افزایش شکاف طبقاتی در آلمان با وجود بهبود شرایط اقتصادی

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد در دهه‌های اخیر در دوران‌های بحران اقتصادی اختلاف طبقاتی در جامعه آلمان کاهش پیدا کرده و در دوران صعود اقتصادی این اختلاف‌ها بیشتر شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه "هندلز بلات" آلمان در گزارشی نوشت: اقتصاد آلمان آرام آرام دوباره روند بهبود را در پیش گرفته است. این اساسا خبر خوبی است اما در زمینه نابرابری های درآمدی در آلمان روند عکس را داشته است. این نتیجه ای است که بر اساس تحقیق جدید انستیتو تحقیقات اقتصادی آلمان (DIW) به دست آمده است.

محققان در این تحقیق برای اولین بار این مسئله را مورد ارزیابی قرار داده اند که چه ارتباطی بین روند بهبود اوضاع اقتصادی و توزیع درآمدها در آلمان وجود دارد. نتیجه این بررسی در ۴۰ سال گذشته نشان می دهد که وقتی اقتصاد کشور در بحران قرار دارد نابرابری های اقتصادی کاهش می یابد. با این حال با بهبود اوضاع اقتصادی کشور توزیع ناعادلانه درآمدها بیشتر می شود.

هم مقایسه فقیرترین اقشار جامعه با ۱۰ درصد از ثروتمندترین ها و هم تحلیل ضریب جینی این مسئله را تایید می کند. هر چقدر توزیع درآمدها نابرابرتر باشد به همان اندازه ضریب جینی بالاتر است. بر اساس این مطالعه ضریب جینی در طول بحران های اقتصادی حدود ۰.۴ درصد در سال کاهش می یابد و در مراحل بهبودی حدود ۰.۱۵ درصد در سال افزایش می یابد. این وضعیت در دوران بحران کرونا بخصوص تشدید شده است.

برای این مطالعه و بررسی محققان انستیتو تحقیقات اقتصادی آلمان داده های مالیاتی ده ها هزار نفر را مورد ارزیابی قرار داده و آن را با شرایط توسعه اقتصادی در این کشور مقایسه کرده اند. حتی از نظر درآمد ناخالص هم می توان این روند را مشاهده کرد که نابرابری ها در طو ل بحران های اقتصادی کاهش یافته و در دوران صعود اقتصادی افزایش می یابد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • LU ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    0 0
    شکاف طبقاتی درٱٱلمان چیز بدیه و دغدغه همه ایرانیان است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس