کد خبر 1301277
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
این زباله "نجات‌بخش" را دور نریزید!

طلای سرخ؛ نجات‌بخش، درمان‌کننده و شاید تنها امید صدها کودک بیمار مبتلا به سرطان، بیماری‌های نقص ایمنی و متابولیک کشنده؛ تنها ۵ تا ۱۰ دقیقه برای تصمیم‌گیری زمان است.

به گزارش مشرق، روز ۱۷ نوامبر مصادف با ۲۶ آبان ۱۴۰۰ از سوی مجامع بین‌المللی به عنوان روزجهانی خون بند ناف نام‌گذاری شده است؛ یک زباله بیولوژیک نجات‌بخش، طلای سرخی که در خون بند ناف وجود دارد و می‌تواند دوام صدها و هزارن زندگی را تضمین کند.

باید بدانیم که تنها چند دقیقه بعد از تولد و خروج بند ناف، خون موجود در بند ناف و جفت لخته می‌شود.   بنابراین برای دسترسی به این منبع مهم تنها ۵ تا ۱۰ دقیقه فرصت داریم. در غیر این صورت سلول‌های بنیادی موجود در آن که می‌تواند درمان‌کننده بیش از ۸۰ نوع بیماری صعب‌العلاج باشد، بدون استفاده دور انداخته می‌شود!.

دکتر مژده نخلستانی _مدیر بانک خون بندناف سازمان انتقال خون با اشاره به تاریخچه ذخیره خون بند ناف، گفت: در ذخیره‌سازی و پیوند خون بند ناف، پروفسور الین گلوکمن  از شناخته‌ترین و تاثیرگذارترین چهره‌های این عرصه  است که توانست با اولین پیوند موفقیت‌آمیز خون بند ناف بر روی کودکی پنج ساله مبتلا به آنمی‌فانکونی(نوعی کم‌خونی مادرزادی) از طریق سلول‌های بنیادی خون بند ناف خواهرش در سال ۱۹۸۸ تحول عظیمی را با وارد کردن سلول‌های بنیادی خون بند ناف به بخش پیوند، رقم بزند. همچنین در سال ۱۹۹۱ درمان کودک مبتلا به سرطان خون نیز از طریق پیوند سلول‌های بنیادی خون بند ناف موفقیت‌آمیز انجام شده بود. به این ترتیب چشم‌انداز روشنی برای استفاده از  سلول‌های بنیادی خونساز بند ناف رقم خورد.
زباله بیولوژیک نجات‌بخش!

وی با بیان اینکه اکنون سالانه بیش از صدها پیوند موفقیت‌آمیز از بند ناف انجام می‌شود، گفت: درهمین راستا روز ۱۷ نوامبر مصادف با ۲۶ آبان ۱۴۰۰ از سوی مجامع بین‌المللی به عنوان روزجهانی خون بند ناف نام‌گذاری شده است. بر این اساس با جهانی شدن روز بند ناف، خانواده‌ها و کادر درمان از مزایای استفاده از این زباله بیولوژیک که به عنوان طلای سرخ ارزشمند باید شناخته شود، بیشتر آشنا می‌شوند.

نخلستانی درباره بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون ایران و نحوه عملکرد آن، گفت: این بانک، یک بانک خون بند ناف عمومی است که در سال ۱۳۸۹ تاسیس شد. این بانک جهت اطمینان از انطباق فرآیندهای جاری با اســتانداردهای بین‌المللی، فعالیت‌های خود را بر مبنای الزامات اسـتاندارد Net Cord-FACT و AABB و اســــتانداردهای ملی خون بندناف ایران آغاز کرده است.
جمع‌آوری بیش از ۴۰۰۰ واحد خون بندناف در سازمان انتقال خون

وی افزود: از زمان تاسیس بانک خون بند ناف انتقال خون تا کنون حدود ۴۱۵۰ واحد خون بند ناف از مادران اهدا کننده‌ای که رضایت به اهدای خون بند ناف نوزادشان داده‌اند، در این بانک نگهداری می‌شود. همچنین تاکنون اطلاعات HLA تعداد ۴۱۰۰ نفر بیمار به امید یافتن نمونه سازگار، ثبت شده است.

خون بند ناف چیست؟

نخلستانی اظهار کرد: در دوران جنینی، جفت مسئول تبادل مواد غذایی بین جنین و خون مادر است. ساختمان آن به گونه‌ای است که مانند یک حوضچه خونی عمل می‌کند تا بیشترین تبادل مواد غذایی و اکسیژن در آن صورت گیرد. منشاء سلول‌های خونی موجود در جفت، جنین بوده و بنابراین از نظر سلولی، نابالغ‌تر از سلول‌های خونی موجود در یک فرد بزرگسال است. بنابراین به همان نسبت سلول‌های بنیادی جفت، توانایی بیشتری در تمایز به سایر سلول‌ها از جمله سلول‌های خونی دارند. باید توجه کرد که سلول‌های خونی حامل اکسیژن و مواد غذایی، از جفت به وسیله بند ناف وارد بدن جنین شده و از طریق قلب جنین به کل بدن فرستاده می‌شوند. به هنگام تولد و بعد از جدا شدن بند ناف، جفت نیز از دیواره رحم جدا شده و خارج می‌شود.
۵ تا ۱۰ دقیقه زمان برای دسترسی به طلای سرخ

وی ادامه داد: حجم بند ناف و جنین به گونه‌ای است که به طور متوسط ۷۰ تا ۲۰۰ میلی‌لیتر خون غنی از سلول‌های بنیادی خون‌ساز در آن ذخیره شده است و به همراه دفع جفت، این خون نیز دور انداخته می‌شود. از آن جایی که تنها بعد از چند دقیقه خون موجود در بند ناف و جفت لخته می‌شود، بنابراین برای دسترسی به این منبع مهم تنها ۵ تا ۱۰ دقیقه فرصت داریم. در غیر این صورت سلول‌های بنیادی موجود در آن بدون استفاده باید دور انداخته شود. این خون بعد از جدا شدن کامل بند ناف از نوزاد قابل جمع‌آوری است. بنابراین  نمونه‌گیری از آن هیچ صدمه‌ای به نوزاد و یا مادر وارد نمی‌کند.

نخلستانی با بیان اینکه سلول‌های بنیادی خونساز، تولیدکننده سلول‌های خونی و ایمنی هستند، گفت: این سلول‌ها به طور عمده در مغز استخوان وجود داشته و علاوه بر مغز استخوان در خون محیطی (خون در گردش)، بند ناف و کبد جنینی نیز دیده  می‌شوند. سلول‌های بنیادی خونساز قابلیت تبدیل به رده‌های  مختلف خونی را دارند و با توجه به اینکه سلول‌های خونی از جمله گلبول قرمز ۱۲۰ روز عمر دارد یا نیمه عمر پلاکت خون چند روز است، ما همیشه به ذخایر قابل توجهی از این سلول‌های بنیادی برای تبدیل و تولید به سلول‌های خونی در مغز استخوان احتیاج داریم. در بیماران نیازمند پیوند می‌توان از این منابع جهت پیوند مغز استخوان استفاده کرد.

وی همچنین گفت: خون بند ناف، خون موجود در جفت بوده و به عنوان یک زباله بیولوژیک محسوب می‌شود. جمع‌آوری آن بدون درد است و پس از جمع آوری برای پیوند به راحتی قابل دسترس است. بنابراین استفاده از سلول‌های خون بند ناف بسیار ارزشمند است، اما از آنجایی که معمولا حجم خون جمع‌آوری شده، کم است، بنابراین برای بیماران بزرگسال کاربرد کمی دارد، اما برای کودکان و اطفال در بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان‌های خون، نقایص سیستم ایمنی، کم خونی‌های مقاوم به درمان و... بسیار مفید است. سلول‌های بنیادی خون بند ناف می‌توانند جایگزین سلول‌های خونساز مغز استخوان شوند و امید زندگی را در این بیماران زنده کنند.

درمان ۸۰ نوع بیماری صعب‌العلاج از طریق سلول‌های خون بند ناف

نخلستانی با بیان اینکه بیش از ۸۰ نوع بیماری صعب‌العلاج با سلول‌های بنیادی خونساز بند ناف درمان می‌شوند، گفت: به طوری که بیماری‌های خونی بدخیم مانند سرطان‌های خون حاد و مزمن، بیماری‌های خونی غیر بدخیم از جمله تالاسمی ماژور، بیماری‌های متابولیک ارثی کشنده و بیماری‌های نقص ایمنی از جمله این بیماری‌ها محسوب می‌شوند. همچنین از سلول‌های خون بند ناف برای بازسازی مغز استخوان پس ازشیمی درمانی و پرتودرمانی‌های شدید نیز استفاده شود.
هزینه جمع‌آوری خون بند ناف در سازمان انتقال خون ایران

وی درباره هزینه جمع‌آوری و نگهداری خون بند ناف در سازمان انتقال خون ایران به عنوان مرکزی عمومی، گفت: باید توجه کرد که بانک‌های خون در دنیا به دو نوع خصوصی و عمومی تقسیم می‌شوند. نگهداری خون بند ناف در بانک خون بندناف سازمان انتقال خون ایران که بانک خون غیرانتفاعی و عمومی است، هیچگونه هزینه‌ای ندارد. زیرا نمونه‌ای که اهداکننده به بانک خون بند ناف عمومی اهدا می‌کند، برای مصرف عموم بیماران است، نه صرفا برای مصرف خود نوزاد و خانواده فرد اهداکننده. باید توجه کرد که این بانک یک بانک خون عمومی است که پس از مصاحبه و رضایت از مادران داوطلب، خون بند ناف پس از زایمان توسط پرسنل و کارشناس آموزش دیده جمع‌آوری و به واحد پردازش خون بند ناف در سازمان انتقال ایران ارسال می‌شود. در آنجا سلول‌های خون بند ناف پردازش شده و سپس ذخیره‌سازی می‌شود. این درحالی‌ست که در بانک‌های خصوصی هزینه پردازش و نگهداری را خانواده پرداخت می‌کند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • محمد IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    53 6
    این روش فقط مختص ادمهای ثروتمنده.چون هزینه نگهداری آن توسط قسمت مربوطه خیلی بالاست.وهمه نمیتونن از این زباله نجات بخش استفاده کنن..
    • بانو IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      8 2
      درست بخدا منم خواستم بندناف دخترم نگه دارم هرینه اش نتونستم بدم بااین هزینه های زیاد
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      4 3
      حدود 200 هزار تومان در سال برای نگهداری اختصاصی، و رایگان برای نگهداری عمومی. کجاش زیاده؟ الان گوشت گوسفند کیلویی 200 تومانه اخوی. خدای نکرده اگه بچه به بیماری مبتلا بشه که چند صد برابر این مبلغ باید خرج درمانش بشه!
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      18 3
      چرا نباید برای همه رایگان ذخیره کنن،پس پول اون نفت هایی که هر روز کشف میکنن،پول اون معادن طلا و مس و... کجا میره
    • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      8 1
      در پاسخ 14:32 اولا سالی 200 هزار تومن نیست اول که تحویل می گیرن شما مبلغی در حدود چند میلیون باید پرداخت کنی و هر سال هم باید شارژ پرداخت کنی در حالی که بسیاری از نقاط دنیا رایگانه
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    29 4
    لعنت به پول که ما بی پولها دستمون از همه مواهب کوتاهه خدا.....
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    24 0
    خب کی باید دور نریزه؟! مردم یا پزشکان؟ وقتی پای درآمد پزشکی باشه همه رو اجبار می کنن که باید فلان بشه و بهمان بشه، غربالگرب باید باشه و ... از این حرفها وقتی قرار است خدمتی به مردم داده شود بازهم جیب مردم در اولویت است
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      9 0
      این وظیفه وزارت بهداشت هست برای عموم مردم نه پزشکان
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    5 5
    حال بهم زنه
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      6 0
      دیگه همه پستانداران دارن،خدا خلق کرده کجاش جال بهم زنه؟ خودتم داشتی.
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    8 0
    کی باید پیگیر باشه؟ دولت میتونه تسهیلات بده ،هزینه ای که دولت میکنه در آینده همش براش سود خواهد بود. مثلا بیمارستان ها میتونن هزینه زایمان رو صفر کنن و در عوض این ماده ارزشمند رو بردارن البته با رضایت دولت میتونه بانکی درست کنه و توش هزاران هزار خون بود بند ناف رو نگه داره برای درمان بیمارانی که براشون از خارج از کشور دارو اون هم بیشتر مواقع فقط برای تسکین هستش تا درمان داروی گرون وارد میکنه.
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    5 1
    ای کاش دولت با هزینه خودش این طلا رو برای همه نگه میداشت؟
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    4 2
    پس خودشون راحت میتونن از این بند ناف استفاده ببرن،اما وقتی خودمون می‌خوایم که مال خودمونه باید پول بدیم واسه نگهداری
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    13 2
    نترس ما خدا را داریم 12,امام دست ما هم کوتاه نیست
    • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      3 0
      درسته خدا هست یا خدا .
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    6 2
    خوب بگیرن و در عوضش هزینه زایمان رو نصف کنن اینجوری مردم تشویق هم میشن و به سود هر دو طرف هست .
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    8 0
    اگه انقد مهم و حساس هست، خود دولت اقدام کنه. چطور بلدن کارای دیگرو بعضا بدون اجازه انجام بدن. اینم مثل همونا....والا😒
  • DE ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    2 0
    برجام بند ناف کلید و دسته کلید و غربگداها ... به مادر امریکا بود قطع که شد همه شون ناقص شدند و با سزارین از رحم جدا و فعلا به دستگاهها وصل هستند تا ببینند چی میشه
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    5 0
    خود دولت و وزارت بهداشت باید پیشقدم بشه و ملزم به ذخیره خون بند ناف هر تولد باشه
  • PL ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    2 2
    هزینه نگهداری سالانه فقط ۲۲۰ هزارتومنه . هزینه اولیه هم ۴ میلیونه.
    • هاشمی IR ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      2 0
      وقتی سلول های خونی ۱۲۰ روز بیشتر زنده نیستند، پس این هزینه سالانه دیگه چیه؟؟!!!! که بشه ۴ میلیون ؟؟؟!!!!!!!!!!!!
  • سید IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    4 1
    خون بند ناف برای بیماری لوپوس هم میتوان استفاده کرد؟لوپوس بیماری نادر درجهان هست که بعدض سالهای سال تاکنون راه درمانی پیدا نشده ومربوط به خود ایمنی بدن وسفت وغلیظ شدن خون می باشد امیدوارم برای اولین بار در جهان برای بیماران لوپوس هم راه درمانی پیدا شود انشاالله
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    2 1
    بند نافی که دور ریخته میشود . چه نیازی به رضایت مادر دارد . در صورتیکه این همه اهمیت دارد . فکر کنم نیاز به اطلاع رسانی و روشنگری وسیعتر .دارد . مانند مطب دکتران زنان و زایمان و قابله ها . و در صورت نیاز آموزش . برای حفظ و نگهداری جفت
  • جهان IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    4 0
    سلام ما که بخیل نیستیم از خدا مونه. سازمان انتقال خون بیاد دم زایشگاه ها خون بند ناف را از زایشگاه. بگیره. سه تا فرزند دارم تا حالا نشده کسی از ما در این مورد تقاضایی بکنه!!!
  • ژیلا IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    2 0
    سلام آیاازخون بندناف امیدی جهت درمان هموفیلی هست؟
    • اهورا IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      سلام وقتتون بخیر خیر این امکان وجود ندارا چون بیماری همو فیلی به دلیل نبود فاکتور های انعقادی شماره ۸ و ۹ است و یک بیماری مادرزادی و ژنتیکی است . بیماری های ژنتیکی قابل درمان نیستند و فقط دریک صورت درمان میشود که هم ریسک بالا و هزینه زیاد دارد آن هم قبل از لقاح اسپرم سالم از نظر ژنتیکی و تخمک سالم از نظر ژنتیکی استفاده شه که توسط پزشکان در محیط مصنوعی لقاح داده میشه و یکی دیگر تغییر ژنتیک جنین است که در تمام کشور ها این کار ممنوع است تنها راه برای بیماران هموفیلی مراقبت از خود هست و باید تا جای ممکن خونه این افراد نزدیک به مراکز هموفیلی باشد تا در صورت خون ریزی فرد رو بشه سریعا به اون مرکز رسوند و عامل انعقادی رو دریافت کنه تا از بروز مشکلات جلو گیری شود یکی دیگر از مشکلات این بیماری این است که دختران بعد از به بلوغ رسیدن و بعد از شروع سیکل به دلیل خون ریزی زیاد جان خودشون رو از دست میدن و آقایون هم باید مراقب باشند و از فعالیت های شدید اجتناب کنند چون این افراد با کوچک ترین ضربه بدنشون کبود میشود که نشانه خون ریزی زیر پوستی هست و خیلی باید مراقب خون ریزی های داخلی باشن چون معمولا فرد متوجه نمی شود و زمانی خبردار میشود که کار از کار گذشته است موفق پیروز باشید
  • هموطن IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    2 1
    از ما ک گذشته، ولی فکر کنم روحانی بند نافشو داره
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    1 0
    وقتی نه درد داره و ته ضرر برای چی اجازه می گیرند و می گن مادران اهدا کننده، مگه نمی گید،دور ریر هست، خب این که اجازه نمی خواد، از همه بگیرن
  • پانیز IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    سلام . والا اونموقع که کسی بالا سر زائو نیس ،اون زن هم که یا بیهوده یا انقدر درد داره که حواسش نیس و بعدشم ، نمیبینه که ! اگه خودشون بردارن، آدم از کجا بفهمه ؟ من اصلا موقع زایمانم کسی بهم نگفت . حتما برداشتن خودشون همون وقت
  • گلناز IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    2 1
    اون موفع ک من میخواستم بند ناف رو نگهدارم ، گفتن ک پولیه و ... همون موقع اگه می گفتید میتونم رایگان اهدا کنم حتما این کارو می کردم نمی دونم چرا همه چیز رو خودمون باید کشف ونیم کسی ک زایمان داره دیگه به این چیزها فکر نمیکنه ، خودتون باید این موارد رو انجام بدید بیایید همه رو ببرید ، مثلا رضایت زائو اهمیتی نداره ، مثل اینکه بیایید اشغالهای خونه مردم رو بازیافت کنید
  • آرش IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    1 0
    خدایی ما که پولشم دادیم .تو این زندگی نکبت چند سال میخوای دست و پا بزنی .آخرش بیخبر و بیصدا به هر بهانه خواهیم مرد و پروندت مختومه و تمام میشی .از فرداش یادشون میره .اصلا این زندگی ارزش فکر کردن د اره؟
  • مهدی IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    3 0
    اصلأ نیازی نیست هرچیزی فکرش را بکنی پس ازهمین لحظه اماده همین بیماریهاهستی حتماً دچارش میشوی پس فکرش رانکن تاسراغت نیاید مثبت باش همان گفتار کردار پندار فقط نیک باش تانیکی بببنی
  • رضا IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    معلوم نیست این مملکت بر اساس چه پرتوکلی اداره میشه بنزین را یک شبه گران می کنند احتیاج به اجازه مردم نیست ولی خون بند ناف که یک چیز دور ریختنی هست منوط به اجازه زایو هست وباید پول هم بدهد این دیگه چه داستانی هست چیزی که نفعش بخاطر عموم مردم هست احتیاج به اجازه نداره سازمان انتقال خون متصدی این امر بشه بغیر از اینکه یک عد ه شالاتان بخواهند از این مقوله هم برای استفاده مالی خودشان بهره برداری کنند وبر سر سلامتی مردم معامله کنند
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    خاله من پزشک هست شنیدم که سالانه دو میلیون تومان هزینه نگهداری از بند ناف هست
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    1 0
    آها یکی نگه داره و پول بده...... بعدا ی مفت خور پشت کوهی دهاتی..... یا انگل زاده و آقازاده مجانی استفاده کنه.......... خب مال هر که نگه داشته باشه رایگان برای خودش یا اگر نیاز نداشت بفروشه،، بشرط فروش مبلغ و درصدیش مال ارگان نگه دارنده...... نه اینکه یکی نگه داره و خرج کنه...... بعد باز از فرد بخواید دزدی کنید برای مفت خورها.... باز ی دزدی و فیلم دیگه
    • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      0 0
      عزیزم اطلاع نداری نگو.من دوسال پیش برای دخترم انجام دادم هزینه اولیش 3میلیون و 600بود سالی هم 160تومان باید بدیم
  • حامد IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    1 0
    موقع زایمان و وضع حمل پدر و مادر آنقدر استرس دارند که اصلا مثل من که بچم متولد شد با وجود علم بر این موضوع به کل یادمون رفت حتی در دوران بارداری پزشک زنان هم برای ما در این خصوص برنامه ریزی نکرد و چیزی نگفت. به نظر بنده پزشک زنان بایست از قبل به خانواده ها در این زمینه اطلاع‌رسانی می کرد و این آمادگی رو توسط تیم بیمارستان و هر دستگاه ذیربط دیگری هماهنگی می کرد که متاسفانه چنین برنامه ریزی وجود ندارد وگرنه من به شخصه اگر کادر مجربی در خصوص بند ناف همراهم بود تمایل به انجام این کار داشتم. متأسفانه یادم رفت و کسی هم برای ما یادآوری و برنامه ریزی نکرد.
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    بازیافتی نوزاد طلای سرخ ازآب درآمد. تبریک
  • سوگند IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    واقن خیلی بدم میاد
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    والا من چند سال پیش میخواستم این کار انجام بدم جوری با من صحبت کردنند که کلاً پشیمان شدم
  • مهدی IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    همه چی الان شده پول دیگه
  • بی نام IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    اولا که اون طوری هم که مردم عادی فکر می کنند بدون خطر برای نوزاد نیست، اگر این طور بود که هیچ خطری برای نوزاد نداشته باشه و دورانداخته بشه، مطمئن باشید کادر پزشکی ایران بدون مطلع کردن مردم خودش تمام بند ناف ها راجمع آوری می کرد، کی از کجا می فهمید، در ثانی توی ایران اصلا نگهداری‌ رایگان نیست و حتما باید هزینه ی اولیه و سالانه پرداخت شود
  • ناشناس IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 1
    سلام لطفا بفرمایید چه جوری و کجا باید مراجعه کنیم ؟حتما باید دوران بارداری با کدام مراکز تماس بگیریم؟
  • مهناز IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    الان برای فلصلاب هم که قابل بازیافت هست تو مملکت پول گزاف میگیرن تو این مملکت که حکمرانان آن درد هستند همه چیز پولی شده
  • علی IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    1 1
    تو ایران کی بچه میاره مگه مغزش خر گاز گرفته
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    باتوجه به اینکه تمام زایمانها در بیمارستان انجام میشود با یک رضایت ازطرف زائو برای جمع آوری این خون با ارزش مهیا است واگر استفاده نشود دور ریخته میشود
  • فخرالسادات IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    سلام این کار باید از وزارت کشور ودانشگاها زیر نظر بگیرن
  • سعید IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 0
    انشاالله واسه نسلهای بعدی اگه البته کسی زنده موتد
  • اهورا IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    1 0
    سلام دوستان وقتتون بخیر این بند ناف قضیه اش این است که دارای تعداد زیادی سلول های بنیادی است با این سلول های بنیادی میتوان هر اعضایی از بدن را درست کرد مثلا اگر فرد کلیه اش را از دست بدهد به کمک این بند ناف در شرایط آزمایشگاهی میتوان یک کلیه را ساخت یا حتی قلب چون این سلول ها ، سلول های پایه هستند و توانایی تبدیل شدن به هر عضوی از بدن را دارند حال برخی ها می گویند این که امکان پذیر نیست عمر سلول ها بسیار کم است و زود از بین میروند بله درست است اما امروزه با پیشرفت علم این امکان وجود دارد که سلول هارا در خواب مصنوعی فرو برد و تاحد امکان فعالیت متابولیکی آن را کاهش داد بنابر این سن سلول ها افزایش می یابد این نکته را باید گوشزد کرد که سلول های این بند ناف فقط برای شخص صاحب بند ناف قابل استفاده هست و در مواقعی افراد خانواده مثل خواهر و برادر های فرد چرا چون در زمانی که سلول های بنیادی تبدیل به یک عضو میکنن اگر بخواهند به بدن فرد دیگر پیوند دهند به دلیل متفاوت بودن ژنتیک این عضو بدن گیرنده آن را یک محاجم و عضو ناشناخته برسی میکند و علیه آن اقدام کرده و عضو پیوند شده را به اصطلاح پس میزند حال بر سر قیمت نگهداری بحث میکنیم به دلیل مواد نگهدارنده و هزینه های نگهداری زیاد و سخت بودن و حساس بودن نگهداری از این بند ناف نمی توان آن را رایگان کرد و اینکه این بند ناف فقط برای صاحب بند ناف مناسب است و برای بقیه قابل استفاده نیست بنابر این ، نگهداری از آن را اختیاری کرده و هرکس بخواهد با پرداخت یک هزینه اولیه و پرداخت هزینه های سالیانه میتواند این بند ناف را نگهدارد و قبل از زایمان از فرد سئوال می شود که آیا تمایل به نگهداری بند ناف دارد یا خیر و این بند ناف جز برای صاحب خود هیچ سودی برای افراد دیگر ندارد موفق باشید
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    سلام این کار خیلی خوبیه ولی چون هزینش زیاده در توان خیلی ها نیست هزینه این رو باید وزارت بهداشت وبهزیستی بده چون بعد ولی اولش این کارو نمیکنن بعد کلی هزینه بچه معلول میکنن که هزینش خیلی بیشتر از هزینه نگهداری خون بند نافه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس