کد خبر 1302762
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۵
پیش بینی کیسینجر؛ چین به تایوان حمله نمی‌کند - کراپ‌شده

وزیر خارجه اسبق آمریکا گفت که پیوستن نهایی تایوان و چین هدف پکن است، اما چین به این جزیره حمله نمی‌کند.

به گزارش مشرق، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا روز یکشنبه گفت که چین همچنان به تایوان طمع دارد، اما انتظار نمی‌رود این کشور به این جزیره حمله کند.

به نوشته وبگاه «پالتیکو» «هنری کیسینجر» وزیر امور خارجه اسبق آمریکا که در برقراری رابطه میان ایالات متحده و چین با اجرای سیاست معروف به دیپلماسی پینگ پنگ در سال ۱۹۷۲ نقش مهمی ایفا کرد، به شبکه  خبری «سی‌ان‌ان»  گفت: « انتظار ندارم که مثلاً در یک دوره ۱۰ ساله، یک حمله همه‌جانبه به تایوان انجام شود.»

کیسینجر با اشاره به گفت‌وگوی مجازی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در هفته گذشته با «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین، خاطرنشان کرد که وضعیت پیرامون تایوان از زمانی که او و «ریچارد نیکسون» رئیس جمهور وقت آمریکا با چین در اوایل دهه ۱۹۷۰ ارتباط برقرار کردند، تغییر چندانی نکرده است.

کیسینجر گفت: «من معتقدم که پیوستن نهایی تایوان و چین، ایجاد نهایی چین واحد، هدف پکن است، همانطور که از زمان ایجاد دولت فعلی  چین بوده و احتمالاً در هر دولت چین، تایوان به عنوان بخشی تاریخی از چین در نظر گرفته شده که توسط ژاپن به زور گرفته شده بود. این دقیقاً همان موقعیتی بود که من و نیکسون در اولین تماس با چین با آن مواجه شدیم.»

وی گفت که شواهدی را می‌بیند که نشان می‌دهد بایدن تلاش می‌کرده تا روابط آمریکا و چین را در جهتی سازنده‌تر هدایت کند.

کیسینجر گفت: «فکر می‌کنم بایدن در جهتی با لحنی متفاوت حرکت کرده و این بدان معنا نیست که در مقابل چین تسلیم شده است.»

وی با بازگو کردن خاطرات سفر به چین گفت: «وقتی برای اولین بار به چین رفتم، یک کشور فقیر و ضعیف و سرسخت بود. اما اکنون کشوری ثروتمند، کاملاً قوی و هنوز نسبتاً سرسخت است. اما چالش ما در آن زمان و چالش ما در حال حاضر یافتن رابطه‌ای است که در آن بتوانیم رقابت کنیم. و این یک چالش بزرگ برای هر دو رهبر است.»

کیسینجر در خاتمه افزود: «چالش در هر درگیری این نیست که چگونه آن را شروع کنید، بلکه این است که آیا می‌دانید چگونه آن را پایان دهید.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    2 0
    هنوز تو زنده ای؟؟ دنیا را متعفن کردید
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    2 0
    بمیر دیگه
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    1 1
    تایوان یک تله برای چین و کریمه یک تله برای روسیه است روسیه باید جامعه روس زبان و چین وحدت طلبان را شعله ور نمایند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس