علی‌اف: به اقدامات تحریک‌آمیز ارمنستان پاسخ مناسب دادیم

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان گفت که نیروهای این کشور به آنچه به گفته وی «اقدامات تحریک آمیز ارمنستان» است پاسخ مناسب داده‌اند.

به گزارش مشرق، «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان عصر سه‌شنبه گفت که نیروهای این کشور به طور مناسب به اقدامات تحریک‌آمیز ارمنستان پاسخ دادند.

وی در ادامه سخنان خود گفت: «طی درگیری مرزی با ارمنستان تعدادی از نیروهای ما مجروح شدند».

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که بعد از گزارش‌های اولیه امروز در خصوص تداوم درگیری در مرز شرقی ارمنستان با جمهوری آذربایجان و اتهام‌زنی‌های متقابل دو طرف، خبرگزاری «اینترفاکس» روسیه به نقل از پارلمان ارمنستان گزارش داد ۱۵ سرباز ارمنستانی در درگیری‌ها در مرز این کشور با آذربایجان کشته شده‌اند.

اینترفاکس همچنین گزارش داد وزارت دفاع ارمنستان امروز اعلام کرد که ۱۲ سرباز این کشور توسط جمهوری آذربایجان اسیر شده‌اند. وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که ارمنستان را در تشدید عمدی تنش‌ها در مرز دو کشور مقصر می‌داند.

طبق این گزارش، سه روز پیش ایروان و باکو یکدیگر را به حملات مرزی متهم کردند. همچنین تنش‌ها در امتداد بزرگراه بین‌المللی که ارمنستان را به ایران وصل می‌کند به وجود آمده که بر اساس توافق آتش‌بس سه‌جانبه نوامبر ۲۰۲۰ سران روسیه، ارمنستان و آذربایجان به باکو تحویل داده شد و در آن یک پاسگاه مرزی روسیه برای تضمین تردد آزادانه افراد و وسایل نقلیه ایجاد شده است.

پیش از آن، وزرات دفاع ارمنستان اعلام کرد از ساعت ۴ بعدازظهر (به وقت محلی) وضعیت در مرز شرقی این کشور بسیار متشنج باقی مانده است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی  تنش‌های اخیر در مرز با ارمنستان را متوجه  سیاست‌های سران ارشد این کشور دانست.

«لیلا عبدالله‌وا» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در پاسخ  به اظهارات «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان گفت: «تمام مسئولیت تنش‌های کنونی مستقیماً بر عهده رهبری نظامی-سیاسی ارمنستان است.

وی افزود، جمهوری  آذربایجان در واکنش به تحریکات اخیر ارمنستان اقدامات مناسبی را انجام می‌دهد.

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای نیکول پاشینیان رئیس جمهور ارمنستان، «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه  پایان یافت و و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    7 26
    ای مسئولین عزیز، هرگز به ترکیه ، آذربایجان و پاکستان و آل سعود و امارات اعتماد نکنید.
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      5 27
      پاکستان آذربایجان ریاکار و در ظاهر دوست ما هستند از پشت خنجر میزنن
    • سعید IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      25 3
      منظور از پشت خنجر زدن ترکیه، همون کمک به دور زدن تحریمهای ایران هستش؟ راستی میدونستی ترکیه نبود الان لنگ باز کرده بودیم جلو این و اون.... راستی میدونستی هالک بانک ترکیه هنوز بخاطر دور زدن تحریمهای ایران محاکمه اش تموم نشده.... راستی میدونستی ترکیه در مقابل رئیس هالک بانک که تو امریکا دستگیر شده بود اون کشیک رو دستگیر کرد و بخاطر همون کشیکه ترامپ ترکیه رو تحریم کرد.....
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      1 5
      جناب سعید راستی می‌دونی اگر ایران نبود اصلاً اردوغانی نبود که بخواهید بهش افتخار کنید؟ و اگر کودتای ترکیه به نتیجه میرسید چه بسا ترکیه تبدیل به سوریه میشد و احتمالاً الان حتی ترکیه ای نبود؟ راستی می‌دونید با توجه به تجاوز ترکیه به تمام همسایگان خودش(سوریه، عراق، ارمنستان، یونان، و دشمنی آشکار با روسیه و منافع روسیه) تقریباً مصداق یک گیلاس پوسیده شده که ممکن با یک فشار این همسایه ها هسته این گیلاس بیفته بیرون؟ آیا میدونید که فقط یک ایران برای دوستی با ترکیه مونده؟ راستی می‌دونید که گاز ایران ارزانتر از قیمت جهانی و با امنیت کامل در انتقال به دست مردم ترکیه میرسه و و ایران در دریافت پولش بسیار انعطاف نشون میده؟ راستی میدونید که سلطان اردوغان که دنبال نفت و گاز آذربایجان هست، هزینه‌های انتقال و حفظ امنیت این انتقال در یک مسیر طولانی و‌ گذر از چند کشور چه بر سر مالیات دهنده ها در ترکیه میاره؟ راستی میدونید که ایران برای زدن تروریست های پ پ ک که تنفرشان از ترکیه هزاران برابر بیشتر از ایران چقدر به ترکیه کمک کرده؟ و دهها مورد دیگه
    • ناشناس IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      2 0
      واقعا باور کردید که ترکیه رو از کودتا نجات دادید؟ یه دروغ گفتید خودتونم باورکردید! شما خودتون رابطتون باکدوم همسایه تون خوبه؟
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    3 21
    جنگ که همش شما شروع می کنید بعد میگید پاسخ مناسب دادیم یاد صدام افتادم 4 تا خمپاره مینداخت تو عراق ایران متهم میکرد و بعدش حمله
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    8 10
    تمام آتیشا زیر سر شماشت بزودی سرزمین غصبی تان به مادر برمیگردد شک نکن جنایت کار لقب سوخوی 57 هم فِلون است یعنی جنایت کار !
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    9 13
    بنظرم علی اف داره صبر ایران محک میزنه ببینه از جناح دیگه می تونه به خاک ترکیه برسه و مرز ایران با ارمنستان ببنده ... اینا همش فرافکنیه
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    6 22
    اگه ترس از ایران نبود کل ارمنستان می گرفت بی پدر یه گوشمالی خیلی سنگین لازم داره
  • مجتبی از زنجان IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    1 29
    باید تقسیمات جدید کشوری ایجاد بشه درسته تغییرات تقسیمات باعث حساسیت قومی میشه اما چاره ای نیست افزایش استانها تا ۱۰۰ ۲۰۰و اینکه نام هیچ استانی نام هیچ قومی نباشه هر چند تغییرات هزینه بر هستش بخواهیم نخواهیم اما همه۲۱۰کشور جهان زبان و قومیت دارند و صد البته تقسیمات۲۱۰کشور هم در جهان متفاوت هستش امیدوارم ایران یکدست بشه از قدیم میگن باخسان نه دیلر(نگاه کنن چی میگن)
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      28 2
      ترشی نخوری یه چیزی میشی
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      15 0
      خسته نمیشی اینقد حرف مفت میزنی
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    3 12
    به‌ او بگویید ، ایران شیری است که هزاران سال است به بیگانه خوری عادت کرده.‌، به لطف کورورش کبیر تا سلجوق بزرگ‌پادشاهان ایرانی
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    8 10
    تورک ها جان ایران هستند همانطور که در جنگ چالدران و جنگ هشت ساله دیدین همه ایرانی ها برای همدیگر خون میدهند. در بسیاری از زمان این ترکها بودند که اسم آسمانی ایران را زنده کردند مثل شاع عباس و سلجوق اول
    • سعید IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      11 4
      جنگ چالدران جنگ بین دو ترک و یا در حقیت جنگ بین دو فامیل ( شاه اسماعیل فرزند اوزون حسن عثمانی ) و امپراتوری عثمانی بودش ... بماند که در همان دوره ای که ترکها بر ایران صفوی و عثمانی حکومت میکردند در شرق این دو ابرقدرت، امپراتوری ترکان بابر بر هند و اسایی مرکزی و غرب چین حکومت میکرد .... حالا این وسط بین خوانواده درگیری و جنگم بشود به هندی تبارها چه ربطی دارد ؟
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      2 8
      میشه بگی این امپراطوری خانوادگی چرا از هند تا عثمانی فارسی حرف میزدند؟؟! در ضمن ترکان منگولویید شرق آسیا هرگز امپراطوری نداشتند و غارتگر و دزد بودند وقتی به تمدنهای اطراف حمله کردند تازه فهمیدند که غیر زندگی وحوش گونه میتوان مانند آدمیزاد هم زیست!پس در فرهنگ کشورهای مورد تاخت و تاز خود حل شدند و هرگز هم خود را ترک نمیخواندند! اول اینکه شیعیان ربطی به عثمانی نسل کش ندارند! نسبتی با شما گرگ پرستان ندارند،انقدر بیسوادی که خانواده را خوانواده نوشته ای! انقدر بیسوادی که نمیدانی منظور از هند در تاریخ کشور هندوستان فعلی یا شبه قاره هند نیست! بلکه منطقه جغرافیایی شمال شبه قاره هند کنونی است که ایرانی بود و ربطی به سرزمینهای جنوبی نداشت،نام ترک و واژه ترک ساخته و پرداخته بریتانیا و جاسوسش وامبری یهودی که نفوذی در دربار عثمانی بود در سال۱۸۶۰ م.به قبایلی اطلاق شد که تا پیش از این خود را ترک نمی نامیدند،هدف تشکیل یک کمربند از بربرهای آلتایی زبان تونگوزی مغولی ترکی بود برای جلوگیری از نفوذ روسیه تزاری به هند مستعمره انگلیس و عدم دسترسی روسها به ایران و آناتولی و قفقاز و خاورمیانه که محل رقابت این دو بر سر غارت منابع بود،در واقع بریتانیا عاشق چشم و ابروی بربرها نبود که برایشان هویت جعلی بسازد و شاخ پانترکیسم را بتراشد،بلکه استفاده ابزاری از اقوام غیر متمدنی کرد که میدانست به راحتی میتوان فریفت و بازیچه کرد علیه مردم بومی اروپای شرقی تا آسیا.اگر خیلی احساس خودترک پنداری میکنی از این به بعد نزاع خانوادگی خودت را ببر اطراف مغولستان که منشا شما آنجاست،اینجا جز ترکتازی لقب دیگری به مهاجمان زردپوست ندادند،مردم اصیل منطقه نه ژنتیک منگولویید دارند و نه گذشته ی خود را از یاد میبرند،حتی اگر از دوره سلجوقیان زبانشان تغییر کرده باشد.
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      0 3
      سلجوق اول در نیشابور بدنیا آمد اون یک ایرانی است. او‌عاشق ایران بوده و زبان فارسی را زبان رسمی دربار سلجوقی کرد. سپس برای پرچم ایران جنگید چون پرچم خودش بود و برای ایران جنگید چون مادرخودش بود. ایرانیان به فرمانده ای‌ سلجوق بزرگ به فتح قسطنتنیه روم ترکیه امروزی و قفقاز رفتند. سلام بر جد تاجدار ایرانی ترک .
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      1 4
      نژاد با زبان فرق داره فامیل کجا بود. نژاد یعنی شکل و قیافه ترک های ایران کاملا شبیه و هم قیافه دیکر اقوام ایرانی هستند زبان رو میشه یکساله رفت کلاس زبان‌ یادگرفت
    • صدر تبریزی IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      0 5
      ما اینجا ترک زبان داریم نه ترک نژاد،ترک واقعی خواستی شرق چین و اطراف مغولستان‌،سلجوقی هم جد کسی در ایران نیست چون در ایران مستحیل شد .مردم اصیل ایرانی نه فنوتیپ سلجوقی و دیگر زردپوستان دارند و نه ژنوتیپ آنان را،حتی اگر به جبر تاریخ زبان آنها را پذیرفته باشند،ما ربطی به توهمات پانترکیسم و اردوغان نداریم،که با یک هویت ساختگی بخواهد برچسب ترک نژاد بودن به مردم بومی چند کشور بزند و آنها را از ملت خود جدا کند.ما بی ریشه نیستیم که هر کس و ناکس را جد خود بدانیم،به ویژه کسانی که هیچ شباهتی به آنها نداریم.
    • محمد IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      4 0
      اگه زبان را میشه عوض کرد پس چرا 100 ساله با این همه بودجه و تلاش و بگیر و بببند نتونستین زبان ترکهای ایران رو عوض کنید؟ حتی درصورت عوض شدن زبان هم باز خودشونا تورک میداند نه فارس یا عرب و یا هرچی دیگه
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      0 5
      زبان عوض کردن نکردن نداره شما یکسال برو کلاس زبان هر زبانی رو یاد میگیری. مادرمان رو هم بفرستیم کلاس زبان اون زبان جدیده میشه زبان مادری.
    • از شهرستان سراب IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      0 3
      خیر جناب محمد!سفسطه نکن،ما توهم نوعثمانی رجب رو نداریم!ما اصل و نسب داریم و بهش افتخار میکنی! پانترک که یه دروغگوی حرفه ای و به شدت کم حافظه هست یادش میره که خودش جای دیگه علیه ایران و ایرانیان میگه زبان پارسی رو ترکها( توجه کن،تا همین سده اخیر که ترکیه عثمانی و لاییکها تز خودترک پنداری در خاورمیانه رواج دادن که خودش به خاطر اجیر شدن توسط بریتانیای ذلیل بود،هیچ قومی اینجا خودش رو ترک نمی نامید،تاریخ بخون!بلکه همه خود را ایرانی میدونستند و زبان دربارشون هم فارسی بود و حتی عثمانی هم خودشو ترک نمیدونست و زبانش فارسی بود و شاهنامه میخوند تا...)اینجا حفظ کردند!! صد سال پیش؟! جناب پانترک کم حافظه قانون اساسی دوره مشروطه رو برو بخون!! که دیگه توپ رو نندازی تو زمین پهلوی و بگی صد سال!! قجر مگه صد سال پیشه؟؟بگیر و ببند رو هم ترکیه عثمونی کرد که یا کشت و سر به نیست کرد یا گفت زندگی به شرط خودترک پنداری! بریتانیا بود که نقشه کشید کمربند آلتایی زبان درست کنه علیه روسیه به خاطر منافع مشترکی که این دو استعمارگر در آسیای میانه و هندوستان تا خاورمیانه برای خودشون متصور بودند!! بدبختی پانترکیسم اینه که نمیدونه حتی شبه تاریخ هم نداره و فقط بازیچه انگلیس هست که اسراییل حفظ بشه!! کدخدا عمو سام هم که همیشه دمش به اسراییل وصله!نوچه های متوهم هم که در خاورمیانه کم ندارن که همین کاسه لیسها،نوچه های زیردستی تر دارن که میشن امثال شما....حتی دوره ایلخانیان هم اینجا هیچ اثری از زبان ترکی مهاجمان آسیای شرقی نیست،از دوره سلجوقیان به تدریج زبان ترکی تثبیت شد،کتاب فاروق سوومر و گلدمن و ....برات ثابت میکنه، درسته که ترک زبان شدیم ولی قرار نیست هویت و اصالت ایرانی خودمون رو به خاطر توهمات یکی دیگه بذاریم کنار!! اربابت کور خونده،ما فقط ایرانی هستیم و بس علم تاریخ و علم ژنتیک ثابت میکنه که تبار مردمان بومی آناتولی قفقاز و ایران چی هست و ربطی به زردپوستان آسیای شرقی نداره حتی اگر عده ای به غیر از هند و اروپایی حرف بزنند.وگرنه الان کل ترکیه و ایران و قفقاز باید منگولویید باشن.هر بیگانه ای آمد اینجا حل شد.به خاطر یک زبان که استانبولی با آذربایجانی ،اون با قرقیزی اون با ازبکی اون با تاتاری،اون با ترکستانی و هر کدام با دیگری تفاوت دارند،ما خودمون رو به آب و آتش نمیزنیم که بگیم گرگ هستیم و دست آموز بریتانیا
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    0 3
    رجب‌میره در جمع کشورهای تورک بعد همه اونها چشم بادومی هستند این یکی توشون معلومه وصله زورکی هست.
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    0 2
    حتی اردوقان و ماکرون و بایدن هم وطن فروش ها را پس از مصرف در‌سطل آشغال می اندازند. چنگیز پس از فتح شهر اهالی شهر را که به چنگیز کمک کرده بودند کشت و کفت اینها که شهرشان خیانت کردند به من هم خیانت میکنند. وطن فروشی چه فرق دارد به یهانه پان باشد یا به بهانه پول. آنهم وطنی هزاران ساله مثل ایران که نصف تاریخش شاه عای ترک داشته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس