارزش واحد ملی پول ترکیه (لیر) در برابر دلار در سراشیبی سقوط قرار گرفته ارزش لیر ترکیه روز جمعه گذشته ۱۰.۹۱ لیر در برابر ۱ دلار رسیده بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 11
    امریکا یک زمان نقش قوی و مبصر خاورمیانه را به محمدرضاشاه داده بود یک زمان هم نقش قوی را به عربستان داده بود الان نقش قوی را به ترکیه داده است.
    • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      4 1
      ترکیه مجری و عمله طرح های یهود بین المللی و رژیم اسرائیل در منطقه است .. ترکیه هیچوقت نمی‌تواند نقشی رو که شاه ایران در دوران پهلوی انجام می‌داد رو اجرا کند .. به هزاران دلیل که در اینجا فرصت مطرح کردن و بیان نیست ! به
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    9 1
    اینکه یک کشور فقط از یک نژاد باشه‌چقدر حالت زشت و مسخره و عقب افتاده ای هست. خوشبحال‌خودمون که در یک‌کشور‌مثل یک‌گلستان با گل های مختلف زندگی‌میکنیم.‌البته امریکا و هند و روسیه و کانادا هم جزء کشور های مدرن فرانژادی هستند.
    • IR ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      5 1
      اون کشور یک سومش کورد زندگی می‌کنه . کورد نشین ترین کشور دنیا ترکیه ست . تا سال ۲۰۴۰ جمعیت کوردها و ترک ها تو اونجا یا هم برابری می‌کنه. بنظرت اسم اون کشور نباید تغییر کنه و از نژاد پرستی محض در بیاد ؟! کشوری مبتنی نژاد پرستی محض . رفتار حاکمیت اونجا بر بعضی از مردمش تاثیر گذاشته متاسفانه . فی کل حال ظلم و ظالم و ترویج فساد و فحشا بین مسلمانان از دید خدا پنهان نیست
    • رامین IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 3
      به ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲ کدوم گلستان؟ ما تو ممکلت بغیر فارس قومی داریم؟ همه چیز برای مرکز کشور و قوم فارس همه چیز حتی آب سایر مناطق به نفع مرکز کشور.... پس بشین حسابی حال کلستانتو ببر
  • بختیاری IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    5 3
    برای جبران ضرر و زیان, باید فروش (کلاهبرداری) املاک همراه با اقامت دائم در دارغوز خراب های ترکیه به بعضی شهروندان ساده لوح ایرانی را افزایش داد.((( باهمکاری صمیمانه بعضی از حلال خوران ایرانی )))
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    8 3
    انشاالله هر روز بیست درصدش از دست بده تا سرنگونی این عفریت من الجن
  • ایرانی IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    19 3
    رجب داعشی بای بای
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    7 1
    رجب جون به پایان نزدیک شدی .. هر چی زودتر بری برای ترکیه هم بهتر خواهد بود به اندازه کافی مردم ترکیه رو بیچاره کردی ...
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    4 1
    اردوغان همین فرمان بره جلو ترکیه به سمت فروپاشی و تجزیه خواهد رفت .. این مردک متوهم مهره صهیونیست هاست برای نابودی ترکیه و بهم ریختن منطقه ماموریت داشت
  • iran IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    3 0
    رجب جان به پایان سلام کن !!!
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      4 0
      راستش این شعرو فی البداهه تغییر دادم برا رجب : گفتم چقدر فاصله داری تا پرتگاه ای رجب؟ کرد لختی درنگ و بعد گفتش یک وجب!!
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    4 0
    طی چند سال اخیر رجب اردوغان چنان بگیر و ببندی تو ترکیه راه انداخته که اکثریت مردم ترکیه جرات انتقاد از ا رجب اردوغان رو ندارند چون از عاقبتش می‌ترسند بدون تعارف همه مخالفین و منتقدین خودش رو از کار بیکار و اخراج و زندانی کرده .. رجب انسان متوهم با رویاهای بی پایانی است که ملت ترکیه باید تاوان این توهمات رو بپردازند
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    1 6
    دستکاری نرخ برابری لیر و دلار فقط برای تشویق به صادرات بیشتره با اینکه از ترکیه خوم نمیاد ولی قابل تحسینه
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 1
      تحلیل یک پانترک مخفی و پانترک خجالتی رجب دوست خخخخ
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 1
      آره. پانترک جان بخاطر این کامنت جایزه بهترین ماله کش ترکیه رو به دست آوردی تبریک میگم پانترک خجالتی رجب دوست
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    2 7
    زرنگی اردوغانه . با این کار رشد اقتصادی ترکیه را بالا خواهد برد . صادارات افزایش خواهد یافت و پی در پی رکورد خواهد زد و سرمایه گذاری خارجی افزایش خواهد یافت . در این بین مردم ترکیه کمی بیشتر باید ریاضت بکشند برای رسیدن به آینده بهتر . کاهش ارزش ارز همان کاری است که چین چند دهه است به صورت تعمدی انجام داده است .
    • حسین IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      چرا ریاضت؟ رشد اقتصادی وقتی تو جامعه اتفاق میفته به سرعت درامد افزایش یافته و تورم ناشی از کاهش ارزش پول بی تاثیر میشه... سیاست ترکیه در طول 3 سال گذشته دقیقا همینبوده و بخاطر همین هروز رکوردهای تازه ای از رشد وسرمایه گذاری ثبت میکنه... البته این کار در قوانین بین الملی دارای جریمه از طرف کشورهای پیشرفته تر هستش ولی فعلا اروپا و امریکا بخاطر سرکوب چین سعی میکنند کشورهای در حال توسعه رو تشویق به کاهش ارزش پولشون کنند تا صادراتشون بهرت شده و جلو رشد اقتصاد چین رو بگیره ... کاری که عملا جواب داده و برای اولین بار در طول 20 سال گذشته شواهد رکود در اقصتاد چین مشاهده شده
    • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 1
      پانترک مجازی رجب پرست کاسه لیس طورچیه !!! در هر حالی ماله کشی میکنن به گند و ... رجب طورچیه .. خخخخخ
    • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 0
      حالا ترکیه چی تولید و به کجا صادر میکنه و سرمایه داران و کارخانه دارانش دلار حاصل از معاملات را به ترکیه و مردمش برمیگردانند یا مثل سرمایه داران ایرانی احتکار و از مردم دریغ میکنن تا تسلیم کدخدا شوند
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    0 0
    اینجور کارها و تک روی های اردوغان مردم ایرانو یاد کارای شیخ حسن میندازه که پارسال عید همه کارشناسان و وزیر بهداشت گفتن مسافرت نرین خطرناکه ولی رئیس دولت اصلاحات با تک روی خودشو گذاشت جای پزشکان و کارشناسا و مسافرت رو تو ایام عید آزاد کرد و بعله... حالا پرونده اش رفته دادگاه ! عجله نکنین تا چند وقت دیگه شیخ رجب هم میره دادگاه !
  • ناشناس IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    0 0
    هر جا پای روسها باز شود . اختلافات شدید داخلی و قحطی و گرسنگی و جنگ و آوارگی و فلاکت و فقر بدنبال خواهد داشت . این درس تاریخ است . بخوانیم تا بدانیم . البته که به قول امام . غربیها از روسها بدتر و همه شان از همدیگر بدترند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس