تایوان از جنگنده‌های اف-۱۶ پیشرفته جدیدش رونمایی کرد

نخستین اسکادران جنگنده‌های اف-۱۶ تایوان که با کمک آمریکا برای تقویت قدرت دفاعی این جزیره در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان تایپه و پکن ارتقا یافته‌اند، رونمایی شد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری رویترز، مانورهای نظامی مکر چین و آمریکا در این منطقه نگرانی‌هایی را در رابطه با وقوع یک درگیری ناشی از بحران بر سر تایوان به وجود آورده است؛ جزیره‌ای که پکن ادعای مالکیت بر آن را دارد.

تسای اینگ-ون، رئیس جمهوری تایوان در مراسمی در یک پایگاه هوایی در شهر "چیایی" که به منظور رونمایی از نخستین اسکادران جنگنده‌های پیشرفته اف- ۱۶ موسوم به "اف-۱۶وی" برگزار شده بود، گفت: این پروژه تعهد قاطعانه شراکت تایوان-آمریکا را نشان می‌دهد.

وی افزود: من باور دارم مادامی که به ارزش‌های دموکراسی و آزادی احترام بگذاریم و از آنها پیروی کنیم، کشورهای هم فکر بیشتری در کنار ما خواهند ایستاد.

آمریکا هیچ روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد؛ اما اصلی‌ترین حامی بین‌المللی و تامین کننده تسلیحاتی این جزیره محسوب می‌شود که همین امر خشم پکن را برانگیخته است.

ارتقاء جنگنده‌های اف-۱۶ به ارزش ۳.۹۶ میلیارد دلار توسط کمپانی لاکهید مارتین و شرکت توسعه صنعتی هوافضای تایوان صورت گرفته و تازه‌ترین نمونه از همکاری نظامی میان واشنگتن و تایپه محسوب می‌شود.

 تایوان ۱۴۱ فروند جنگنده اف-۱۶ ای/بی را به جنگنده‌های اف-۱۶وی تغییر داده که ۶۴ مورد از آنها در حال حاضر ارتقا یافته‌اند و ۶۶ جنگنده اف-۱۶وی جدید دیگر نیز سفارش داده است که دارای تسلیحات و سیستم‌های راداری جدید برای رویارویی بهتر با نیروی هوایی چین از جمله جنگنده‌های رادارگریز جی-۲۰ هستند.

جنگنده‌های اف-۱۶وی می‌توانند موشک‌های هوا به هوای پیشرفته اِی آی ام-۹ سایدوایندر کمپانی ریتیون را حمل کنند.

رئیس جمهوری تایوان گفت: از آنجایی که جنگنده‌های اف-۱۶وی بیشتری وارد نیروی هوایی شده‌اند، قدرت دفاعی تایوان قوی‌تر از قبل می‌شود.

نیروی هوایی تایوان کاملا آموزش دیده است؛ اما در مقایسه با نیروی هوایی چین ضعیف دیده می‌شود.

آمریکا در سال ۲۰۱۹ میلادی با فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ارزش ۸ میلیارد دلار به تایوان موافقت کرد؛ توافقی که تعداد جنگنده‌های اف-۱۶ این جزیره را به بیش از ۲۰۰ فروند می‌رساند که بزرگترین ناوگان جنگنده‌های اف-۱۶ در آسیا محسوب می‌شود.

این در حالی است که چین تحریم‌هایی را علیه کمپانی لاکهید مارتین به خاطر فروش تسلیحات به تایوان اعلام کرده است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    3 4
    این فسقلی با دوپینگ آمریکا زنده است
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    5 1
    تایوان جمعیت زیادی دارد و محال است به چین برگردد چین فقط انرژی خود را بی خود به روی این جزیره صرف می کند چین بجای تایوان می تواند براحتی خاورمیانه را از چنگ امریکا در بیاورد
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      1 0
      میدونید چی گفتید خاورمیانه شامل چند کشور هست جایی که نتوانسته یک کشور کوچک را از دست آمریکا خلاص کنه اونم همسایه خودش بیاد و میلیونها کیلومتر شامل چندین کشور را از دست آمریکا خلاص کنه عقل هم خوب چیزیه
  • GB ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    0 0
    بعد از F35 این جنگنده بمب افکن F18 هست که قابلیت‌های قابل توجهی داره. F18 ترکیبی از F14 و F5 هستند. به جز تعداد بالا تو یه جزیره کوچیک تو این خبر چیز خاصی نیست.
    • بی ۵۲ IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      0 0
      اف ۲۲ رو یادت رفت مهندس
  • صبا IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    0 0
    ظاهرا آمریکا میخواد بفهمه که چین چی در چنته داره و جنگنده های چینرو بسنجه تا بفهمه برای جنگ با چین چه جنگنده هایی بهترن و اینکه چین چقدر درمورد توان دفاعیش و جنگنده هاش راست گفته پس میشه منتظر یه درگیریه واقعی که زودم تموم میشه موند
    • IR ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      2 0
      چین چطور میخواد تایوانو فتح کنه با اون همه جمعیت مخالف فقط نباید اجازه حضور نظامی به آمریکا در آنجا بده با انجام معاهده و پیمان هایی
  • راننده تاکسی IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    1 0
    کار خودشونه
  • TR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    2 0
    چین شرکت امریکایی رو تحریم کرده خخخخخخخخ
  • سوته دل IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    2 1
    نمیدونم روسیه هواپیماهای سوخو 35رو در اختیار ایران گذاشت. چون قراردادش امضا شد. بعید میدونم چون روسیه هیچ موقع وبه هیچ عنوان کشور و دوست قابل اعتمادی برای ایران نیست.
  • IR ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 0
    چین فقط منتظر افول نهایی آمریکا و شروع بازگرداندن نیروی دریایی و کم کم بازنشست کردن ناوگان آمریکایی هاست چون بحث هایی مثل کشش اقتصاد آمریکا و دلائل زیاد دیگر مثل نارضایتی های اجتماعی ، بحران های نژادی ، بحث های تجزیه طلبی و ... هست و بالاخره آمریکایی ها را به دو راهی انتخاب خواهد رساند و رسانده و بعد بریکس جای فرانسه و انگلیس را بگیرد بعد 48 ساعت به تایوان فرصت بازگشت خواهد داد سر 48 ساعت تمام اماکن نظامی سیاسی این جزیره را به باران موشک های نقطه زن با کلاهک های بیش از نیم تنی و خوشه ایی خواهد بست تا آن روز شمار جنگنده های بومی نسل 5 و 6 چینی عدد 3هزار فروند را هم رد کرده بعد این جزیره کوچولو چطوری می خواد جلوی چین بایسته ؟ تو دنیا کی اصلا جرات مخالفت و حرف زدن داره ؟ امروز آمریکا هست این ها را باد می کنه دست آمریکا کنار بره چین کوچک ترین تهدیدی کنه خود مردم تایوان قیام می کنن حکومتشونو می ندازن که با چین درگیر جنگ نشن چین همین حالا هم در آیتم هایی مثل تعداد نیرو فعال و ذخیره و تعداد رزمناوها از آمریکا قوی تره بزودی اختلاف تعداد رزمناوی چین و آمریکا به 70 فروند رزمناو می رسه اجازه بدهید خرمای آمریکا پخش بشه ما هم برای بازگرداندن بحرین باید عمل کنیم تعارف نداره روس ها هم کریمه را برگرداندند .
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    1 1
    F16 خوشمزه ترین خوراک چینی هاست fast food که ترکیبی از 16 گونه حاوی ادویه جات است.....هههخخخ
  • عباس IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    2 2
    اگه چین وارد یک جنگ کوتاه مدت هم بشه ملتش از گرسنگی همدیگر رو میخورند . چین یک اقتصاد مونتاژ و صادر کننده است و اصلا به نفعش نیست وارد جنگ بشه وگرنه اقتصادش ویران میشه و مردم به گرسنگی میفتند
  • رامین کسروی IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    5 2
    حالا چرا این همه مدافع چین کمونیست هستید مردم تایوان الان مستقل و آزادند چین هم داره زور میگه با همه همسایه هاش مشکل داره الان هنگ کنگ رو ببینید که مردمش چقد ناراضیند تایوان در عین حال که کشور پیشرفته ای است از حمایت امزیکا در مقابل چین زورگو برخورداره بسیار هم عالیه
  • جواد IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    3 0
    ماشاالله چقدر کارشناس داریم
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    چقدر کارشناس کارنابلد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس