کاهش هزینه و حذف تشریفات؛ کارویژه محسنی‌اژه‌ای که سوژه شد

اقدام عملی وی در عدم استفاده از تشریفات فرودگاهی، گام عملی در راستای کاهش تشریفات مسئولین و به تبع آن صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری کشور است.

به گزارش مشرق، روزهای گذشته تصویری از حجت الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای یافت. وی برای سفری به مشهد مقدس از قسمت ویژه فرودگاه (تشریفات) استفاده نکرد و همراه با سایر مسافران وارد هواپیما شد. این اتفاق با واکنش‌های گسترده‌ای بین مردم خصوصاً در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. بسیاری این حرکت قاضی‌القضات را ستودند و آن را نمونه‌ای از مردم‌داری مسئولین قلمداد کردند.

این اتفاق از زاویه دیگری هم قابل بحث است. اخیراً حجت الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پرهزینه اداره شدن حاکمیت انتقاد کرده و به عنوان نمونه به تشریفات مسئولین اشاره کرده بود که با توجه به مضایقی که برای مردم و همه هست تشریفات، تشکیلات و حفاظت وی هم باید نسبت به شرایط مردم تغییر کند.

با توجه به کسری بودجه کشور و عدم تأمین درآمدهای عمومی، اصلاح ساختار بودجه از مدتها قبل در دستور کار قوای مجریه و مقننه قرار گرفته است. اشاره چند روز قبل رئیس قوه قضاییه هم در همین راستا بوده است. اقدام عملی وی در عدم استفاده از تشریفات فرودگاهی، گام عملی در راستای کاهش تشریفات مسئولین و به تبع آن صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری کشور است.

رئیس قوه قضائیه ,

رئیس قوه قضائیه ,

ارتباط مسئولان با مردم، یکی از راه‌های حل مشکلات

ارتباط مسئولین با مردم و دیدار رو در روی آنها از جهات مختلفی حائز اهمیت است. مهمترین جنبه آن آشنا شدن مسئولین با دردهای جامعه است. این که مسئولی رو در رو با مردم به درد دل آنها گوش دهد، هم در افزایش اعتماد عمومی جامعه تاثیرگذار است و هم مسئول را با دردهای جامعه آشناتر می‌کند. مضاف بر اینکه این اقدام توسط یکی از مسئولین ارشد نظام انجام شده است. وقتی فردی در حد سران قوا در اجتماعات عمومی مردم حاضر می‌شود و همانند آنها و بدون تشریفات از وسایل نقلیه عمومی  استفاده می‌کند می‌تواند این پیام را داشته باشد که هنگامی که تنگناهای مالی و بودجه‌ای در کشور وجود دارد، مسئولین کشور نیز بسیاری از خرج‌های معمول را کنار گذاشته و بدون استفاده از تشریفات بین مردم حاضر شده‌اند. اقدامی که توسط رئیس محترم جمهور هم تکرار شده و سفرهای استانی آقای رئیسی نیز از جمله همین در کنار مردم بودن است.

تقویت اتحاد ملی در گرو همراهی مسئولان و مردم

در یک نظام مردم‌سالار همراهی و همگامی مسئولان با مردم یکی از جلوه‌های تقویت اتحاد ملی است. اهداف و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی نیز از ابتدا تاکنون همراهی و همگامی مسئولان با مردم بوده است. انتخاب مسئولین از بین مردم آن هم از طریق آرای مردمی و نظارت دائمی مردم بر مسئولان جلوه دیگر این همراهی است که هم در مقدمه و هم در اصول قانون اساسی به آنها اشاره شده است. اینکه یک مسئول بدون تشریفات و در کنار مردم حضور دارد، نشان دهنده ارتباط قوی مسئولان انتصابی با مردم است. در واقع جمهوری اسلامی یعنی مردمی بودن با محور اسلام. حضور مسئولان بین مردم موجب اعتمادسازی بین مردم می‌شود و دسترسی آسان به مسئولان نیز از نمادهای انقلابی بودن مسئولان است.

البته واضح است که مسئول نمی‌تواند دائم بین مردم باشد امّا در برهه‌هایی باید حتماً در میان مردم حاضر باشد. امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در فرمان بسیار مهمّ حکومتی‌شان به مالک ‌اشتر در همین زمینه می‌فرماید: فَلا اِحتِجابَکَ عَن رَعِیَّتِک؛ از مردم در مدّت‌زمان طولانی غایب نباش. گزینش سبک زندگی مردمی، بی‌تکلّف بودن در کردار و گفتار، دوری کردن از منشهای اشرافی‌گری و از موضع بالا به مردم نگاه کردن از توصیه های امیرالمومنین علیه السلام به مالک اشتر و به همه کارگزاران یک نظام اسلامی است. البته مردمی بودن به ادّعا نیست، باید با طبقات مختلف مردم انس گرفته شود. مسئول نظام اسلامی باید در کنار مردم و با مردم باشد و کسب اعتبار او در گرو همین همراهی است.

حضور بین مردم از دیدگاه مقام معظم رهبری

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها در سخنان خود حضور مسئولین در بین مردم را دارای برکات فراوانی دانسته‌اند از جمله در حکم انتصاب ریاست قوه قضائیه این نکته را توصیه کرده‌اند. رهبر انقلاب اسلامی مردمی بودن را از شاخصه های انقلابی بودن بر شمرده و در دیدارهای مختلف با مسئولین گوناگون به این نکته اشاره داشته‌اند و یکی از اصول مکتب امام خمینی را حضور مسئولین در جمع مردم قلمداد کرده‌اند.

رهبری در اولین دیدار با اعضای دولت سیزدهم هم به همین موضوع اشاره فرمودند: «یک توصیه به رئیس‌جمهور محترم این است که در شعارهای ایشان مسئله‌ مردمی بودن و از مردم شنیدن و در میان مردم بودن تکرار شده؛ این را از دست ندهند؛ این چیز بسیار مهمّی است. «دولت مردمی» را که شعار ایشان بود، در واقعیّت محقّق کنند و به معنای واقعی کلمه با مردم، در کنار مردم، در میان مردم باشند.»

ایشان هم چنین برای مردمی بودن مسئولان میزانی هم معین کردند: رأی سنجشِ مردمی بودن، شاخص‌هایی دارد. اولین شاخص این است که مسئول کشور، «خودش را دارای شأن و روحیه‌ی خدمتگزاری به مردم بداند؛ نگاه، از بالا نباشد....» لذا در اندیشه آیت الله خامنه ای نیز مردمی بودن مسئولان و همراهی و همگای آنان با مردم در جایگاه ویژه ای قرار داشته و دارد.

جمع‌بندی اینکه اقدام رئیس دستگاه قضا در عدم استفاده از تشریفات در فرودگاه و همراهی وی با مردم، نمادی است برای همگامی مسئولین با مردم. اقدامی بر اساس آموزه‌های دینی و مبانی انقلاب اسلامی که به تقویت اتحاد ملی و همگامی مردم با مسئولان نیز منجر خواهد شد و از سویی با کاهش هزینه‌های اجرایی و تشریفاتی و حفاظتی، هزینه اداره کشور را خصوصاً در ایامی که کشور شاهد کسری بودجه است، کاهش خواهد داد. از طرفی کارگزاران یک حکومت به دلیل شأن و نقش مهمی که در جامعه دارند، همواره زیر نظر مردم یک جامعه هستند؛ به طوری که هرگونه رفتار، گفتار و کردار آنها در نحوه رفتارشان تأثیرات مثبت و منفی در پی خواهد داشت. این اقدام می تواند فتح بابی بین مسئولان و مردم در جهت کاهش هزینه های غیرضروری باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    60 27
    هر وقت درون راهروهای دستگاه و بخصوص مجتمع های قضایی تسهیل رفت و آمد شد، آنوقت دادار دودور کنید، نه اینکه هر مجتمع ساز ناکوک بزند و مدام ناراضی تراشی کند،
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      22 1
      احسنت امیدواریم بازهم مثل اوایل انقلاب ساده زیستی و کار زیاد و مفید الگوی مسئولین بشه.
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      1 0
      وقتی همه چی الکترونیکی شده
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    55 15
    سلام درود بر اقای اژه ای
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    37 7
    از نظر افسادطلبان اینکارا پوپولیستی هست مگر اینکه سیاستمدار غربی انجام بده ! مرکل رفته فروشگاه سایت وقیح افسادات تیتر میزنه مرکلم آرزوست !!!!! مخبر میره فروشگاه میگه نفعی برای مردم نداره و یک حرکت پوپولیستی و نمایشی هست
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      12 5
      حق رو گفتی
    • سرباز IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      4 2
      بعضی ها تو کشور مون (البته طرف حساب این سخن گروه خاصی نیست بلکه برخی افراد این حالت رو دارند) مصداق این آیه هستند؛فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ (حکایت حال او به سگی ماند که اگر بر او حمله کنی و یا او را به حال خود واگذاری به عوعو زبان کشد) برخی در هر صورت صدایشان بلند است.
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    35 6
    برو تو دادگاه ها ببین قضاتت و کارکنانش چطور با مردم برخورد میکنند.
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      11 1
      من هم همین را در بالا اشاره کردم
    • NL ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      10 2
      با آدم باید مثل آدم رفتار کرد
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    6 1
    عالی
  • ایرانی IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    12 4
    مقایسه شود با حسن روحانی
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    6 4
    بسیارعالی
  • موسوی IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    26 8
    الله عالم!! وقتی رفتی دادگاه و به راحتی بدون هیچ رشوه و پارتی و با کمترین زمان تونستی حقتو بگیری. اون موقع به آقای محسنی اژه ای احسنت باید گفت و تبریک.
    • مسعود GB ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      1 1
      هموطن این حرف رو نزن همه تو دادگاه خودشونو حق میدونن قاضی چی کار بکنه درسته فساد و رشوه بیداد میکنه ولی باعث بانیش ما مردم هستیم نه ریس فلان قوا خودت اگر بجای ایشان بودی آیا به برادرت اطمینان کامل داری که رشوه نگیره ؟با چند نفر مشکل حل نمیشه باید هممون اصلاح بشیم ماهمه میدونیم مثلا شهرداری ووو رشوه بیداد میکنه ولی رشوه دهنده کی هست رشوه گیرنده کی هست هممون متهم هستیم نه مسولین
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    5 0
    احسنتتتتتتتتتتتتتتتتتتت
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    6 3
    احسنت اقدام ایشان واقعا شایسته یک حکومت مردمی و علوی می باشد
  • ایرانی IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    8 0
    خدا کند همه مسولین این کار را بکنند
  • آرش IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    7 2
    کار خوب را باید دید،،درود بر آقای اژه ای.
  • نورمحمد صالحی IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    8 0
    سلام . خسته نباشید .لطفا آدرس محل کار را میخواستم . تا خدمت برسم برای اینکه در دادگاه در حق من ظلم شده .وهیچ کس به داد ما نمیرسد
  • ذذذذ IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    4 1
    خوبه
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    5 4
    احمدی نژاد
  • شاهرخ IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    10 11
    کاری که حاج قاسم سلیمانی عزیز ۴۰ سال خالصانه انجام داد
  • حمید IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    8 0
    چرا موضوع ساده را این همه بزرگ میکنید و بعد به تعریف و تمجید می پردازید . خوب محافظان وی در لباس شخصی حضور داشتند ..
    • مهندس IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      4 3
      بابا حرف رایگان نزن مقام رسمی کشوریه نه می خوای تا بدون محافظ بره این ور و اون ور اینقدر افرادی هستند بخوان به این ها ضربه وارد کنن.خدا حفظشون کنه انشاالله افراد این طوری باید دیده بشن تا دگر مسئولین هم یاد بگیرن.
  • نادر IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    2 1
    درود
  • مردم IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    4 0
    خیلی جای تبلیغات و شادی نداره ولی خوبه تداوم داشته باشه و ظاهری نباشه
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    2 1
    بسیار عالی. احسنت
  • محمدایوب IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    12 2
    12/46خلایق هرچه لایق امثال شماها لیاقتتون همون روحانی هست که مثل ... باهاتون برخورد کنه دوسال از کاخش بیرون نیاد در هنگام بازدید از کارخانه از ماشینش پیاده نشود. روز جمعه مسخره کنه بگه من هم صبح فهمیدم بنزین گرون شده داداشش دزد باشه. داداش معاونش دزد باشه دختر وداماد وزیرش دزد باشه. توی هواپیمای اختصاصی جشن تولد بگیره. مردم را رعیت خود ببینه. از تو ماشین پشت شیشه دودی نظر سنجی کنه. نه مانند اکنون روسای سه قوه بیایند رودررو با مردم صحبت کنند.
  • DE ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    حذف تشریفات !
  • ... IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    عالی
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 2
    مگه این بنده خدا تو جایگاه توئه که بدون محافظ جایی بره.
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    حذف تشرفیات کار بسیار بارزشی است
  • نادری IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    بسیارعالی
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 1
    احسنتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    قبلا از اینکارا نمیکردن؟
  • NL ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 1
    اینو نماینده مجلس ببینن
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    1 1
    آیا بهتر نیست از تشریفات زاید دادرسی کاسته شود
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 1
    این گونه مردم احساس همدلی بیشتری کرده . و با همین دیدارهای چند دقیقه ای . مسئولان از نکته نظرات مردم نیز . مستقیم بهره مند میشوند . عمل بسیار پسندیده . که جناب آقای اژه ای. درخواستش را از خود آغاز کرد و باب آنرا باز کرد . عالی و خوب. . البته آقای امیر عبدالهیان نیز اقدام کرده بودند . یادم اومد
  • DE ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    باید تمام اطاق کنفرانس های شرکت ها و ادارات دولتی را تعطیل کرد.
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    احسنت
  • رشتی IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    تا موقعی که قانون مجازات در بعضی از جرمهایی مثل اختلاس و زور گیری و .... شدید نشود با هر فرد فرقی در جامعه ایجاد نمیشود
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    این اشرافیگری ها کمرنگ بشه خیلی از مشکلات حل میشه. آفرین
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    1 0
    تا جوان های باسواد کارها را بدست نگیرند از این پیرمرد ها کاری ساخت نیست
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 2
    همتون خوبید وعالی!!!!
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      اره با علامت تعجب درسته
  • حمید IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 0
    کاش تمام مسئولین کشور از این روش استفاده کنند دوربین مردم باشند
  • نادری IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 0
    عالی
  • مختار IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    0 0
    دلم برای حاج آقا ريیسی شور میزنه, خدا حفظشون کنه انشاءالله.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس