"قانون جوانی جمعیت" نخستین قانون دقیق و جامع حمایت از فرزندآوری است

یک کارشناس سیاست‌های جمعیتی گفت: قانون جوانی جمعیت و حمایت‌ از خانواده‌ها پس از گذشت ۷ سال از ابلاغ سیاست‌های جمعیتی به تصویب رسید.

به گزارش مشرق، صالح قاسمی، درباره وضعیت جمعیت کشور، گفت: شاخص‌های جمعیتی کشور در شرایط بسیار نگران‌کننده قرار دارد و تقریباً تمام شاخص‌های جمعیتی کشور رکورددار شده‌اند یعنی کمترین رقم‌ها را ثبت کردند.

بیشتر بخوانید:

جمعیت ایران چه وقت نزولی شد؟

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر نرخ رشد جمعیت به ۶ دهم درصد رسیده است، تصریح کرد: این نرخ کمترین میزان نرخ رشد جمعیت در طول تاریخ ایران است و تا سال ۱۴۱۵ نرخ رشد جمعیت به صفر خواهد رسید که بعد از آن نرخ رشد منفی و کاهش جمعیت کشور را تجربه خواهیم کرد. نرخ باروری در حال حاضر به ۱.۶ فرزند به ازای هر زن رسیده است یعنی هر زن کمتر از دو فرزند به دنیا می‌آورد و کلانشهرهایی داریم که نرخ باروریشان ۱.۳ فرزند است و این به معنای "تله جمعیتی" است.

این کارشناس سیاست‌های جمعیتی درباره نرخ سالمندی، گفت: امروز ۱۰.۵ درصد جمعیت ما بالای ۶۰ سال است  که رکورد محسوب می‌شود و تا سه دهه آینده این ۱۰.۵ درصد به بیش از ۳۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد که یک سونامی سالمندی در کشور ایجاد می‌شود و ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... کشور را متزلزل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه رکورددار شدن شاخص‌های جمعیتی نگران‌کننده است چراکه آینده جمعیتی خوبی را متصور نیستیم، ادامه داد: برخی از پژوهش‌ها تعبیر آینده تاریک را در حوزه جمعیت برای ایران تعبیر می‌کنند. در چنین فضایی شاهد دو دسته مانع اصلی برای خانواده‌ها در فرزندآوری هستیم.

قاسمی با اشاره به اینکه دسته‌ای از موانع فرزندآوری در حوزه اقتصاد و دسته دیگر در حوزه فرهنگی است، گفت: البته وزن موانع فرهنگی بیشتر است اما هردوی این موانع باید برطرف شود چراکه کشورهایی در سیاست‌های جمعیتی موفق شدند که درصدد رفع موانع اقتصادی و فرهنگی کار کردند.

این کارشناس سیاست‌های جمعیتی بیان کرد: در ایران، قانون جوانی جمعیت و حمایت‌ از خانواده‌ها پس از گذشت ۷ سال از ابلاغ سیاست‌های جمعیتی به تصویب رسید و این قانون نخستین قانون دقیق و جامع حمایت از فرزندآوری در ایران محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده بیشتر درصدد رفع موانع اقتصادی است اما نیاز به پیوست‌های فرهنگی و رسانه ای دارد، ادامه داد: البته در برخی از مواد این قانون به این موضوع پرداخته است به همین دلیل با رفع موانع اقتصادی و رفع موانع نگرشی و سبک زندگی، فرزندآوری در خانواده ایرانی افزایش پیدا خواهد کرد.

قاسمی با اشاره به اینکه قانون جوانی جمعیت تمام ماجرا نیست البته قدم نخست بسیار موثری است، گفت: در کشور نیازمند این هستیم که کارهای تکمیلی در حوزه فرهنگ‌سازی اتفاق بیافتد که نگرش خانواده نسبت به فرزندآوری رفع شود.

این کارشناس سیاست‌های جمعیتی اظهار کرد: باتوجه به  اینکه زمان کمی داریم، حق نداریم فرصت‌سوزی کنیم چراکه در دولت گذشته اقداماتی صورت نگرفت و ۸ سال از بهترین سال‌های پنجره جمعیتی ایران فرصت‌سوزی شده است و حداکثر ۸ تا ۱۰ سال فرصت باقی‌مانده داریم به همین دلیل دولت سیزدهم باید بدون حتی یک روز از اتلاف فرصت باقی‌مانده، اجرای قانون جوانی جمعیت را در دستور کار قرار دهد تا از فرصت باقی‌مانده حداکثر استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: در این فرصت باقی‌مانده دولت سیزدهم می‌تواند ساختار جمعیتی ایران  را نجات دهد و این دولت می‌تواند دولت نجات ساختار جمعیت ایران باشد و یا می‌تواند دولتی باشد که آخرین فرصت‌های پنجره جمعیتی را از بین ببرد. امیدوارم عزم ملی شکل گیرد و خانواده ایرانی به سبک اصیل ایرانی_اسلامی در حوزه فرزندآوری خود بازگردد و پیامدهای سالمندی به حداکثر برسد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سرگردان IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    4 1
    چشم.چندتا فرزند بیاریم سر سفره خالی که به هم زل بزنند.جمعیت کمتر زندگی بهتر بهترین شعار عملی این روزهای وانفساست.
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      2 2
      وضعیت دشوار اقتصادی قبول ولی روزی رو خدا میده!
    • خسته در جواب ۱۲:۳۰ IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      2 1
      وضعیت دشوار اقتصادی قبول ولی روزی رو خدامیده:* لابد مثل قدیمی ها میگی هرکه دندان دهد نان دهد* والدین من هم مثل شما فکر میکردن کلا همه مون با حسرت نداشتن چیز هایی که دوست داشتیم بزرگ شدیم.خدا به آدم عقل داده که ازش استفاده کنی نه آکبند نگه ش داری.
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      3 1
      پس چرا ما گاهی نهار و شام نمیتونیم بخوریم؟
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      1 1
      وقتی آموزش دنیا پرستی در دانشگاه شروع شد و همزمان زنان را از خانه فراری داده شد برای کار نتیجه می شود وضع فعلی
    • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      1 0
      در جواب به خسته: آدم ها و سایر مخلوقات با ارادۀ خداوند یکتا خلق می شوند نه با ارداۀ والدین شان؛ والدین فقط ابزاری در دست خداوند یکتا هستند. چرا زن و شوهرها فکر می کنند هرگاه دلشان بخواهد بچه دار می شوند و هرگاه که دلشان نخواهد بچه دار نمی شوند؟!!!
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      1 0
      در جواب به خسته: آدم ها و سایر مخلوقات با ارادۀ خداوند یکتا خلق می شوند نه با ارداۀ والدین شان؛ والدین فقط ابزاری در دست خداوند یکتا هستند. چرا زن و شوهرها فکر می کنند هرگاه دلشان بخواهد بچه دار می شوند و هرگاه که دلشان نخواهد بچه دار نمی شوند؟!!!
  • تک سوار DE ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    1 1
    خود طراحش تو برنامه جهان آرا گفت طرح ما جامع نیست بعد شما ادعا می کنید جامع هست؟ حالت خوبه؟
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    3 6
    تا قوانین حمایتی از زنان لغو نشود وضعیت نظام خانواده بهبود نخواهد یافت
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      6 7
      که چی بشه لغو ش کنند همین جوری شما مردا دارین بهمون زور میگید دیگه وای به روزی که لغو هم بشه.
  • اردلان کیارستمی MD ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    0 0
    بنده بخاطر عدم توانایی در تهیه منزل زندگیم با اینکه خوب بود و رابطه خوبی با همسرم داشتیم از هم پاشید و ایشون تبدیل شد به دشمن سرسخت من...کاری ندارم که ادم ضعیفی بود و برای مال دنیا زندگی و عشقمون رو نابود کرد و بی معرفت بود...حالا رفته مهریه را اجرا گذاشته . از دادگاه اجازه ازدواج مجدد گرفتم اما چه فایده عملا نمیتونم ازدواج کنم چون قادر به تهیه خانه نیستم. اگر واقعا با تسهیلات اسون و کمک دولت خانه دار میشدیم امروز زندگیم برقرار بود و الان بچه اولمونم تو راه بود. اگر خونه داشته باشم هم ازدواج میکنم هم سه تا حداقل بچه میارم حتی با درامد کم.... الانم مسکن رییسی بخوام ثبت نام کنمم امکان نداره چون تا دادگاه بفهمه بعد از عمری حالا صاحب مال و منالی شدم اونو ازم میگیره و برای مهریه زنم... از همه چیز محرومم از زندگی از همسر از پدر بودن از حتی داشتن یه حقوق در حد قانون کار...زندگی خوبم به خاطر گرونی های سر اور مسکن و اجاره ها مثل اب خوردن از بین رفت.
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    0 0
    خودتون را گول زنید مشکلی نیست و شکم خالی و جیب خالی را که نمیشه گول زد. شمایی که میگی بیشترین مشکل از لحاظ فرهنگی هست.قانونتون هم تصویب شد سال دیگه بیا امار بده چقدر رشد جمعیت زیاد شد. اونی که پول نداره ازدواج نمیکنه.اونی که ازدواج کرده بچه نمیاره اونیم که بچه اورده دومی را نمیاره. پس زیاد زور الکی نزنید.مشکل را ریشه ای حل کنید.تا زمانی که ملت زیر خط فقر هستن مشکل حل نمیشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس