کد خبر 1299628
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۳
رژیم غذایی که باعث سرطان روده بزرگ می‌شود

رژیم‌های غذایی تاثیر زیاد و مستقیمی بر سلامتی افراد دارند که یکی از آن‌ها می‌تواند ابتلا به سرطان باشد.

به گزارش مشرق، به نقل از اسکای نیوز، مطالعه پزشکی منتشر شده در مجله «Jama Network» نشان داد که رژیم‌های غذایی که بر سلامت میکروبیوم روده تأثیر منفی می‌گذارد (باکتری‌های موجود در سیستم گوارشی که به بدن در پردازش غذا کمک می‌کنند) ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.

این مطالعه نشان داد که مصرف بیش از حد گوشت قرمز و فرآوری شده و محصولاتی مانند سیب زمینی سرخ کرده و نوشابه‌ها، همراه با کاهش مصرف میوه ها، سبزیجات و غلات کامل، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا ۲۷ درصد افزایش می‌دهد.

گوشت قرمز و فرآوری شده و سایر غذاهای سرشار از چربی، پروتئین و گوگرد در رژیم غذایی باعث می‌شود که باکتری‌های روده تولید متابولیت‌ها (واسطه‌ها و محصولات نهایی متابولیسم توسط آنزیم ها) را افزایش دهند.

بیشتر بخوانید

علائم سرطان مرگبار روده بزرگ

این متابولیت ها که بخشی از میکروبیوم روده می‌شوند، می‌توانند التهاب را افزایش دهند و باعث آسیب DNA و افزایش خطر رشد تومور کولورکتال شوند.

اندرو چان، متخصص گوارش در بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون، درباره این مطالعه گفت: ما می‌دانستیم که دلیل اینکه این غذاها خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را در افراد افزایش می‌دهند، به دلیل تأثیر آن‌ها بر میکروبیوم روده است.

چان و سایر محققان در مطالعه خود داده‌های بیش از ۲۱۰ هزار بزرگسال را تجزیه و تحلیل کردند که حدود ۳۲۰۰ نفر از آن‌ها به سرطان کولورکتال مبتلا شدند.

محققان ۵۰۰ نفر را با رژیمی که آن‌ها را «رژیم غذایی میکروبی گوگرد» نامیدند، آزمایش کردند که شامل مقدار زیادی نوشابه، سیب زمینی سرخ کرده، گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده بود.

محققان گفتند که شرکت کنندگان در این رژیم همچنین میوه، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات کمتری مصرف کردند. در این تحقیق، محققان ۴۳ باکتری متابولیسم گوگرد را شناسایی کردند و داده‌ها نشان داد که وجود این باکتری‌های متابولیز کننده گوگرد با افزایش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال در این شرکت‌کنندگان مرتبط است.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، سالانه بیش از ۱۴۰۰۰۰ نفر در آمریکا به سرطان کولورکتال مبتلا می‌شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس