کد خبر 1298758
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
دلایل روغن سوزی موتور چیست؟

روغن‌سوزی همان سوختن روغن موتور خودروست. زمانی که روغن موتور به همراه سوخت می‌سوزد و سطح آن مرتب پایین و پایین‌تر می‌آید، روغن‌سوزی رخ می‌دهد.

به گزارش مشرق، روغن سوزی بیشتر برای خودروهای فرسوده‌ای رخ می‌دهد که مدت‌هاست در حال کارکردن هستند و مسافت‌های زیادی را طی کرده‌اند. 

روغن خودرو مجاز است که درون منافذ و مجاری مخصوص خود تردد کند؛ در صورتی که این روغن از مدارات مختص خود خارج شود، احتمال وقوع دو نوع رخداد وجود خواهد داشت، اول نشتی روغن و دوم روغن سوزی. تکلیف نشتی روغن که مشخص است و می‌توان آثار آن را با چشم مشاهده کرد و نسبت به رفع آن‌ها در تعمیرگاه اقدامات لازم را به عمل آورد.

بیشتر بخوانید

روش‌های ساده برای حفاظت از خودرو در برابر عوامل نابودگر

روغن سوزی چه زمانی رخ می‌دهد؟

هنگامی که روغن به هر طریقی وارد محفظه احتراق سیلندر شده و همراه مخلوط سوخت و هوا شروع به سوختن کند، با پدیده روغن سوزی در موتور مواجه هستیم.

علائم و نشانه‌های روغن‌سوزی ماشین چیست؟

یکی از شایع‌ترین نشانه‌های روغن سوزی خروج دودی آبی‌رنگ از اگزوز است. هرچقدر که دور موتور بالاتر برود، نمود این دود آبی هم بیشتر می‌شود. پس سوختن روغن موتور در همراهی با سوخت منجر به خروج دود آبی از اگزوز می‌شود و به شما هشدار می‌دهد که عیب و ایرادی در کار است. البته برخی از خودروهای بازار می‌توانند دود ناشی از سوختن روغن موتور را به خود جذب کنند. پس گاهی باوجود اینکه روغن سوزی در خودرو رخ می‌دهد، خبری از دود آبی اگزوز نیست. در نتیجه، برای بررسی وضعیت روغن‌سوزی فقط نباید به رنگ دود اگزوز اکتفا کنید. با بررسی میزان روغن موتور می‌توانید سرنخی از وضعیت سوخت روغن به‌دست بیاورید. اگر سطح روغن مدام در حال کاهش باشد، یعنی اوضاع نامناسب است و احتمالا روغن‌سوزی دارید.

به‌جز بررسی دود و سطح روغن موتور، نشانه‌های دیگری هم برای روغن سوزی وجود دارند. برای مثال:

• خروج دود آبی از اگزوز

• چرب‌شدن شمع‌های خودرو

• کاهش مداوم سطح روغن موتور

• وجود چربی در دهانه اگزوز خودرو

• وجود بویی ناخوشایند از سمت موتور

• کاهش شتاب و افت قدرت موتور خودرو

علت و دلایل روغن سوزی ماشین چیست؟

• خوردگی کاسه نمد خودرو

• ساییدگی لاستیک گیت

• خرابی یاتاقان‌ها و شاتون‌ها

• اصطکاک زیاد گیت سوپاپ

• نشتی روغن از واشر سرسیلندر خودرو

• استفاده از روغن موتوری نامناسب و بی‌کیفیت

• خراب‌شدن یا شکستگی رینگ یا رینگ‌های پیستون

• خوردگی و ساییده‌شدن جداره سیلندر که به آن بوش سیلندر می‌گویند

• کم‌شدن روغن موتور در دور بالای برخی از خودروها (دور بالاتر از ۳هزار در دقیقه)

رفع مشکل روغن سوزی خودرو

از آن جا که روغن سوزی یک مشکل جدی برای خودرو محسوب می‌شود و برای تعمیر آن نیاز به ابزار خاص و تخصص ویژه است، به همین علت پیشنهاد می‌شود پس از فهم این موضوع، تعمیر آن را به فردی متخصص در این زمینه بسپارید.

تعمیرکاران برای رفع این گونه مشکل‌ها معمولا دارای ابزار خاصی مثل کمپرس سنج هستند که دقیقا می‌توان با استفاده از آن، محل ایجاد مشکل را پیدا کرد. پس از این که دقیقا سیلندر مشکل دار مشخص شد و میزان خرابی نیز برآورد شد، تعمیرکار می‌تواند موتور خودرو را باز کرده و به رفع ناحیه مشکل‌دار بپردازد.

راهکار برای جلوگیری از روغن سوزی ماشین

• استفاده از روغن موتور مناسب با نوع موتور خودرو

• چک کردن همواره سطح روغن، تا در صورت کسری سریعا بتوانید واکنش مناسب را نشان دهید

• استفاده از مکمل‌های جلوگیری از روغن سوزی خودرو

• عدم شستشوی موتور خودرو با استفاده از گازوئیل یا مواد مشابه

• عدم اقدام به باز کردن ترموستات

• تعویض به موقع فیلتر روغن و پر کردن آن با روغن قبل از بستن آن

• تعویض مرتب روغن موتور

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • وَلا! IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    3 0
    معمولا دود آبی نشانه روغن سوزی خودروست.
  • تعمیرکار خودرو FI ۰۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    2 0
    سعی کنید هرگز دنده مرده با ماشین حرکت نکنید بخاطر کاهش سوخت بنزین یعنی اینکه دنده باید در دو باشد شما با دنده سه و به بالاتر در حال رانندگی باشید.دوم هرگز قبل از اینکه موتور گرم شود بخصوص در زمستان شروع به حرکت نکنید اجازه بدهید موتور یکی و دو دقیقه در جا کار کند موتور گرم شود .سوم زیاد به موتور فشار نیاورید پر گاز حرکت نکنید اجازه بدهید موتور حسابی گرم شود بخصوص در سرما.چهارم روغن را کمی پیش موعد تعویض کنید همیشه و فیلتر روغن فراموش نشود دو تعویض روغن یک بار فیلتر عوض کردن کافی است. دیگر ماشینتان روغن سوزی پیدا نمیکند...
  • تعمیرکار خودرو FI ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    2 0
    سعی کنید هرگز دنده مرده با ماشین حرکت نکنید بخاطر کاهش سوخت بنزین یعنی اینکه دنده باید در دو باشد شما با دنده سه و به بالاتر در حال راندگی باشید.دوم هرگز قبل از اینکه موتور گرم شود بخصوص در زمستان شروع به حرکت نکنید اجازه بدهید موتور یکی و دو دقیقه در جا کار کند گرم موتور گرم شود .سوم زیاد به موتور فشار نیاورید پر گاز حرکت نکنید اجازه بدهید موتور حسابی گرم شود بخصوص در سرما.چهارم روغن را کمی پیش موعد تعویض کنید همیشه و فیلتر روغن فراموش نشود دو تعویض روغن یک بار فیلتر عوض کردن کافی است البته در اروپا این کار را میکنیم بستگی دارد به مرغوبیت فیلتر روغن اگر جنسش خوب نباشد هر تعویض روغن فیلتر روغن باید تعویض شود. دیگر ماشینتان روغن سوزی پیدا نمیکند...
  • تعمیرکار خودرو FI ۰۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    1 0
    سعی کنید هرگز دنده مرده با ماشین حرکت نکنید بخاطر کاهش سوخت بنزین یعنی اینکه دنده باید در دو باشد شما با دنده سه و به بالاتر در حال رانندگی باشید.دوم هرگز قبل از اینکه موتور گرم شود بخصوص در زمستان شروع به حرکت نکنید اجازه بدهید موتور یکی و دو دقیقه در جا کار کند گرم موتور گرم شود .سوم زیاد به موتور فشار نیاورید پر گاز حرکت نکنید اجازه بدهید موتور حسابی گرم شود بخصوص در سرما.چهارم روغن را کمی پیش موعد تعویض کنید همیشه و فیلتر روغن فراموش نشود دو تعویض روغن یک بار فیلتر عوض کردن کافی است البته در اروپا این کار را میکنیم بستگی دارد به مرغوبیت فیلتر روغن اگر جنسش خوب نباشد هر تعویض روغن فیلتر روغن باید تعویض شود. دیگر ماشینتان روغن سوزی پیدا نمیکند...
  • FI ۰۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    1 0
    و مثلأ روغن موتور در زمستان و تابستان فرق دارند روغنی که شل تر باشد در زمستان مصرف میشود و سفت تر در تابستان.۳۰ الوند مال زمستان است ۴۰ الوند مال تابستان برعکس باشد باعث فشار به موتور در چند قسمت میشود مثل خوردگی کاسه نمد خودرو ساییدگی لاستیک گیت و فشار به یاتاقان‌ها و شاتون‌ها می آورد.۲۰ تا ۳۰ سال خودرو زیر پای من باشد روغن سوزی نمیاورد.
  • FI ۰۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    2 0
    و مثلأ روغن موتور در زمستان و تابستان فرق دارند روغنی که شل تر باشد در زمستان مصرف میشود و سفت تر در تابستان. الوند مال زمستان ۳۰ الوند است ۴۰ الوند مال تابستان برعکس باشد باعث فشار به موتور در چند قسمت میشود مثل خوردگی کاسه نمد خودرو ساییدگی لاستیک گیت و فشار به یاتاقان‌ها و شاتون‌ها می آورد.۲۰ تا ۳۰ سال خودرو زیر پای من باشد روغن سوزی نمیاورد.تازه از خواب بیدار شدم روغن تابستان زمستان را برعکس نوشتم خخ.....
  • FI ۰۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    شل تر مال زمستان است سفت تر مال تابستان یادتان نرود.
  • FI ۰۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    3 0
    قاتل موتور دنده مرده است که مصرف سوخت پائین بیاید و حرکت کردن با موتوری که سرد است بخصوص در زمستان یکی دو سال دنده مرده و با موتور سرد حرکت کنید رانندگی کنید ماشین صفر کیلومتر را میاندازد به روغن سوزی.بیشتر ماشین دست خانمها روغن سوزی دارد.من هرگز ماشین دست خانمها را نمیخرم خخ......
  • FI ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    مگر اینکه واقعأ راننده خوبی باشد و از کودکی شروع به یادگیری رانندگی کرده باشد مثل فرهنگ خودمان که پسران از کودکی بوسیله پدر یا برادر بزرگتر پشت فرمان میشینند.ماشین خانمها همیشه کمرش شکسته و در تعمییر گاه است تو اروپا خخ.......
  • FI ۰۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    صفحه کلاچ دو سال زیر پایشان دوام نمیاورد صفحه کلاچی که میتواند ۱۰ تا ۲۰ سال دوام بیاورد همیشه یک ذره پایشان روی کلاچ است پاشنه بلند میپوشند باعث بلند شدن صدا از صفحه کلاج و خورشیدی آن میشود.
  • FI ۰۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    امروزه وقتی ماشین صفر کیلومتر یا نو میخرید تو اروپا تو دفترچه خودرو از صاحب ماشین خواهش میکند بخاطر پائین آوردن آلایندگی با دنده مرده رانندگی کنند چون مصرف سوخت را پائین می آورد ولی خودرو ساز به فکر صاحب خودرو نیست که بعد از چند سال باعث روغن سوزی موتور میشود.قاتل موتور دنده مرده است.
  • کاردان فنی و تعمیر کار. FI ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    اینجا در اروپا وضع پلیس راهنمایی رانندگی هیچ خوب نیست.بارها باعث شدم که در منطقه از شهر مجبور شوند علایم یا تابلوهای راهنمایی و رانندگی را تغییر بدهند وقتی شما وارد یک جاده داخل شهری میشوید از کشور دیگر آمدید راننده نمیتواند با یک نگاه تشخیص دهد که دارد بر روی جاده اصلی پیچ رد میکند یا تقاطع؟اگر پیچ باشد احتیاج به راهنما زندن نداری ولی اگر تقاطع مثلأ سه راهی باشد شما احتیاج به راهنما زدن دارید وگرنه زمان امتحان گواهینامه رفوزه میشوید.وقتی از شهرداری مسئول نصب تابلوها از من سوأل میکنند تو اینها را از کجا بلدی یک تعمییر کار و راننده میگویم در کشور من افسران راهنمایی و رانندگی یکی از بهترین کاردان فنی های جهان هستند که حتی توان دارند در یکی از تصادفهای زنجیره ای با یک کم نگاه کردن به صحنه تصادف مقصر اصلی را پیدا کنند چیزی که در اروپا توانش را ندارند و بارها بیگناه که خودرو اول بوده مقصر تشخیص داده شده.
  • اسماعیل IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    بیشتر روغن سوزی خودرو، مربوط به سرسیلندر و لاستیک سوپاپ است.
  • KIAN71 IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    کاربر "تعمیرکارخودرو" عزیزِداداش یه نفس بگیر بعد پابِگاز رو، چه وضع کامنت گذاشتنِ آخه :)) شلوغ کردی صفحه نظراتو.ممنون از توصیه‌های مفیدت. پاینده باشی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس