کد خبر 1301327
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
الجزایر به فعالیت شش کنسول خود در فرانسه پایان داد

منابع خبری الجزایری گفتند که رئیس جمهور این کشور به فعالیت شش کنسول الجزایر در فرانسه پایان داده است.

به گزارش مشرق، تنش در روابط الجزایر و فرانسه همچنان صعودی است. منابع خبری الجزایری امروز از پایان کار شش کنسول این کشور در فرانسه خبر دادند.

شبکه خبری النهار گزارش داد که «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر به فعالیت شش کنسول این کشور در فرانسه پایان داده است.

این کنسولها عبارتند از: «عبد الحمید احمد خوجة در تولوز، بلقاسم محمودی در کریتای، حیاة معوج در پونتوآز، نجاح بعزیز در بوبینی. تواتی در نیس، ومحمد سعودی در مونپلیه».

عبدالمجید تبون در همین ارتباط گفت: «ما تجاوز به تاریخ یک قوم را نمی‌پذیریم و اجازه نمی‌دهیم الجزایری‌ها تحقیر شوند». تبون در واکنش به اظهارات امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه تأکید کرد که وی آسیب زیادی به روابط دو کشور وارد کرده است.

وی تصریح کرد، آنچه رئیس جمهور فرانسه گفت بسیار خطرناک است؛ زیرا او تاریخ موجودیت ملت الجزایر را قبل از استعمار فرانسه زیر سوال برد.

دوم اکتبر گذشته، روزنامه فرانسوی «لوموند» به نقل از ماکرون نوشت که رئیس جمهور الجزائر در یک رژیم بی‌نهایت سخت، بلاتکلیف مانده است. ماکرون همچنین مدعی شد که پیش از استعمار فرانسه، ملت الجزائر وجود نداشته و آنها از استعمار عثمانی به استعمار دیگر منتقل شدند.

ریاست جمهوری الجزائر در واکنش به این سخنان ماکرون بیانیه‌ای صادر و اظهارات وی را دخالت در امور داخلی الجزائر تلقی کرد. در این بیانیه گفته شد: «در پی اظهارات منسوب به رئیس جمهور فرانسه که هیچ منبع رسمی نیز آن را رد نکرد، الجزائر بر مخالفت قاطعانه با هر دخالت غیرقابل قبول در امور داخلی این کشور بیان می‌دارد».

در پی این اظهارنظر و تشدید تنش میان الجزائر و فرانسه، عبدالمجید تبون که بارها از وجود توطئه علیه کشورش به دلیل مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و مقابله با توطئه‌ها علیه جهان عرب هشدار داده، دستور بسته شدن حریم هوایی این کشور به روی هواپیماهای نظامی فرانسه را صادر کرد و سفیر الجزائر را از پاریس فراخواند.

  «ایمن بن عبدالرحمان»، نخست وزیر الجزائر نیز با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه گفت: این سخنان توهین آمیزی که علیه الجزایر  مطرح شد، غیرقابل قبول و مردود است. الجزائر از همه اظهاراتی که به منظور تضعیف تاریخ و ریشه‌های آن بیان می‌شود، بزرگ‌تر است.

وی تصریح کرد: الجزائر یک قوم و ملتی است که در تاریخ ایستاده و درخشان است ... از ماسینیسا و شاهزاده عبدالقادر درباره تاریخ این سرزمین بپرسید. (اشاره به شخصیت‌های تاریخی الجزایر در طول قرون).

الجزایر به مدت ۱۳۲ سال تحت استعمار فرانسه بود. این کشور بارها از پاریس خواهان عذرخواهی در قبال جنایت‌های ضد بشری در دوران استعمار  شده است؛ خواسته‌ای که هرگز محقق نشد. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس