کد خبر 1299291
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
متفاوت‌ترین مراسم وداع در معراج شهدا/ دختران جوان زیر تابوت «فاطمه کردستان» - کراپ‌شده

معراج شهدای تهران، شامگاه شنبه ساعات متفاوتی را تجربه کرد، چرا که این بار، مراسمی وداع با شهیدی را برگزار کرد که آن شهید، اوج مظلومیت یک همسر فداکار را به نمایش گذاشته است.

به گزارش مشرق، اینجا معراج شهداست؛ جایی که سال‌های سال پذیرای حضور شهدا بوده و پاتوق عاشقان فرهنگ ایثار و شهادت است. اما این بار معراج شهدا، مهمانی متفاوت دارد. مهمانی که مراسم وداعش را مهمان فرزندان امام موسی بن جعفر (ع) شده است، از طواف دور حرم حضرت فاطمه معصومه (س) تا طواف حرم امام رضا (ع) و در نهایت هم قرار است مدفنش در جوار یکی دیگر از فرزندان امام هفتم بی‌بی هاجر خاتون باشد. 

اما خاص بودن این شهید هم دلیل دیگری هم دارد. دلیلی که تنها مختص به خودش است. او را اولین بانوی شهید تفحص شده لقب داده‌اند. فاطمه‌ای از تبار فاطمیان که همانند حضرت فاطمه (س) پای همسرش ایستاد تا از حق و حقانیت دفاع کند. 

متفاوت‌ترین مراسم وداع در معراج شهدا

در ساعات پایانی شنبه ۲۲ آبان ماه، مادران تهرانی همراه با دختران و فرزندان خردسالشان در همین مکان جمع شدند تا پس از ۳۷ سال چشم‌انتظاری خانواده فاطمه اسدی، همنوا با تنها دخترش از قساوت و خباثت حزب دموکرات کردستان پرده بردارند که چگونه زنی بی‌دفاع را به جوخه‌های اعدام سپردند و نوزادی شیرخواره در نبود سرپرست در همان گهواره جان به جان آفرین تسلیم کند.

من به اینجا نیامدم، فاطمه اسدی دعوتم کرد

اکنون بعد از مدت‌ها که به خاطر شرایط ویروس کرونا، معراج شهدا پذیرای زائران این بانوی شهید است، حال و هوایی دیگر را تجربه کرد. همنوا با مرثیه‌سرایی مداح، بانوان نیز زمزمه می‌کردند: «صلی‌الله علیک یا فاطمه». در گوشه‌ای فائزه نوروزی دختر جوان دهه هشتادی با چشمانی که مملو از اشک است، می‌گوید: آنچه مرا به اینجا کشاند، این بود که این شهیده، اولین بانویی است که بعد از گذشت این همه سال تفحص شده است. می‌خواهم از این بانوی شهیده الگو بگیرم و سرمشقی برایم باشد تا راهش را ادامه دهم. در اصل من به اینجا نیامده‌ام؛ بلکه به نظرم ایشان مرا دعوت کرد و عشق به حضور در این مراسم را در دلم انداخت.

متفاوت‌ترین مراسم وداع در معراج شهدا

او پیدا شدن پیکر این بانو در این شرایط را تلنگری برای جامعه توصیف و می‌افزاید: اولین پیامی که تفحص و تشییع این شهیده برای خانم‌ها دارد، این است که هنوز مسیر و راه شهادت باز است و می‌توان به این مقام رسید.

جذابیت مراسم وداع از زبان یک دهه هفتادی

پیکر شهید اسدی مانند نگینی در جمع بانوان تهرانی خودنمایی می‌کند. ذکر شهادت مادر است و برخی نیز درد دل‌هایشان را با او در میان می‌گذارند. مهدیه بهرامی نیز جوانان دهه هفتادی است. البته برای بار اول است که به معراج شهدا آمده است. او حضورش را در اینجا توفیقی از جانب خدا بیان می‌کند و می‌گوید: جذابیت مراسم وداع برایم این بود که مراسم یک شهیده است. قبل از آن فکر نمی‌کردم بانوان هم می‌توانند شهید شوند. به نظرم باید همه به ویژه دانشجویان در این مسیر وارد شوند و سبک زندگی شهدا را در پیش بگیرند و به آینده امیدوار باشند. 

متفاوت‌ترین مراسم وداع در معراج شهدا

دخترانی که پای مادرشان را به معراج شهدا باز کردند

تقریباً مراسم وداع ویژه خواهران تمام شده است که مادری با دو فرزند نوجوانش روی یکی از صندلی محوطه نشسته‌اند. معصومه توانا که دوران کودکی و نوجوانی‌اش با فرهنگ جبهه سپری شده است، امروز بعد از امتحان میان ترم دخترانش برای اولین بار به معراج شهدا آمده است. او اظهار می‌دارد: تا حالا در مراسم بدرقه شهدا شرکت نکرده بودم. دخترم در مدرسه عضو گروه خادمان رضوان شد و در این گروه درباره مراسم تشییع شهیده اسدی اطلاع‌رسانی کردند. من و بچه‌هایم هم توفیق پیدا کردیم اینجا بیاییم.

زهرا عبدالحسین که اکنون دانش‌آموز پایه هشتم است،‌ در ادامه صحبت‌های مادرش می‌گوید:‌ شوقِ آمدن به معراج شهدا را داشتم. وقتی اینجا آمدم و هر چه جلو می‌رفتم، فضای نورانی‌تر و حتی بازتری را حس کردم. در فیلم‌ها دیده‌ام که دختر شهید به مادرش خیلی افتخار می‌کرد و به طور حتم این دختر، مسیر مادرش را ادامه می‌دهد.

متفاوت‌ترین مراسم وداع در معراج شهدا

زینب عبدالحسین که یک سالی از خواهرش کوچک‌تر است، با اشاره به اینکه با حضور در راهپیمایی سیزده آبان و عضو شدن در گروه خادمان رضوان منجر شده که به این مراسم وداع بیاید، درباره علت حضورش در معراج شهدا خاطرنشان می‌کند: وقتی زندگینامه و نحوه شهادت فاطمه اسدی را می‌خوانیم، روی ما اثر می‌گذارد و ما هم دوست داریم در این مسیر حرکت کنیم.

با فرهنگ شهادت بزرگ شدم و حالا نوبت دخترانم هست

کمی آن طرف‌تر نوراسادات موسوی‌نیا در حال بازی با پرچم ایران است و آن را در هوا تکان می‌دهد. خانم پناهی مادر حلما و نوراسادات موسوی نیا هم پا با دختران کوچکش مشغول خواندن زیارت عاشوراست که از او علت حضورش را با توجه به شرایط ویروس کرونا و حضور دخترانش در اینجا می‌پرسم. او این گونه جواب می‌دهد: بارها و بارها از دوران کودکی در مراسم تشییع شهدا حضور داشتم و با یاد شهدا بزرگ شده‌ام. اما برای اولین بار است که به معراج شهدا می‌آیم. حلما بزرگ شده مسجد است و سعی کردم دخترانم را اینجا بیاورم تا حس و حال شهادت را درک کند. 

متفاوت‌ترین مراسم وداع در معراج شهدا

نکته خاص مراسم  حس و حال عجیب آن است

یکتامنش علت حضورش در مراسم وداع فاطمه اسدی را اطلاع‌رسانی همسرش از این مراسم بیان می‌کند و می‌افزاید: نکته خاص مراسم امروز حس و حال عجیب اینجاست. این حس و حالی که خانم‌ها داشتند، برایم جذاب و جدید بود.

کارت دعوتی اینستاگرامی برای مراسم وداع!

مراسم در حال اتمام است که گروهی از بانوان در حیاط محوطه معراج در حال گپ و گفت هستند و گروهی دیگر در حال آپلود عکس‌ها و فیلم‌های این مراسم در فضای مجازی؛ تا دیگران را هم در حس و حال این مراسم معنوی سهیم کنند. رئوفه کاظم‌زاده در گوشه‌ای از حیاط نشسته است. او که دانشجوی سال آخر روانشناسی است، ابراز می‌دارد: کارت دعوت برای حضور در اینجا از طریق اینستاگرام به دستم رسید. در طول مراسم حس و حال عجیبی داشتم و الان حال معنوی خوبی دارم. از شهیده خواستم مرا در این مسیر قرار دهد و به فیض شهادت نائل شوم. 

مراسم تمام می‌شود و محوطه معراج به سکوتی سنگین فرو می‌رود، اما به خوبی معراج شهدا این روز را در تاریخش ثبت می‌کند که هنوز هم عطر شهادت و مقاومت در پایتخت کشور زنده است.

متفاوت‌ترین مراسم وداع در معراج شهدا

شهیده فاطمه اسدی به دست حزب دموکرات کردستان مظلومانه به شهادت رسیده بود و پیکر مطهرش بعد از ۳۷ سال شناسایی شد. این بانوی جوان، پس از اسارت همسر توسط گروه تروریستی حزب دموکرات کردستان برای صیانت و عشق به خانواده، برای آزادی همسرش، عزتمندانه به دل دشمن می‌زند و همه اموال خانواده را می‌فروشد تا بهای آزادی شوهر را فراهم کند، اما بعد از یک ماه شکنجه، ناجوانمردانه تیرباران می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    15 7
    لعنت به تجزیه طلبان روح این بانو شاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس