هادی العامری: ادله قاطعی درباره تقلب در انتخابات به دادگاه فدرال ارائه کرده‌ایم

رئیس ائتلاف پارلمانی الفتح که میزبان سفیر فرانسه در عراق بود، گفت که این ائتلاف ادله قاطعی درباره تقلب در انتخابات به دادگاه فدرال ارائه کرده‌ است.

به گزارش مشرق، هادی العامری رئیس ائتلاف پارلمانی الفتح بعد از ظهر امروز میزبان «اریک شوالیه» سفیر فرانسه در عراق بود.

پایگاه خبری بغداد الیوم به نقل از العامری گزارش داد که «ادله قاطعی درباره تقلب در انتخابات به دادگاه فدرال ارائه کرده‌ایم و منتظر تصمیم عادلانه آن هستیم».

وی گفت که ائتلاف الفتح، موضوع تقلب را از راههای قانونی و مسالمت‌آمیز پیگیری خواهد کرد؛ زیرا این مسئله، حقی است که بر اساس قانون اساسی وجود دارد.

العامری خاطر نشان کرد، کمیساریای انتخابات «ثابت کرده است که [درباره بازشماری آراء] صلاحیت ندارد و مدیریت انتخابات نیز بد بود و منجر به تزلزل در عرصه سیاسی شد».

رئیس ائتلاف الفتح تأکید کرد که بر اساس توافق [آمریکا] با دولت عراق، باید نیروهای خارجی تا پایان سال از این کشور خارج شوند و همه کشورها باید به آن پایبند باشند.

این در حالی است که مسئولان آمریکایی گفته‌اند که از خاک عراق خارج نخواهند شد و به بهانه آموزش نظامیان عراقی قصد دارند در این کشور همچنان حضور داشته باشند.

العامری صبح امروز نیز م d زبان یک هیأت سیاسی ترکمن به سرپرستی «حسن توران» بود. وی در جریان این دیدار، از ابطال آرای ۱۸ درصد حوزه‌های رأی‌گیری به دستور کمیساریای عالی انتخابات عراق خبر داد.

 طرفین در این دیدار با متهم‌ کردن کمیساریای عالی انتخابات به سوءمدیریت و اقدامات غیر قانونی در روند انتخابات، این نهاد انتخاباتی عراق را در ایجاد شرایط کنونی سهیم دانستند.

العامری گفت که طبق تصمیم هیأت قضایی (زیر مجموعه کمیساریای عالی انتخابات) آرای ۶۰۰۰ حوزه رأی‌گیری که رأس ساعت شش درب‌های خود را نبسته بودند، باطل اعلام شده است. همچنین آرای ۴۰۰۰ حوزه نیز به دلیل تکراری بودن اثر انگشت‌ها ابطال شده و در مجموع ۱۰۰۰۰ حوزه رأی‌گیری یعنی ۱۸ درصد مجموع حوزه‌ها (تعداد کل ۵۵ هزار حوزه) فاقد اعتبار است.

به گفته رئیس ائتلاف الفتح این اعداد و ارقام بسیار قابل توجه و تأثیرگذار است و به نوبه خود می‌تواند اثر بالایی بر نتیجه انتخابات داشته باشد.

با اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی عراق، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند.

تعدادی از شهرهای عراق نیز از پس از اعلام نتیجه اولیه شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به نتیجه انتخابات بودند به‌نحوی که معترضان خواستار شمارش دستی کلیه آراء شدند چراکه معتقد بودند در شمارش الکترونیکی آراء، دستکاری صورت گرفته است. تحصن بسیاری از معترضان در ورودی‌های منطقه سبز بغداد نیز در هفته‌های گذشته در مواقعی موجب درگیری میان آن‌ها و مأموران امنیتی شده است.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد؛ اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد. پس از شمارش دستی آراء در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیکی خبر داد؛ مسئله‌ای که با اعتراض مجدد ائتلاف‌های‌ سیاسی و طرفداران آن‌ها همراه شد.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تأیید کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    ادله ای از جنس کلاشنیکف و دوشکا؟! به قول دون کورلئونه پیشنهادی دادین که نتونن رد کنن؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس