کد خبر 1298100
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱
ترکیه و ایده ارتش مشترک اروپا

روابط ترکیه با آمریکا و اروپا در مسیری قرار گرفته که در صورت احتمال ایجاد ارتش دفاعی مشترک اتحادیه اروپا، حضور نظامیان تحت امر آنکارا در چنین نیرویی، دور از ذهن به نظر می رسد.

به گزارش مشرق، تصمیمات و سخنان جدید سران اتحادیه اروپا، نشان دهنده این است که ایده قدیمی تاسیس یک نیروی دفاعی مشترک، همچنان پابرجا است و اتفاقاً این ایده، حالا طرفداران بیشتری دارد.

به تازگی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اولین متن پیش‌نویسی را با سرفصل «قطب‌نمای استراتژیک» به دیپلمات‌های اروپایی ارائه داده که در واقع، چیزی نیست مگر دکترین نظامی و دفاعی جدید اتحادیه اروپا.

حالا سوال اینجاست: ترکیه که همواره خود را به عنوان یک کشور اروپایی تعریف کرده و عضو ناتو نیز هست، چه نگرشی به ایده ارتش مشترک اروپا دارد؟

آیا ناتو کافی نیست؟

جوزپ بورل که به عنوان نماینده عالی در سیاست خارجی و امور امنیتی و هماهنگ کننده‌ اصلی سیاست خارجی اتحادیه اروپا شناخته می شود، در متن پیشنهادی خود و در بخش پیشگفتار آن، معتقد است که «در خطر بودن اتحادیه اروپا»، موضوعی نیست که تبیین آن، به استدلال و مثال آوردن نیاز داشته باشد.

بورل در این مورد گفته است: «همه تهدیدهایی که ما با آنها روبرو هستیم، روز به روز در حال تشدید هستند. واقعیت این است که پتانسیل دفاعی تک تک کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای مقابله با این همه تهدید به تنهایی کافی نیست و اتفاقاً ظرفیت های دفاعی ما، رو به کاهش است.»

کشور ترکیه،

اما چرا در شرایطی که اعضای اتحادیه اروپا مهمترین اعضای پیمان نظامی ناتو هستند، نیاز به تاسیس یک ارتش مشترک جدید به عنوان یک استراتژی حیاتی و پرهزینه، مطرح شده است؟

در پاسخ باید گفت:

۱.تجارب دوران زمامداری دونالد ترامپ در آمریکا، اتحادیه اروپا را به شدت نگران کرد. چرا که او با طرح شعار  «اول آمریکا، بعد دیگران» علاوه بر بی اعتنایی به ائتلاف با اروپا، در کمال خونسردی، ناتو را تحقیر کرده و از همه پرسید: اصلاً چه نیازی به حفظ این ائتلاف پرهزینه وجود دارد؟

۲.فرانسه و ترکیه به عنوان دو کشور عضو ناتو، عملاً در ساحل لیبی تا مرز درگیری نظامی پیش رفتند و این واقعه نشان داد که تنازع منافع سیاسی در ناتو، بسیار جدی تر از آن است که همه را در زیر یک سقف، گرد هم بیاورد.

۳.مواضع تند دو عضو دیگر ناتو یعنی ترکیه و یونان، مقامات اتحادیه اروپا را با این واقعیت روبرو کرد که در برابر قدرت بزرگی به نام روسیه و متفقین آن همچون بلاروس، نمی توانند روی شرکایی همچون آتن و آنکارا حساب باز کنند.

۴.خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، تنها به معنی کاهش قدرت اقتصادی اروپا نبود و در عین حال، خروج یک ارتش قوی و مدرن از این گروه بود و در نتیجه اتحادیه بخشی از خون و توان خود را از دست داد.

ترکیه، اروپا و قره باغ

اگر چه ترکیه با فروش پهپاد به اوکراین و اتخاذ مواضع روشن در مورد جزیره کریمه، عملاً در کنار اروپا ایستاد، اما در سوی دیگر منطقه یعنی در جنوب قفقاز، اروپایی ها را رها کرده و به  پوتین پیوست.

در ماجرای جنگ قره باغ، ترکیه به عنوان یک طرف اصلی به میدان آمد و حمایت زمینی و پهپادی ارتش ترکیه از علی اف، معادلات را تغییر داد.

کشور ترکیه،

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بارها در سخنان خود، مقامات اتحادیه اروپا را به بی توجهی و ناتوانی در حل معضل قره باغ متهم کرد و نشان داد که در همراهی با روسیه و جمهوری آذربایجان، هیچ علاقه ای به حفظ رفاقت با گروه مینسک ندارد.

بر پایه گزارش رویترز، این «قطب‌نمای استراتژیک» به چارچوب استراتژیک ناتو شباهت دارد و حتی اهداف اتحاد ناتو و ارتش اروپا را نیز مشخص کرده است.

فاکتور مهم اس ۴۰۰

یکی از مهم ترین مبانی اختلافات و تنش های سیاسی و دفاعی بین ترکیه و آمریکا در چند سال گذشته، خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه بوده است.

در بحبوحه اوج گیری بحران سوریه، ترکیه از متفقین خود خواست، سامانه های پاتریوت را به شکل امانی در اختیار آنکارا بگذارند. بدون تردید در همان مقطع نیز، ترکیه به شکل جدی و حیاتی، نیازی به پاتریوت نداشت. اما اردوغان امیدوار بود که نصب موشک های امانی، واشنگتن را راضی کند که در دوران اقتدار اوباما، سامانه پاتریوت را به ترکیه بفروشد. اما چنین نشد.

آلمان، ایتالیا و هلند، موشک های خود را به شکل امانی و موقت در اختیار ترکیه گذاشتند و پس از مدتی آنها را بیرون  بردند، اما ترکیه در مسیر خرید پاتریوت با آمریکا به توافق نهایی نرسید و با خرید سامانه اس ۴۰۰ روسی،  آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا را متعجب کرد. در نتیجه از آن مقطع تاکنون، اس ۴۰۰ بر کلیه روابط ترکیه با آمریکا و اروپا سایه انداخته و تبعات سیاسی و اقتصادی فراوانی به همراه آورده است.

ترکیه و قبرس

به جرات می توان گفت،  اختلاف بر سر سرنوشت قبرس، به شاه بیت اختلافات ترکیه و اتحادیه اروپا تبدیل شده است. مذاکرات دو سال اخیر نشان داده که حتی وساطت انگلیس، آمریکا و سازمان ملل نیز نتوانسته منجر به کوچکترین توافقی بین ترکیه، قبرس و یونان شود.

یونان و قبرس هر دو عضو رسمی اتحادیه اروپا هستند و در ماجرای پرونده قبرس، با تمام توان، در جبهه مقابل ترکیه قرار گرفته اند.

کشور ترکیه،

آمریکا، سازمان ملل، اتحادیه اروپا، یونان، قبرس و رژیم صهیونیستی، همگی بر این باورند که جزیره قبرس باید دارای دولتی یکپارچه باشد. اما ترکیه مصرانه از ضرورت به رسمیت شناختن دفاکتوی دولت مستقل جمهوری ترک قبرس شمالی حمایت می کند و این مساله بین ترکیه و طرف مقابل، به یک اختلاف سیاسی – امنیتی مهم تبدیل شده است.

در نتیجه به دنبال عمیق شدن این اختلاف، آمریکا پس از سه دهه، یک بار دیگر حمایت تسلیحاتی از قبرس را از سر گرفته، مواضع نظامی خود در یونان را مستحکم تر کرد، نفوذ رژیم صهیونیستی در قبرس و یونان، بیشتر و بیشتر شد و ترکیه نیز برای برگزاری رزمایش نظامی در شرق مدیترانه، به جز شرکای ناتویی، با پاکستان، قطر و جمهوری آذربایجان همراه و همقطار شد!

توجه عینی و واقع بینانه به مواردی که برشمرده شد، می تواند چنین پیش بینی روشنی ارائه دهد که اختلافات سیاسی و تنش بر سر مسائل مهم بین ترکیه و اتحادیه اروپا، بیش از اشتراکات است.

تنازع منافع و مبانی متضاد رویکردهای ترکیه و اروپا، بسیار مهم تر از آن است که به توسعه روابط دفاعی و هماهنگی امنیتی مشترک، فرصت دهد. روابط ترکیه با آمریکا و اروپا در مسیری قرار گرفته که در صورت احتمال ایجاد ارتش دفاعی مشترک اتحادیه اروپا، حضور نظامیان تحت امر آنکارا در چنین نیرویی، دور از ذهن به نظر می رسد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • نیما HK ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    4 20
    ترکیه توان ایستادن در مقابل لابی قدرتمند صهیونیست جهانی ندارد
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    38 15
    ترکیه باید از اینجا به بعد در جهت تقویت و فعال سازی اتحادیه کشورهای تورک زبان و همچنین تشکیل ارتش واحد تورکی یا همان ناتوی تورکی تمرکز نماید ترکیه و کشورهای تورک با پتانسیلی که دارند اکنون به نقطه ای رسیده اند که بتوانند در برابر اتحادیه اروپا قدرتنمایی کنند و توازن قوایی را بین خاورمیانه آسیای میانه و قفقاز و اروپا بوجود بیاورن
    • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      1 9
      ۴۰درصد خردم خود ترکیه حرد و یونانی و آذری و عرب هستند ترک بودن خود ترکیه رو هواست
    • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      1 8
      ۴۰درصد خود ترکیه از کورد و فارس و یونانی و آذری و عرب هستند. ترک بودن خود ترکیه رو هواست
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    22 10
    بیشتر کشورهای اروپایی شرقی و بالکان بدلیل سالها حکومت عثمانی(۵۰۰ سال تاریخ مشترک حکومت عثمانیها) بر آنها همگرایی بیشتری با ترکیه دارند انگلیس هم که از اتحادیه اروپا خارج شده و آلمان هم بیشتر تمایل به روسیه دارد تا اتحادیه اروپا
    • ایرانی IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      10 11
      به ما چه ما که ابر قدرتیم
    • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      2 9
      زبان درباری عثمانی فارسی بود. دیوان اشعار سلطان سلیم به فارسی بود. - عثمانی در لحظه ی تاسیس بدست فرهنگ و زبان فارسی فتح شد.
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    4 36
    تروریست ها در دیاله عراق گوشت کودکان چند مادر را کشتند و دادن خود مادرها خوردند و سپس به مادرها گفتند که گوشت کودکان تان بود‌. ای اردوقان تو تروریست ها را در کشور آذربایجان ساکن کرده ای. ای ادوقان وند هزار نفر تروریست را برای شهرهای تبریز و اصفهان و .... کنار گذاشته ای؟
    • حسین IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      7 1
      خاطرات روزنامه نگار فرانسوی شاهد قتل عام خوجالی: ارامنه اسیران و کودکان مسلمان را در زمستان و در برف و کولاک رو برهنه در بیرون محوطه نگه میداشتند و روی انها اب سرد میریختند و روی یر آنها شیشه میشکاندند . انگشتهایشان را لای در خرد کرده و سپس با شلاق می زدند در روستای دیگر بدن کودک را دو تکه کردند و با تکه بدن کودک، به صورت مادرش میکوبیدند در برخی موارد مادر دیوانه میشد و در برخی موارد از شدت فشار روانی مادر مثه دیوانه ها شرو به خنده های وحشتناک میکرد به مودک ساله تجاوز میکردند زنان را به محل اردوی خانکندی میبردند و لخت کرده و ت.... و سپس روی زمین میکشیدند نوزادان را جلوی مادرانشان به سر نیزه می زدند باز عده ای در میان مردمان مسلمان هستند که حامی این جنایکاران در مقابل ترکیه ای هستند که در طول 800 سال گذشته سد نفوذ نا پذیر اسلام در مقابل اروپاییان بوده است
    • IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      0 1
      حسین جان خاطرات شاهدان عینی نسل کشی های عثمانی رو هم برو مطالعه بکن،از جمله نعل بند و ....
  • فادر IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    26 21
    آخه بدبخت دشمنی با ترکیه و تورک ها چه نفعی برایت دا د چرا داری هذیون میگی تو خودت تروریست هستی یابو شما چشم دیدن پیشرفت ترکیه رو ندارید تهمت نزنید اردوغان خاری شده بر چشم تروریست‌ها غربی ها و شما دروغگویان نژاد پرست این همه منفی به ترکیه ندین کمی به فکر بدبختی های داخل ایران باشید
    • ایرج US ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      8 19
      معنی پیشرفت را در فاحشه خانه های آنتالیا و آزادی کمتر از ۲۴ ساعت کشیش آمریکایی با یک تهدید تویتری ترامپ فهمیدم
  • ف GB ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    10 16
    ترکیه در هیچ زمینه ای غیر از حقه بازی عددی نیست
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    2 3
    ترکیه سگ نگهبان غرب است
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    3 5
    قتل عام اذری ها بدست عثمانی یک هولوکاست عظیم است. آنها آذری ها را میکشتند مالشان را میبردند. و تجاوز.🌹🌹🟥🌹تا اینکه سیمرغ پرواز کرد و به فرمانده ای شاه عباس‌ شیعه لشگری از اقوام ایرانی از اصفهان برای نجات آذری ها حرکت کرد. ____ لشکر ایران در دفاع از ناموس ایران ناموس آذری جنگیدند 🌹کشته شدند و باز دوباره جمع شدند.🌹 خون ریخته شد 🌹خون ریخته شد 🌹خون اصفهانی آذری کرمانی و.....🌹 خون ریخته شد خون ایرانی. 🌹تا بالاخره آذری در چتر امنیت مادرمان ایران قرار گرفت.
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    4 3
    زبان درباری عثمانی فارسی بود. دیوان اشعار سلطان سلیم به فارسی بود. - عثمانی در لحظه ی تاسیس بدست فرهنگ و زبان فارسی فتح شد.
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    5 1
    ایران اصلا مخصوص فارس ها نیست. فارسها فقط یکی از ۱۲ قوم مهم ایرانی هستند و حتی خود کورش یک رگ فارسی دارد و یک رگ ماد(آذربایجانی). آری مردم آذربایجان یکی از اقوام مهم ایرانی هستند که مقام محافظان (آتش اهورایی) را نیز به عهده داشته اند. (آذربایجان = آذرپایگاه = پایگاه آتش)
    • IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      0 0
      عزیزم،مادها خودشون آریایی بودن و با پارسها از یک تبار حتی زبانشان هم یکی بود تنها تمایز آنها در مذهبشان بود،پارس نام یک طایفه از آریایی ها بود مانند یک طایفه دیگر که ماد بود و یک طایفه دیگر که پارت بود و ده ها طایفه دیگر که همه زبانشان یکی بود و تبارشان یکی بود فقط تا پیش از حکومت یکپارچه ای که هخامنشیان توسط کوروش تشکیل دادند ،دولتشهرهای کنار هم بودند که از اطراف و همسایه های ایران زمین آزار میدیدند و مورد حمله قرار میگرفتند کوروش که از پارسها بود دیگر هموطنان هم تبار و هم زبان خود را متحد کرد و کشوری به نام ایران تاسیس کرد و بر متجاوزان شوریدند و قلمرو ایران زمین متحد و یکپارچه و افزون شد و با دادگری حکومت میشد تا حمله وحشیانه ی اسکندر مقدونی.یعنی مادها فرقی با پارسها و ۱۲ طایفه درگر که میگویی نداشتند،در ضمن آذربایجان باستانی هم ربطی به ترکان ندارد،از دوره سلجوقی ترکان به این منطقه حمله کردند.
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    2 1
    وقتی در جنگ چالدران سربازان ترکیه امدند و اذربایجانی ها را با توپ میکشت. لشکر ایران میگفت شما خیلی نامردین که از راه دور میجنگید اکر راست میگویید بیایید تن به تن و مردانه بجنگید.
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    3 1
    ایران است فارسستان نیست. اسم های نژادی فقط برازنده ی کشورهای کوتوله‌ی نژادپرست است. ( ایرانی ها سالهاست که از نزادپرستی عبور کرده اند ولی بری کشورها هنوز در کلاس اول تمدن سازی مردود شده اند)
    • IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      0 0
      دوست محترم اینجا قومیت معنا نداره و همه از یک تبار هستند درواقع علم ژنتیک ثابت کرد که همه ایرانی ها همان فارسهای آریایی هستند که نیاکانشان در فلات مرکزی ایران ۱۱ هزار سال پیش میزیستند و تمایز ژنتیکی اقوامی که به زبانهای غیر از هند وَ اروپایی حرف میزنند عرب زبان ترک زبان،با دیگر هموطنان خود یا به اصطلاح فارسها در حد صفر است و درواقع همانطور که علم تاریخ ثابت میکرد همان فارسهایی هستند که زبانشان تغییر کرده است.اینجا همه از یک تبار و نژاد و همه ایرانی هستند
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    2 1
    وقتی در جنگ چالدران سربازان ترکیه امدند و اذربایجانی ها را با توپ میکشت. لشکر ایران میگفت شما خیلی نامردین که از راه دور میجنگید اکر راست میگویید بیایید تن به تن و مردانه بجنگید.
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    4 3
    ترکیه استان لیدیه ایران است.
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    3 1
    تروریست ها در سوریه، کودک شیعه را سر بریدند پختند و به خورد مادرشان دادند. رجب و الهام تروریست ها را در آذربایجان شیعه ساکن کردند.
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    2 1
    سلجوق بززگ جدد تاجدار ترکها خودش گفته ایرانی هستم اونوقت یک عده که انگشت کوچیکه‌سلجوق بزرگ هم‌ نمیشوند چون استخدام ترکیه هستندضد مادر سلجوق یعنی ایران نظر میگذارند
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    3 1
    ایران است فارسستان نیست. اسم های نژادی فقط برازنده ی کشورهای کوتوله‌ی نژادپرست است. ( ایرانی ها سالهاست که از نزادپرستی عبور کرده اند ولی بری کشورها هنوز در کلاس اول تمدن سازی مردود شده اند)
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    1 0
    تورکیه در آستانه انقلاب بود که اردوغان به مردمش امتیاز داد مثل باز کردن ایاصوفیه. منتظر انقلابی در ترکیه بنفع ایران باشید.
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    1 5
    فقط بعلت مبارزه باایران است که نژاد آنگلوساکسون اجازه کمی پیشرفت به تورکیه و امارات داده است. »-» مذاکره ایران و امریکا شروع نابودی ترکیه و امارات خواهد بود. / منتظر باشید
  • سید روح اله IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    1 0
    نگاه اتحادیه اروپا به ترکیه نگاه یک همکاری تاکتیکی هست یعنی ترکیه را برای مقابله با ایران و روسیه و چین میخواهد و تاریخ ثابت کرده که این همکاری راهبردی نیست. نمونه ای که ثابت میکند همین قضیه یونان است.
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    4 3
    پانترکیسم = احمق بودن
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    2 2
    ترکیه بخاطر مخالفت با طرح خاورمیانه بزرگ و برخورد با اسرائیل و تحت فشار فراماسون بین الملل و امریکا اقتصادش بزودی از هم خواهد پاشید تا اینکه به طرح تجزیه خودش رای بدهد
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      1 1
      نه امریکا میخواد از خاورمیانه بره. برای همین با ترکیه یک‌ تئاتری بازی میکنند که ترکیه جایگزین امریکا باشه.
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    2 7
    ترکیه همینطوره. زمانی عثمانی هم هر از چند گاهی میریختند در آذربایجان غارت میکردند مردان را میکشتند و به زنان آذری تجاوز‌میکردند. تا اینکه ارتش ایران به فرمانده ای شاه عباس که خودش آذری بود برای نجات آذربایجان حرکت کرد.
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    1 0
    اتحادیه اروپا بر پایه انتخابات هست پس هیچگاه ترکیه با ۸۰ میلیون مسلمان را وارد اتحادیه اروپا نمیکنند. تا در انتخابات اتحادیه اروپا به نفع اسلام رای بدهند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس