کد خبر 1300591
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۵
تروما در کودکی به سلامت انسان در طول عمر آسیب می‌رساند

تحقیقات جدید نشان می دهد رنج ناشی از یک تروما در دوران کودکی ممکن است خطر بروز مشکلات سلامت روانی و جسمی را در آینده افزایش دهد.

به گزارش مشرق به نقل از هلث دی نیوز، محققان نزدیک به ۲۹۰۰ پاسخ به نظرسنجی خشونت خانوادگی در نیوزیلند در سال ۲۰۱۹ را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که حدود ۴۵ درصد از پاسخ دهندگان، هیچ رویداد نامطلوبی را در دوران کودکی نداشته اند، اکثریت حداقل یک مورد را تجربه کرده اند و یک سوم بیش از یک مورد را گزارش کرده اند.

این مطالعه شامل هشت نوع ناملایمات دوران کودکی بود: آزار عاطفی، جسمی یا جنسی، یا بزرگ شدن در خانواده‌ای که با خشونت، سوءمصرف مواد، بیماری روانی، طلاق یا زندانی بودن یکی از اعضای خانواده روبرو بودند.

بیشتر بخوانید

گناه‌شان فقط یک کروموزوم اضافی است!

در مقایسه با افرادی که هیچ آسیبی در دوران کودکی نداشتند، سلامت روانی ضعیف در بین افرادی که چهار یا بیشتر رویداد نامطلوب دوران کودکی را تجربه کردند، حدود سه برابر شیوع بیشتری داشت.

اگر فردی مبتلا به یک مشکل طولانی مدت تشخیص داده شده باشد یا اخیراً داروهای ضدافسردگی یا داروهای خواب آور مصرف کرده باشد، سلامت روان به عنوان ضعیف طبقه بندی می‌شود.

حتی فقط وجود یک نوع از ناملایمات دوران کودکی با افزایش خطر سلامت روانی ضعیف مرتبط بود. وجود دو یا بیشتر از این ناملایمات در دوران کودکی، با احتمال ناتوانی بالاتر و وجود چهار یا بیشتر با مشکلات سلامت جسمانی مزمن همراه بود.

خطر ابتلاء به بیماری قلبی در میان افرادی که سوءاستفاده عاطفی یا جنسی را تجربه کرده بودند، شاهد خشونت بین فردی بودند یا در خانواده‌ای زندگی می‌کردند که سوءمصرف مواد وجود داشت، بیشتر بود.

به گفته محققان دانشگاه اوکلند نیوزیلند، احتمال ابتلاء به آسم در میان افرادی که از خانواده‌هایی با سوءمصرف مواد، بیماری روانی یا طلاق بودند، بیشتر بود.

«جانت فانسلو»، عضو تیم تحقیق، می‌گوید: «استرس‌های سمی در دوران کودکی می‌توانند تأثیرات مادام العمری بر بسیاری از جنبه‌های سلامتی ما بگذارند.»

تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که ترومای دوران کودکی می‌تواند بر روی رشد عصبی و هورمونی؛ مسیرهای التهابی؛ شایستگی‌های شناختی، اجتماعی و عاطفی؛ و احتمال رفتارهای پرخطر مانند سیگار کشیدن یا سوءمصرف مواد تأثیر بگذارد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس