کد خبر 1303135
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲
در مورد اثربخشی واکسن کرونا چه می‌دانیم؟

یک تحقیق نشان می‌دهد که واکسن کرونا تاثیر بسزایی در کاهش مرگ و میر و بستری شدن افراد در بیمارستان داشته است.

به گزارش مشرق، برخی از مطالب منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی باعث بروز تردیدهایی در مورد اثربخشی واکسن‌های کرونا شده اما هیچ واکسنی ۱۰۰ درصد در برابر هیچ بیماری موثر نیست.

به گزارش «GoErie»، واکسن‌های کرونا نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ اثربخشی در پیشگیری از ابتلا، که به عنوان یک نتیجه آزمایش مثبت تعریف می‌شود، معمولا پس از تزریق دوز اول واکسن کووید و بعد از آن دوز دوم بیشتر می‌شود.

مطالعات دیگر نشان می‌دهد که اثر بخشی واکسن کووید در افراد داری سن بالا و بیماری‌های زمینه‌ای ممکن است کمتر از دیگر افراد، اما بیش از افراد واکسینه نشده باشد.

مطالعات انجام شده در آمریکا نشان می‌دهد که واکسینه شدن در وهله اول احتمال ابتلا را کاهش می‌دهد و در صورت ابتلا به کووید-۱۹ به طور قابل توجهی خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ را کاهش می‌دهد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا اخیراً مطالعه‌ای را منتشر کرده است که نشان می‌دهد احتمال مرگ یا بستری شدن در بیمارستان‌ها در افرادی که کاملاً واکسینه شده‌اند، ۱۰ برابر کمتر از افرادی است که واکسینه نشده‌اند.

«امش آدالجا»، پزشک بیماری‌های عفونی و محقق ارشد در مرکز امنیت سلامت جانز هاپکینز، می‌گوید «وقتی نوبت به آنچه اهمیت دارد می‌رسد، واکسن‌ها واقعاً خوب عمل می‌کنند؛ آن‌ها برای مهار ویروس طراحی شده‌اند.»

دلایل کاهش اثربخشی واکسن‌ها متفاوت است.

به طور مثال، زمانی که واکسن‌ها مجاز شدند، بسیاری از مناطق آمریکا تحت قوانین سخت گیرانه تری برای ماندن افراد در خانه بودند؛ تقریباً یک سال بعد، محدودیت‌ها، از جمله قوانین مربوط به استفاده از ماسک، در بسیاری از مناطق کاهش یافته است؛ افراد بیشتری در حال سفر هستند و در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که یک سال پیش از آن‌ها اجتناب می‌کردند؛ بنابراین افراد بیشتر در معرض ویروس هستند.

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که زمان سپری شده از زمان واکسیناسیون نیز نقش دارد.

مجله «لنست» اخیراً مطالعه‌ای را بر روی بیش از ۳.۴ میلیون نفر، اعم از واکسینه شده و غیر واکسینه شده منتشر کرده است و کارایی واکسن را بررسی می‌کند.

این تحقیق در طی ۶ ماه پس از تزریق، میانگین کلی ۷۳ درصد اثربخشی در برابر ابتلا و ۹۰ درصد اثربخشی کلی در برابر بستری شدن در بیمارستان را نشان داد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • Nasra IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    71 0
    فرض محال که واکسن هیچ عوارضی ندارد و از مرگ و میر جلوگیری می کند پس چگونه است که طرفداران واکسیناسیون خودشان را در خطر افرادی که واکسن نزدند نشان می دهند؟این تناقض نیست؟
    • محمد IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      0 0
      کسی که واکسن زده نگران خودش نیست که کرونا بگیره نگران کسایی هستن که واکسن نزدند نگران گسترش علم ستیزی هستن نگران آمار مرگ و میر کشور هستن چون این شایعه پراکنی ها باعث میشه کسی که هنوز واکسن نزده ترغیب بشه که نزنه و همین بستر مرگ رو فراهم میکنه و آمار مرگ و میر و مبتلا میره بالا-بعد میگین چرا با وجود واکسیناسیون مرگ و میر زیاد شد چرا مبتلا زیاد شد
  • Nasra IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    89 0
    مطلب دیگر اینکه دوره تجویز یک دارو برای انسان حداقل 3 سال است و ابتدا چندین ماه بر روی حیوانات تست می شود پس چگونه است که در کمتر از یکسال از پیدایش واکسن آن را بر روی انسان تزریق کردند؟حداقل بگذارید 3سال بگذرد بعد اجباری کنید
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    39 0
    درباره اثربخشی که همه کانالا به غیر از کانال کولر دارن گزارش پخش میکنن . سوال اصلی اینه که از عوارض و کشته های واکسن چه میدانیم ؟
    • محمد IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      0 0
      عوارض و کشته های واکسن؟؟ کدوم منبع معتبر دولتی و یا تحقیق علمی معتبری ثابت میکنه که مرگ افراد بر اثر تاثیر واکسن بوده و یا آنقدر عوارض زیاده که نشه زد؟ از روی باد هوا و بی دانشی حرف نزنید. کل خاندان ما از پیرمرد ۷۰ ساله تا بچه دبستانی واکسن زدن ولی تا الان حتی سردرد هم نگرفتن. یادتون نرم که کشور چین با تزریق واکسن و پروتکل های بهداشتی توانست کرونا رو معتبر کنه
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    114 0
    لطفا از فوتی های واکسن هم بنویسید
  • DE ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    26 0
    من شک میکنم چرا به 5 میلیون نفری که قبلا کرونا گرفتن و خوب شدن باز اجبار میکنن که واکسن بزنن. خوب وقتی من کرونا گرفتم بدنممبارزه کرده باهاش یاد گرفته و ایمنی سلولی دارم . این واکسن چیه که منو مجبور میکنن باز واکسن بزنم اونم نه دو دوز تا آخر عمرم 10 دوز 20 دوز 30 دوز. اروپا کل مردمش رو واکسن زد بیشترین آمار ابتلا رو دارن ولی عراقی که واکسن نزده و محدودیت نیست کرونا نیست یا خیلی ناچیزه
  • SG ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    29 0
    وزارت بهداشت میگفت 70 درصد2 دوز واکسن بزنیم کافیه الان 70 درصد شده میگه باید 85 90 درصد واکسن بزنیم 3 دوز. هر روز داره بیشتر و بیشتر میکنه تا کی . واکسنی که تاثیر نداره چرا بزنم آِا اگه عوارض بده کسی دیه میده در عمل اجباریه ولی وقتی بری شکایت کنی برای دیگه گرفتن میگه اجباری نبوده چون قانونش تصویب نشده.
  • US ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    33 0
    جالب نیست که شبکه های معاند مثل BBC و منو تو و اینترنشنال که مخالف ایرانن و کوچکترین مشکل ایران رو بزرگ میکنن پخش میکنن چرا. همشون دارن واکسن تبلیغ میکنن که همه ایران واکسن بزنن. چراکوچکترین سوژه بر علیه ایران رو نشون میدن ولی عوارض واکسن و تجمعات مخالف واکسن رو نشون نمیدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس