کد خبر 1299005
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۰
انژکتور خودرو چیست؟

انژکتور خودرو را در ورودی سیلندر می‌توانید پیدا کنید. این قطعه باید سوخت را وارد سیلندر کند. سوخت به صورت پاششی وارد سیلندر می‌شود و در نهایت می‌سوزد و به انرژی تبدیل می‌شود.

به گزارش مشرق، انژکتور خودرو یکی از قطعات خودرو است که در سیستم احتراق ماشین کار می‌کند و در کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌ها نقش دارد. در صورتی که انژکتور خودرو به خوبی کار نکند، ماشین ریپ می‌زند و نمی‌توانید به خوبی رانندگی کنید. در این مطلب می‌خواهیم در مورد انژکتور خودرو صحبت کنیم.

معرفی قطعه انژکتور خودرو

انژکتور خودرو را در ورودی سیلندر می‌توانید پیدا کنید. این قطعه باید سوخت را وارد سیلندر کند. سوخت به صورت پاششی وارد سیلندر می‌شود و در نهایت می‌سوزد و به انرژی تبدیل می‌شود. انرژی به دست آمده نیروی مورد نیاز برای به حرکت درآمدن خودرو را فراهم می‌کند. به‌علاوه، با توجه به اهمیت این قطعه از آن باید به درستی نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید

ترمز اضطراری در خودرو چیست؟

انواع انژکتور دیزل چیست؟

انژکتورهای دیزل از نظر سوخت‌رسانی به سه دسته تقسیم می‌شوند. سوخت‌رسانی مستقیم، سوخت‌رسانی تک نقطه‌ای و سوخت‌رسانی چند نقطه‌ای. در سیستم سوخت‌رسانی مستقیم، سوخت مستقیم به محفظه سیلندر تزریق می‌شود. سیستم سوخت‌رسانی تک نقطه‌ای، چند انژکتور دارد. یعنی هر سیلندر انژکتور مخصوص به خودش را دارد.

عملکرد این سیستم کمی شبیه به خودروهای کاربراتوری قدیمی است. در این سیستم ECU وجود دارد و محفظه احتراق را کنترل می‌کند. سیستم پاشش چند نقطه‌ای از یک ریل خطی استفاده می‌کند.

انژکتورها روی این ریل خطی قرار می‌گیرند. در این سیستم هم هر سیلندر یک انژکتور دارد و سوخت به صورت مستقیم وارد سوپاپ‌ها می‌شود. در سیستم سوخت‌رسانی چندنقطه‌ای، سوخت شرایط بهتری دارد و میزان تغییراتش به حداقل می‌رسد.

انژکتور خودرو چیست؟

انواع پمپ انژکتور

پمپ انژکتور دیزل خودرو به دو دسته پمپ آسیابی و پمپ ردیفی تقسیم می‌شود. پمپ آسیابی یک واحد پمپ فشار قوی دارد و مقدار و زمان تحویل سوخت در همه سیلندرها یکسان است. در سیستم انژکتور ردیفی، یک سیستم الکترونیکی وجود دارد که مقدار و میزان سوخت را کنترل می‌کند.

چرا انژکتور خودرو اهمیت دارد؟

انژکتور به دلایل مختلفی در خودرو و موتور آن اهمیت زیادی دارد و باید در تولید و نگهداری از آن دقت زیادی لحاظ شود. اول از همه اینکه انژکتور و ECU از اطلاعات سنسورها استفاده می‌کند و می‌تواند میزان سوخت مصرفی را مشخص کند. بعد ECU مقدار پاشش و زمان پاشش سوخت را مشخص می‌کند. زاویه پاشش و موقعیت مونتاژ انژکتور هم مهم هستند و روی فرایند اختلاط سوخت و هوا تاثیر می‌گذارند.

انژکتور چه فرقی با کاربراتور دارد؟

خودروهای قدیمی انژکتور نداشتند. در این خودروها، کاربراتور عملیات سوخت‌رسانی را انجام می‌داد. تفاوت اصلی انژکتور و کاربراتور به مصرف سوخت مربوط می‌شود.

با استفاده از انژکتور مصرف سوخت کم می‌شود و آلاینده‌های کمتری هم تولید می‌شود. کاربراتور یک جزء مکانیکی است و نمی‌تواند مخلوط سوخت هوا را زمان‌بندی کند. در کاربراتورها، سوخت هوا به شکل نادرستی مخلوط می‌شود و شعله احتراق هم به شکل نادرستی منتشر می‌شود.

انژکتور خودرو چیست؟

انژکتور خودرو چگونه کار می‌کند؟

پشت انژکتورها یک سوخت تحت فشار وجود دارد که با ایسو کنترل می‌شود. ایسو جریان ارسالی به انژکتور را کنترل می‌کند. هر چقدر ارسال جریان الکتریکی بیشتر طول بکشد، سوخت بیشتری هم به مانلی فولاد تزریق میشود.

ایسو یا ECU کامپیوتر خودرو است که سوخت را به داخل سیلندر منتقل می‌کند. همچنین این دستگاه میزان مخلوط شدن سوخت با هوا را اندازه‌گیری می‌کند. از وقتی انژکتور در ماشین های امروزی استفاده شده است، ماشین‌ها هم بهتر کار می‌کنند و تنظیم موتور هم خیلی کم به هم می‌ریزد.

انژکتور از چه اجزایی تشکیل شده است؟

اجزای اصلی انژکتور، آورینگ، فیلتر ورودی، بدنه انژکتور، سلونوئید، سوزن انژکتور، سوراخ خروجی و درپوش محافظ هستند. سوخت از قسمت فوقانی به سمت فیلتر ورودی انژکتور می‌رود و فشار ثابتی دارد. فشار ورودی به انژکتور همان فشار ریل سوخت است که مقدار ثابتی دارد.

وقتی میدان سلونوئید فعال می‌شود، سوزن انژکتور به سمت بالا می‌رود و پاشش را انجام می‌دهد. سوزن انژکتور مهم‌ترین جزء انژکتور ماشین است. این سوزن سوخت را پودری می‌کند و داخل محفظه احتراق می‌پاشد. هرچقدر ذرات سوخت ریزتر باشند، بهتر با هوا ترکیب می‌شوند و احتراق کامل‌تر انجام می‌شود.

مشکلات انژکتور خودرو چیست؟

انژکتور قطعه حساسی است و ممکن است به دلایل مختلف نتواند کارش را به درستی انجام بدهد. همین مسئله روی بقیه بخش‌های خودرو هم تاثیر بگذارد. گاهی اوقات سوخت خودرو کیفیت مناسبی ندارد و ناخالصی دارد. در چنین حالتی ذرات ناخالصی به مرور رسوب می‌کنند و روی اجزای داخلی انژکتور تاثیر می‌گذارند.

با رسوب‌کردن مواد ناخالصی، ظاهر انژکتور و مشخصه‌های عملکردی‌ آن هم تغییر می‌کند. از جمله این تغییرات، ابعاد سوزن و سوراخ و همین‌طور دبی خروجی هستند. در نتیجه، نحوه پاشش سوخت هم دچار تغییر می‌شود و روی عملکرد درست موتور تاثیر می‌گذارد.

قطعه‌های دیگر ماشین هم تحت تاثیر نحوه پاشش قرار می‌گیرند و ممکن است خراب شوند. در صورتی که انژکتور خراب شود، توان و عملکرد موتور دچار اشکال می‌شود و ماشین نمی‌تواند به خوبی استارت بزند. افزایش آلاینده‌های خروجی، کاهش عمر و عملکرد کاتالیست خودرو، کاهش عمر و عملکرد سنسور اکسیژن خودرو و افزایش مصرف سوخت از جملات اثرات ناشی از خرابی انژکتور هستند.

انژکتور خودرو چیست؟

علائم خرابی انژکتور چیست؟

در صورتی که موتور خودرو حین کارکردن بلرزد یا صدا بدهد، می‌توانیم حدس بزنیم که انژکتور ماشین خراب شده است. خاموش شدن موتور حین کار کردن، افزایش مصرف سوخت، افزایش میزان کربن مونو اکسید و O۲ هنگام تست آلایندگی و کاهش قدرت موتور هنگام پدال‌زدن گاز از جمله علائم خرابی انژکتور هستند.

چگونه از انژکتور خودرو مراقبت کنیم؟

عملکرد موتور به وضعیت دستگاه انژکتور وابسته است. هرچقدر بهتر از انژکتور خودرو مراقبت کنید، موتور ماشین هم عملکرد بهتری خواهد داشت. اگر به خوبی از انژکتور ماشین مراقبت کنید، لازم نیست این قطعه را تعویض کنید. عوض‌کردن انژکتور فرایند دشواری است و باید پول زیادی خرج کنید.

به‌علاوه، ممکن است انژکتورهای موجود در بازار کیفیت لازم را نداشته باشند. بعضی‌ از متخصصین و تعمیرکارها برای جلوگیری از مشکلات مربوط به انژکتور، دستگاه انژکتورشور را پیشنهاد می‌کنند. با استفاده از این دستگاه می‌توانید مشکلات انژکتور را بررسی کرده و انژکتورهای خراب را شناسایی کنید.

منبع: خودروبانک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    علت خاموش شدن خودرو بعداز روشن کردن چیست ؟خودرو من درزمان حرکت کردن خاموش می شود
  • KIAN71 IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    کارِت خیلی درسته مشرق‌نیوز. یدونه باشی،همیشه باشی
  • KIAN71 IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    کارِت خیلی درسته مشرق‌نیوز. یدونه باشی،همیشه باشی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس