کد خبر 1300426
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹
بیانیه کرملین درباره گفت‌وگوی تلفنی پوتین و رئیسی

کاخ کرملین با صدور بیانیه‌ای محورهای گفت‌وگوی روسای جمهور ایران و روسیه را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، کاخ کرملین روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی پوتین و رئیسی نوشت: گفت‌وگوها شامل جوانب اصلی همکاری‌های دوجانبه ازجمله اجرای پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری مشترک و مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا بود.

در ادامه بیانیه کاخ کرملین آمده است: رئیس‌جمهور گفت‌وگویی دقیق درخصوص مسائل بین‌المللی حال حاضر داشت. وی اشاره کرد که عمدتا به لطف تلاش‌های هماهنگ ایران و روسیه کشور سوریه حفظ و پایگاه اصلی تروریسم بین‌المللی از بین رفته است. هر دو عزم‌شان نسبت به تداوم هماهنگ‌کردن تلاش‌ها برای حل و فصل مسئله سوریه از جمله در چارچوب روند آستانه را ابراز کردند.

کاخ کرملین در ادامه نوشت: شرایط پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیز مورد توجه قرار گرفت. روسیه و ایران از اجرای جامع این توافق در چارچوب هماهنگ‌شده اولیه حمایت می‌کنند. ولادیمیر پوتین همچنین نسبت به سازنده بودن مذاکرات آتی ابراز امیدواری کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است: طی تبادل‌نظر پیرامون وضعیت افغانستان، سران دو کشور بر آمادگی خود نسبت به تقویت صلح و ثبات در آنجا اشاره کردند. رئیس‌جمهور روسیه به همتای خود درخصوص ارسال قریب‌القوع کمک‌های بشردوستانه روسیه - که شامل غذا و کالای اساسی می‌شود - به کابل خبر داد.

کاخ کرملین در انتهای این بیانیه نوشت: مسئله دیگر این گفت‌وگو موضوع ناگورنو-قره‌باغ بود. ولادیمیر پوتین درخصوص اقدامات روسیه برای تضمین آتش‌بس، رفع انسداد ارتباطات اقتصادی و حمل و نقل و تثبیت زندگی آرام در منطقه صحبت کرد. توافق شد که تماس‌ها میان دو کشور در سطوح مختلف ادامه یابد.

سید ابراهیم رئیسی در این گفت و گو با قدردانی از تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، اراده جمهوری اسلامی ایران را توسعه روابط تجاری و اقتصادی با روسیه دانست و اظهار داشت: آمادگی داریم سند جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور را نهایی کنیم تا روند ارتقاء هر چه بیشتر روابط و همکاری‌های دو کشور با سرعت، اجرایی شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه تهران و مسکو در بسیاری از موضوعات بین‌المللی همگرایی و هم‌افزایی دارند، اظهار داشت: مقابله با یکجانبه‌گرایی و تحکیم چندجانبه‌گرایی از جمله وجوه مشترک دو کشور است.

رئیسی بر ضرورت همکاری‌های مشترک دو کشور در مسایل منطقه‌ای، تأکید کرد و گفت: تداوم حضور بیگانگان در سوریه را بر خلاف خواست ملت و دولت سوریه و غیرقانونی می‌دانیم؛ چرا که ثبات و امنیت این کشور را تهدید می کند.

رئیس جمهور با اشاره به تحولات افغانستان خاطر نشان کرد: حضور داعش در افغانستان را برای منطقه و این کشور خطرناک می‌دانیم که باید در مقابل خطرات این توطئه هوشیار باشیم.

رئیسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران خواهان استقرار دولت فراگیر با حضور همه اقوام و گروه‌های سیاسی است و معتقدیم تشکیل چنین دولتی می تواند امنیت این کشور را تضمین کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس