کد خبر 1301688
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۲
چرا بورس ریزش کرد؟ / امیدواری به صعود در هفته آینده

روند بورس در هفته چهارم آبان نشان می دهد، شاخص کل بازار سرمایه به یک مقاومت جدی برخورد کرده است و سهامداران می توانند امیدوار باشند، شاخص کل وارد کانال پایین تر نخواهد شد.

به گزارش مشرق، بورس در هفته‌های گذشته روند خوبی را پشت سر نگذاشت این مساله تا حدود زیادی به خروج پول از بازار سرمایه مرتبط می‌شود.

سیاست‌های انقباضی دولت جهت جبران کسری بودجه، کنترل تورم و کاهش نرخ دلار در بازار آزاد از جمله دلایل ریزش بورس در هفته‌های گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید:

شرط رشد شاخص کل بورس چیست؟

در هفته چهارم آبان ماه نیز روند بورس یک حرکت نوسانی بود که نشان از رویگردانی سهامداران از سهم‌های شاخص ساز داشت. بازدهی منفی نمادهای کوچک بازار که خود را در شاخص کل هموزن نشان می‌دهد نسبت به بازدهی شاخص کل هموزن بسیار کمتر بوده است. به عبارت دیگر، در هفته گذشته بازار سرمایه روند نزولی داشت و کمترین بازدهی هفتگی شاخص کل بورس در ۵ هفته اخیر ثبت شد.

شاخص کل در هفته چهارم آبان ماه، اگر چه با بازدهی منفی روبه رو شد؛ اما به نظر می‌رسد شاخص در نقطه مقاومت شکل گرفته در کانال ۱.۴ میلیون واحد راحت‌تر می‌تواند مسیر صعودی را دنبال کند.

افت ۳.۱ درصدی شاخص کل

شاخص کل بورس در هفته چهارم آبان نزول کرد و بازدهی منفی ۳.۱ درصدی را ثبت کرد. در اولین روز هفته شاخص کل بیش از ۱۷ هزار واحد افت کرد و روز یکشنبه رشد ۳ هزار و ۲۷۱ واحدی را پشت سر گذاشت.

اما روز دوشنبه روند شاخص کل دوباره نزولی شد و ۲۶ هزار و ۱۷۴ واحد سقوط کرد که بیشترین ریزش شاخص در هفته چهارم آبان ماه بود. سه شنبه نیز شاخص کاهش ۷ هزار و ۷۱۶ واحدی را ثبت کرد.

شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته اخیر بیش از ۲ هزار واحد صعود کرد و تا سطح یک میلیون و ۴۱۰ هزار واحد بالا آمد تا از سقوط به کانال پائین‌تر در این هفته فرار کند. شاخص در هفته گذشته نسبت به هفته قبل ۴۵ هزار و ۷۰۱ واحد پائین‌تر ایستاد.

افت کمتر شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل

در هفته چهارم آبان ماه، روند تغییرات شاخص کل هموزن مشابه شاخص کل بود. روز شنبه نزول کرد و سپس روز یکشنبه رشد کرد و دو روز بعدی را نزولی پشت سر گذاشت و روز چهارشنبه رشد ۲ هزار و ۸۰۵ واحدی داشت.

شاخص کل هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته گذشته ۴ هزار و ۵۲۹ واحد کاهش یافتد و به رقم ۳۸۶ هزار و ۷۶۴ واحد رسید و بازدهی منفی ۱.۱۶ درصدی را ثبت کرد که نسبت به رشد ۴.۵ درصدی هفته پیشین نزول قابل توجهی داشته است.

روند مشابه ارزش کل معاملات و ارزش معاملات خُرد

در هفته چهارم آبان نیز مانند همه هفته‌های گذشته، عملیات بازار باز در بورس اجرایی شده است. روز دوشنبه به علت رشد ارزش معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات بازار سهام تفاوت زیادی با روزهای دیگر داشت. روز دوشنبه معاملات کل بازار ارزشی معادل ۷۲ هزار و ۵۶۵ میلیارد تومان داشت که بالاترین رقم هفته بود. میانگین ارزش معاملات کل هفته ۲۳ هزار و ۱۶۵ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۲۳ هزار و ۶۱۱ میلیارد تومانی هفته پیشین، کاهش ۴.۴۵ درصدی داشته است.

در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس ۴ هزار و ۱۶۶ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۵ هزار و ۱۶۹ هزار میلیاردی هفته پیشین، افت ۱۹ درصدی داشته است.

رشد صف‌های فروش و کاهش صف‌های خرید

میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته چهارم آبان ماه، ۲۳۱ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته پیشین ۹۶ میلیارد تومان بیشتر بود و رشد ۷۱ درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته ۴۶۲ میلیارد تومان بود که در روز شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز چهارشنبه برمی گردد که ۶۲ میلیارد تومان بود.

میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته گذشته، ۲۵۴ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته ۱۴۷ میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید ۳۷ درصد کاهش یافته است.

خروج پول از بورس ادامه دارد

در مجموع در کل هفته هزار و ۲۰۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۲۴۶ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین رشد ۶۲۳ درصدی داشته است.

به عبارت دیگر خروج سرمایه ۶.۵ برابر بیشتر شده است و در هفته چهارم آبان نسبت به هفته پیش از آن هزار میلیارد تومان پول بیشتر از بازار سرمایه خارج شده است. بیشترین رقم خروج پول حقیقی به روز دوشنبه برمی‌گردد که ۵۳۴ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شد.

در وضعیت فعلی بازار سرمایه، شکل گیری نقطه مقاومت در کانال ۱.۴ میلیون واحد، می‌تواند بورس بازان را امیدوار به آینده بورس کند. به نظر می‌رسد، در هفته آینده شاخص از همین نقطه مقاومت شروع به حرکت می‌کند و البته این مسیر می‌تواند صعودی باشد. با توجه به رفتار بورس بازان در هفته گذشته و اهرم‌های رشد، احتمالا بازار در نقطه مقاومت با آرامش بیشتری در سمت تقاضا شروع به حرکت رو به جلو خواهد کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • نادری IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    چرا ریزش کرد چون اعتماد از بازار سرمایه کوچ کرده اون پول درشت حقیقی که بازار رو جهت میداد و بازار ساز بود خروج داده تابستون پارسال الانم نوسان هست و در حال ریزش نم نم
  • ناشناس IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 0
    تو رو خدا دیگه بیخیال شید. بذارید باقی ارزش سهام هم بریزه تا سکته بزنیم. ببکه راحت شیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس