ورود سیل نقدینگی به بورس تخریب داشت/ برخورد با متخلفان احتمالی با ابزار تفحص از بورس

رئیس سازمان بورس با مثبت ارزیابی کردن موضوع تحقیق و تفحص مجلس از بورس گفت: سازمان بورس به شرکت ها اعلام کرده، باید صورت های مالی خود را در موعد مقرر و به طور صحیح تحویل دهند.

به گزارش مشرق، مجید عشقی رئیس سازمان بورس بخشی از ناپایداری شرایط بازار بورس را مربوط به تصمیماتی دانست که در سطح کلان و بدون توجه به اقتضائات و اصول حاکم بر بازار سرمایه اتخاذ می شود.

او گفت: این موضوع دیگر در اختیار سازمان بورس نبوده و لذا ضروری است با اخذ نظرات سازمان بورس در تصمیم‌گیری‌ها، منافع حدود ۶۰ میلیون نفر سهامدار نیز لحاظ شود.

وی در پاسخ به برخی انتقادات در خصوص اینکه چرا بازار بورس با یک مصاحبه یا توئیت کاملا بهم می ریزد، اظهار کرد: این موضوع لزوما ایراد نیست بلکه در تمام دنیا نیز این موضوع وجود دارد. مانند همین هفته که بازار رمزارزها با بیان مطلبی از سوی چین در مورد بیت کوینها بلافاصله بهم ریخت.

عشقی با تاکید براینکه بازار سرمایه ذاتا یک بازار ریسکی است وسود آن تضمین شده نیست، افزود: بازدهی بلند مدت بازار بورس مشکلی ندارد و روندآن مثبت است.

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: سیل نقدینگی ورودی به بازار در سال گذشته تخریب‌هایی را به همراه داشت که البته باید در آن زمان کنترل می‌شد و اگر تخلف هایی در آن دوره صورت گرفته باید بررسی و برخورد شود. اکنون نیز بحث تحقیق و تفحص از بازار سرمایه در مجلس مصوب شده که می تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد.

وی با بیان اینکه وظیفه ذاتی سازمان بورس حمایت از سهامداران خُرد و درشت است، بیان کرد: برای عمل به این وظیفه باید دو کار اصلی نظارت بر عملکرد ناشران و سلامت معاملات انجام شود که اکنون در دستور کار ما قرار دارد.

عشقی در تعریف بحث نظارت بر ناشران تصریح کرد: فعالیت شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس و منتشرکنندگان اوراق تامین مالی و سهام در بورس باید کاملا شفاف شود و در این راستا سازمان بورس به شرکت ها اعلام کرده، باید صورت های مالی خود را در موعد مقرر و به طور صحیح تحویل دهند و در انتشار اطلاعات نیز تخلف نکرده و افشای اطلاعات را به صورت کاملتر و دقیق‌تر انجام دهند.

رئیس سازمان بورس اظهار کرد: نظارت بر ناشران تاکنون به درستی انجام شده و براساس آمار شش ماه گذشته تاکنون ۹۹.۵ درصد شرکت ها گزارش های خود را در موعد مقرر در سامانه کدال بارگذاری کرده اند.

وی اولویت بعدی سازمان بورس را افزایش کیفیت گزارشات دانست و گفت: اکنون سازمان بورس در حال بررسی موضوع کیفیت گزارشات است به نحوی که گزارشات اعلامی حاوی اطلاعات معنادار و صحیحی برای اتخاذ تصمیم درست از سوی سهامداران باشد.

عشقی وظیفه دیگر سازمان بورس را نظارت بر معاملات برشمرد و ادامه داد: برخی مباحث مطروحه در این خصوص در رسانه‌ها و از سوی برخی اشخاص غیرمنصفانه و برخلاف واقع است. البته می‌پذیریم که یکسری نقایص در امر نظارتی بورس وجود داشته اگرچه نقص هم نیست. زیرا به یکباره بازاری با وجود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار کد فعال سهامداری به ۶۰ میلیون کد سهامداری رسید که بیشتر از ۱۵ میلیون نفر از آنها فعال هستند و طبعا باید نحوه و نوع نظارت در بازار ۲۰۰ هزار نفری با بازار ۱۵ میلیون فعال و ۵۰ میلیون سهامدار عدالت متفاوت باشد.

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: در کنار اصلاحات ساختارهای حقوقی و قانونی، ساختار نظارتی نیز باید بصورت مستمر اصلاح شود و ما عزم جدی در خصوص اصلاح و ارتقاء ساختار نظارت بر معاملات داریم. بحث بسیارمهم دیگر در سازمان بورس پاسخگویی به سهامداران و راهنمایی آنها و ارتقای سواد رسانه‌ای است که در دستور کار قرار دارد.

و افشای اطلاعات را به صورت کاملتر و دقیق‌تر انجام دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    25 0
    علاوه بر برخورد با حسن کلیدی کذاب، دزد و خائن و همچنین همتی رئیس کل بانک مرکزی وقت و نوبخت ، جهانگیری و دژپسند و رئیس سازمان بورس وقت دولت روحانی باید با دست اندرکاران فعلی بورس و حقوقی ها که بورس فعلی را دستکاری می کنند بخورد جدی شود. بورس موتور محرکه ی هر کشوری هست و نباید اجازه داده شود که حقوقی ها با دستکاری کردن بورس و فرابورس باعث خروج حقیقی ها از بورس شوند.
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      8 1
      حسن قفل کرد ابراهیم بازش کرد؟؟؟؟؟ از مرداد تا الان بورس خیلی پولدار شدی توی بورس؟ هر دو نفر بورس‌رو نابود نکردن بلکه پول مردم رو نابود کردن دم انتخابات میگفتن من نیم ساعت بعد تنفیذ کارای بورس رو شروع میکنم سه ماه گذشته هرروز بدتر از دیروز
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    10 0
    وقتی به پیج آقای رئیسی سر میزنید 99 درصد کامنت های زیر پست ایشان درباره بورس هست .. مردم التماس میکنن که بورس را دریابید ... ولی متاسفانه هیچ فکری برای وصعیت بورس نمیکنن
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    5 0
    الان به نظر شما مردم مقصر شدن که اومدن سمت بازار سرمایه ؟ مردم داشتن زندگیشونو میکردن و با سرمایه هاشون کارهای معمولی خودشون رو انجام میدادن من یه سوال از شما دارم چه کسی باعث هجوم این سیل به بورس شد چه کسی مشوق مردم به بازار سرمایه شد همه ارگانها مردم رو تشویق کردن صدا و سیما شبانه روز تبلیغ کرد و مردم رو به سمت بورس هل داد برای خالی کردن جیب مردم و باعث بدبخت شدن میلیونها نفر شد
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    4 0
    از کدوم بازدهی بلند مدت حرف میزنید الان یک سال و نیمه سهم خمحرکه حکشتی اخابر دارم هنوز 70 درصد تو ضررم به هیچ وجه قیمتش بالا نمیره منظور ایشون ازبلند مدت اگر 30 یا چهل سال هست بله عمر ما کفاف نمیده صبر ایوب هم نداریم
  • کارشناس IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    3 0
    یک لطفی کن استعفا بده.
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    4 0
    باسلام جناب آقای مجید عشقی جبران ضرر و زیان سهامداران پالایش يکم چرا پیگیری نمی‌شود...
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    0 2
    تخریب در بورس ورود نقدینگی نیست مشکل بودس دامنه نوسان من دراوردی است که نمی توان پول رل نگهدارد و اجباری ۵ درصد دستوری منفی مبشود باید سهام دادان فرار کنن تا متضرر نشود شما هم اگر دامنه نوسان را حذف نکید همان اش و همان کاسه خواهد شد
  • غلامرضا بهنام قادر IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    3 1
    چرا از اول سال تا حالا بیش از یکماه سهام وبرق باز نبوده ودائم به علت‌های مختلف سهام بسته است .چرا سازمان بورس رسیدگی نمی کند.از هیات مدیره سوال میکنیم می‌گویند مقصر بورس است که در آنجا عده ای نفوذ دارند تا این سهام رشدنکند
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    1 0
    سود نمی خواهیم حد اقل افزایش سهم دهید شرکتهای در پیتی وزیان ده را خارج کنید مازاد اموالشونو بفروشن ضرر وزیان سهام داران را بدن تا درس عبرت برای دیگران بشه سیمان دورو وذوب اهن همه را بدبخت کرد
  • سامان US ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 0
    گوش مردم از این حرفهای بدون عمل پر است اگر تا آخر سال تغییر محسوسی در برخورد با فساد بورس دیده شد میشه گفت این حرفها باد هوا نبوده در غیر اینصورت مطمئن باشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس